Warsztaty edytorskie (XV-XVIII wieku) - spec. edytorstwo naukowe 03-WE-12PDM
Cele modułu kształcenia:
- lektura dawnych tekstów polskich: teksty drukowane i rękopiśmienne od XIII w. do XVIII w. (stopniując poziom trudności); elementy paleografii i brachygrafii,
- typy wydań naukowych i ich konstrukcja; przekazy tekstów, filiacje, stemma codicum,
- zasady wydawania tekstów staropolskich; transliteracja, transkrypcja, sporządzanie komentarza filologicznego i rzeczowego,
- sporządzanie indeksu form wyrazowych,
- samodzielne sporządzenie edycji naukowej dawnego tekstu (XV-XVIII w.),
- warsztat edytora naukowego (w tym cyfrowy), księgozbiór podręczny edytora (słowniki, bibliografie, edycje źródłowe itd.) konieczne w pracy nad tekstem staropolskim.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- posługiwać się podstawową terminologią z zakresu tekstologii i edytorstwa tekstów dawnych,
- rozróżnić i scharakteryzować poszczególne etapy pracy wydawcy naukowego, poddawać analizie tekst i sporządzić aparat krytyczny,
- rozumieć morfologię rękopisu i starego druku, czytać teksty staropolskie rękopiśmienne i drukowane (XV – XVIII w.), student zna elementy paleografii, brachygrafii
- prowadzić dialog ze specjalistami z dziedziny tekstologii i edytorstwa naukowego,
- wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej pracy nad tekstem, wykonać edycję staropolskiego utworu literackiego,
- posługiwać się cyfrowymi narzędziami pracy edytora tekstu dawnego (biblioteki cyfrowe, programy do obsługi plików djvu, zaawansowana obsługa edytorów tekstowych - zwłaszcza w zakresie tzw. znaków specjalnych, automatyczne przekształcanie transliteracji w transkrypcję itp).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): obecność na wszystkich zajęciach i poprawne wykonanie wszystkich zleconych na nich zadań praktycznych.
dobry plus (+db; 4,5): obecność na wszystkich zajęciach i poprawne wykonanie znacznej większości zleconych na nich zadań praktycznych.
dobry (db; 4,0): obecność na wszystkich zajęciach i poprawne wykonanie większości zleconych na nich zadań praktycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jedna nieobecność oraz poprawne wykonanie większości zleconych na zajęciach zadań praktycznych.
dostateczny (dst; 3,0): dwie nieobecności oraz poprawne wykonanie większości zleconych na zajęciach zadań praktycznych.
niedostateczny (ndst; 2,0): trzy i więcej nieobecności.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział w zajęciach,
- kolokwium pisemne w formie samodzielnego sporządzenia edycji tekstu staropolskiego (transliteracja, transkrypcja,aparat krytyczny, przypisy).
Literatura
Warsztaty mają charakter praktyczny i ściśle łączą się z wykładami: Tekstologia i edytorstwo naukowe, Historia książki i Nauki pomocnicze edytorstwa. Obowiązuje literatura wskazana przy tych przedmiotach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: