Współczesne dylematy etyczne 03-WDE-r2PFDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- dysonans poznawczy, emocjonalny i normatywny w etyce: wyzwanie i zadanie dla ludzkiego umysłu,
- przykładowe dylematy moralne dla określonych grup wiekowych według kryterium "umiaru emocjonalnego" (rozbudowa warsztatu nauczyciela etyki w szkole ponadpodstawowej i przygotowanie do dilemmatic inquiry),
- dylematy moralne a dylematy etyczne (i techniczne),
- o tzw. sacrificial dilemmas (na przykładzie racjonowania/triage),
- ciężar argumentu, racji i uzasadnienia normatywnego (konwencjonalnego lub postkonwencjonalnego),
- argumentacje prekonwencjonalne lub ambiwalentne normatywnie np. lęk, strach przed karą, uzależnianie działania moralnego od nagrody etc.,
- kompetencja sądzenia i rozstrzygania problemów/dylematów (wybór spośród opcji działania) a kompetencja etyczna to nie to samo (wybór spośród uzasadnień, procedur, racji); o niezbywalności kompetencji dyskursywnej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna zagadnienie dysonansu poznawczego, emocjonalnego i normatywnego w etyce i rozumie, jak wielkim wyzwaniem i zadaniem jest on dla ludzkiego umysłu,
- potrafi konstruować stymulujące dydaktycznie dylematy moralne dla określonych grup wiekowych według kryteriów (konstruuje zadania rozwijając swój warsztat nauczyciela etyki w szkole ponadpodstawowej),
- odróżnia dylematy moralne od dylematów etycznych,
- rozumie konstrukcję tzw. sacrificial dilemmas (na przykładzie racjonowania/triage),
- zna i odróżnia ciężar argumentu, racji i uzasadnienia normatywnego (konwencjonalnego lub postkonwencjonalnego),
- zna i rozumie, jakie znaczenie mają argumenty prekonwencjonalne: neutralne lub ambiwalente normatywnie, np. lęk, strach przed karą, uzależnianie działania moralnego od nagrody, etc.,
- odróżnia kompetencję sądzenia moralnego (rozważania na poziomie opcji wyboru działania) od kompetencji sądzenia etycznego (rozważania na poziomie uzasadnień, procedur).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował rozumienie zjawisk poznawczych i emocjonalnych towarzyszących myśleniu dylematycznemu, wykonał zestaw ćwiczeń, przećwiczył myślenie dylematyczne indywidualne i dylematyczny dyskurs; uczestniczył aktywnie i interaktywnie.
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował rozumienie, etc.
dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował rozumienie, etc.
dostateczny plus (dst; 3,5): słabe opanowanie zagadnień i rozumienia, nieobecności, ograniczona interakcja.
dostateczny (dst; 3): znikome opanowanie zagadnień, stosownych umiejętności.
niedostateczny (ndst; 2): poniżej 60% udziału, rozumienia, umiejętności.
Literatura
Zalecana literatura:
K. Cern, P.W. Juchacz, E. Nowak (red., 2009). Edukacja demokratyczna (artykuły: G. Lind, E. Nowak, „O kompetencji moralnej studentów w stanie wojennym” i „Jak uczyć studentów słuchania i wypowiadania się”), CoOpera Series. Poznań, AMU Press.
J. Habermas, Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Scholar, Warszawa 2003.
J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001.
I. Lazari-Pawłowska, Relatywizm etyczny [w:] „Etyka. Pisma wybrane”, Warszawa 1992.
E. Nowak, K. Cern, Ethos w życiu publicznym, PWN, Warszawa 2008.
E. Nowak, „Dysonans normatywny a porządek argumentacji”, w: P. Orlik, K. Przybyszewski (Eds.), Filozofia a sfera publiczna (pp. 141-159), Poznań 2013.
E. Nowak, „Demokracja zaczyna się w umyśle Rozwijając osobowość demokratyczną”, Principia, Vol. XLIII, s. 23-40.
D. Probucka, Prawa zwierząt, Kraków 2015.
A. Szahaj, Etyczne i polityczne dylematy ideologii wielokulturowości, [w:] D. Probucka (red.) „Etyka i polityka”.
A. Szutta, Przemoc a obywatelskie nieposłuszeństwo, [w:] „Etyka praktyczna” 1/2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: