Warsztat filologa klasycznego 03-WFK-31KDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- ochrona własności intelektualnej (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych) – podstawowe informacje,
- rzetelność akademicka i jej naruszenia,
- praca dyplomowa – planowanie działań badawczych i procesu pisania,
- zadanie badawcze a dobór metod badawczych,
- źródła różnego typu, ich wyszukiwanie oraz efektywny i etyczny sposób wykorzystania,
- nauki pomocnicze w warsztacie filologa klasycznego (w tym: krytyka tekstu),
- opis bibliograficzny, odnośniki, przypisy (źródła tradycyjne i elektroniczne, multimedia, grafika i In.),
- efektywne i poprawne redagowanie prac pisemnych (zwłaszcza dyplomowych) - zasady, przydatne narzędzia i programy.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna podstawy prawa autorskiego oraz konsekwencje prawne i dyscyplinarne jego łamania,
- rozpoznaje podstawowe typy naruszeń rzetelności akademickiej i wie jak do nich nie dopuszczać,
- dobiera właściwe do przedsięwziętych zadań badawczych metody i paradygmaty badawcze w obrębie studiowanej dyscypliny,
- znajduje i krytycznie selekcjonuje odpowiednie pozycje bibliograficzne oraz dane z różnych źródeł (tradycyjnych i elektronicznych) i wykorzystuje je zgodnie z zasadami rzetelnego postępowania w nauce,
- korzysta z osiągnięć filologii klasycznej i jej nauk pomocniczych relewantnych dla podejmowanych działań badawczych,
- potrafi zaplanować i realizować zadania badawcze wg planu,
- redaguje prace naukowe zgodnie z kanonami przyjętymi dla studiowanej dyscypliny.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze licznymi niedociągnięciami.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Zalecana literatura:
Jerzy Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia: Bernardinum, 2002.
Leokadia Małunowiczówna, Wstęp do filologii klasycznej wraz z metodologią pracy umysłowej i naukowej, Lublin: TNKUL 1960.
Edward Kasperski, Metody i metodologia: (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze), Żane-ta Nalewajk red., Warszawa: Wydział Polonistyki UW, 2017.
Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu: źródłoznawstwo starożytności klasycznej, t. 1–2, red. Ewa Wipszycka, wyd. 2 zmienione, Warszawa: PWN, 2001.
Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. tłum. G. Jurkowlaniec. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.
Przemysław P. Grzybowski, Krzysztof Sawicki, Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Kraków: Impuls, 2013.
January Weiner, January Weiner III, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Warszawa: PWN, 2018 (wybrane fragmenty).
Adam Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa: PWN, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: