Wstęp do językoznawstwa 03-WDJ-11KDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- definicja języka. Zadania i dziedziny językoznawstwa,
- jednostki i poziomy opisu języka (fonetyka i fonologia, morfologia, składani, semantyka i pragmatyka) na przykładzie języków klasycznych,
- przegląd metodologii językoznawczych (strukturalizm, generatywizm, językoznawstwo kognitywne) i ich współzależności.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie podstawowe pojęcia językoznawcze,
- zna i orientuje się w najważniejszych metodach i współczesnych szkołach językoznawczych,
- potrafi odnieść zdobytą wiedzę oraz terminologię do systemów językowych starożytnej greki i łaciny.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobre opanowanie wszystkich treści zajęć oraz wykazywanie pogłębionej refleksji teoretycznej.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z drobnymi potknięciami.
dobry (db; 4,0): dobre opanowanie teorii oraz świadome wykorzystanie terminologii.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jak wyżej z drobnymi potknięciami.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczające opanowanie treści bez okazywania głębszej refleksji teoretycznej.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalające opanowanie treści zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
H. Vater, "Wprowadzenie do lingwistyki", Wrocław 2015.
R. Grzegorczykowa, "Wstęp do językoznawstwa", Warszawa 2007.
P. Stalmaszczyk (red.), "Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne", Łódź 2006 (wybrane rozdziały).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: