Wczesna diagnoza i terapia zagrożenia dysleksją - spec. logopedyczna 03-WDT-22PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- ształtowanie się i badanie lateralizacji funkcji mózgowych,
- ogólny schemat badania przesiewowego funkcji wzrokowych, słuchowych i grafomotorycznych: analiza i synteza wzrokowa na materiale tematycznym, atematycznym, grafopercepcja, powtarzanie,
- zadania diagnostyczne dla trzylatków,
- zadania diagnostyczne dla czterolatków,
- zadania diagnostyczne dla pięciolatków,
- zadania diagnostyczne dla sześciolatków/siedmiolatków,
- ogólny schemat terapii.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- ocenić możliwości wykonawcze dzieci w zakresie podstawowych funkcji poznawczych stanowiących podłoże rozwoju języka (wzrokowych, słuchowych, grafomotorycznych),
- scharakteryzować i opisać podstawowe trudności funkcjonowania językowego w przedszkolu i w szkole podstawowej, wskazać narzędzia diagnostyczne zagrożenia dysleksji (m.in. test SWM),
- samodzielnie zaprojektować zestaw odpowiednich ćwiczeń dla poszczególnych etapów rozwoju językowego człowieka (trzylatków, czterolatków, pięciolatków i sześciolatków/siedmiolatków),
- wyjaśnić podstawy zasad zdobywania umiejętności szkolnych, w tym umiejętności czytania.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych pomocy,
- poziom aktywności w trakcie zajęć,
- obecność na zajęciach (dopuszczalne jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach).
Praktyki zawodowe
tak (80 h)
Literatura
Zalecana literatura:
Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – metoda krakowska, red. J. Cieszyńska, Z. Orłowska-Popek, M. Korendo, Kraków 2010.
J. Cieszyńska, Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji?, Kraków 2001.
J. Cieszyńska, Kocham uczyć czytać, Kraków 2006.
A. Fabisiak, M. Korendo, E. Ławczys, Myślenie przyczynowo-skutkowe, Kraków 2012.
A. Fabisiak, M. Korendo, E. Ławczys, Szeregi i sekwencje, Kraków 2008.
B. Pietrzyk, Bingo sylabowe. Gra edukacyjna wspomagająca naukę czytania, Kraków 2011.
M. Spitzer, Jak uczy się mózg, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: