Współczesna filozofia francuska 03-WFF-r1PFDU-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- pozycja francuskiej filozofii wobec innych tradycji (kontynentalna/analityczna, French Theory, post-modernizm a transmodernizm),
- egzystencjalizm (Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir),
- filozofia buntu Alberta Camus, Jeana Brullera, Simone Weil,
- strukturalizm (Ferdinand de Saussure, Claude Lévi-Strauss),
- francuski nurt analityczny (Jules Vuillemin, Gilles Gaston Granger),
- współczesna francuska filozofia dialogu (Emmanuel Lévinas, Gabriel Marcel, Paul Ricœur).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- dogłębnie zna i rozumie pozycję głównych nurtów współczesnej filozofii francuskiej względem innych tradycji,
- dogłębnie zna i rozumie główne zagadnienia francuskiego egzystencjalizmu (Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir) oraz założenia filozofii buntu – (Alberta Camus, Jeana Brullera, Simone Weil),
- dogłębnie zna i rozumie główne zagadnienia strukturalizmu (Ferdinand de Saussure, Claude Lévi-Strauss),
- zna i rozumie ogólną charakterystykę francuskiego nurt analitycznego (Jules Vuillemin, Gilles Gaston Granger),
- zna i rozumie główne zagadnienia z zakresu współczesnej francuskiej filozofii dialogu (Emmanuel Lévinas, Gabriel Marcel, Paul Ricœur),
- potrafi wykorzystać źródła literaturowe z zakresu współczesnej filozofii francuskiej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): widoczne regularne bardzo dobre przygotowanie z lektury, pełna znajomość i rozumienie treści przedmiotowych, umiejętność starannego wykonania zadanych prac (90-100% wiedzy i umiejętności).
dobry plus (+db; 4,5): nieregularne przygotowanie, niepełna znajomość i rozumienie etc., 80-90% wiedzy i umiejętności.
dobry (db; 4,0): nieregularne, wybiórcze przygotowanie, 70-80% znajomości i rozumienia treści przedmiotowych i umiejętności.
dostateczny plus (+dst; 3,5): bardzo nieregularne, wybiórcze przygotowanie, 60-70% znajomości i rozumienia treści przedmiotowych i umiejętności.
dostateczny (dst; 3,0): słabe przygotowanie, najwyżej 60% znajomości i rozumienia treści przedmiotowych i umiejętności.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak minimalnego przygotowania, znajomości i rozumienia treści przedmiotowych i umiejętności (poniżej 60% wiedzy i umiejętności).
Literatura
Zalecana literatura:
Jean-Paul Sartre, „Egzystencjalizm jest humanizmem”.
Simone de Beauvoir “Druga płeć”.
Albert Camus, „Człowiek zbuntowany”.
Gaston Bachelard, “Filozofia, która mówi nie”.
Ferdinand de Saussure, “Kurs językoznawstwa ogólnego”.
Emmanuel Lévinas, „Etyka i nieskończony”.
Gabriel Marcel, „Dziennik metafizyczny”.
Alain Badiou, „Manifesty dla filozofii”.
Damian Leszczyński, Krzysztof Szlachcic „Wprowadzenie do francuskiej filozofii nauki. Od Comte’a do Foucaulta”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: