Wprowadzenie do logopedii - spec. logopedyczna 03-WDL-21PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedmiot, zakres zainteresowań i miejsce logopedii wśród innych nauk,
- lingwistyczne, biomedyczne i psychologiczne ujęcie mowy,
- nadawanie, odbiór i ekspresja mowy,
- proces kształtowania się mowy w ontogenezie,
- zaburzenia komunikacji językowej – wyjaśnienie podstawowych pojęć,
- zaburzenia komunikacji językowej w międzynarodowych klasyfikacjach medycznych,
- zaburzenia mowy a zaburzenia języka,
- pojęcie wad wymowy,
- klasyfikacje zaburzeń mowy.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- uzasadnić interdyscyplinarny charakter logopedii oraz określić zakres współpracy pomiędzy logopedią a dziedzinami pokrewnymi, np. językoznawstwem lub pedagogiką,
- prawidłowo stosować podstawową terminologię z zakresu badań nad zaburzeniami mowy i języka,
- czytać ze zrozumieniem opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu logopedii oraz dziedzin pokrewnych,
- uzasadnić wybór danej metodologii badań oraz uogólniać wyniki analiz i integrować różne metody w postępowaniu logopedycznym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość metodologii badań logopedycznych oraz niezbędnej terminologii z zakresu zaburzeń mowy i języka; umiejętność integracji wiedzy logopedycznej z obszarem innych nauk; bardzo dobra ocena uzyskana na kolokwium pisemnym.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość metodologii badań logopedycznych oraz niezbędnej terminologii z zakresu zaburzeń mowy i języka; umiejętność integracji wiedzy logopedycznej z obszarem innych nauk; dobra ocena uzyskana na kolokwium pisemnym.
dostateczny (dst; 3,5): zadowalająca znajomość metodologii badań logopedycznych oraz niezbędnej terminologii z zakresu zaburzeń mowy i języka; umiejętność integracji wiedzy logopedycznej z obszarem innych nauk; dostateczna ocena uzyskana na kolokwium pisemnym.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość metodologii badań logopedycznych oraz niezbędnej terminologii z zakresu zaburzeń mowy i języka; niski poziom umiejętności integracji wiedzy logopedycznej z obszarem innych nauk; dostateczna ocena uzyskana na kolokwium pisemnym.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalający poziom wiedzy ogólnej, nieznajomość metodologii badań logopedycznych oraz niezbędnej terminologii z zakresu zaburzeń mowy i języka; nieumiejętność integracji wiedzy logopedycznej z obszarem innych nauk; niedostateczna ocena uzyskana na kolokwium pisemnym.
Kryteria oceniania:
- poziom wiedzy zaprezentowany na pisemnym kolokwium,
- poziom aktywności w trakcie zajęć,
- obecność na zajęciach (dopuszczalne jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach).
Praktyki zawodowe
tak (80 h)
Literatura
Zalecana literatura:
S. Grabias, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia” 1997, t. 10 (b).
G. Jastrzębowska, Podstawy logopedii dla studentów logopedii, psychologii, pedagogiki, filologii, Opole 1993.
S. T. Kania, Szkice logopedyczne, Warszawa 1982.
Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki (t. 1 Interdyscyplinarne podstawy logopedii), red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne, red. Przekł. S. Płużyński, J. Wciórka, Kraków-Warszawa 1997.
E.M. Skorek, Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny, Karków 2010.
I. Styczek, Logopedia, Warszawa 1981.
J. Surowaniec, Przedmiot logopedii, „Logopedia” 1994, nr 21.
T. Zaleski, Klasyfikacja zaburzeń mowy, w: Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, Z. Zaleski, Lublin 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: