Warsztat badawczy historyka starożytności 03-WBS-r1HSDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- metody pracy z tekstem źródłowym do historii starożytnej,
- krytyczna analiza przykładowego materiału źródłowego,
- źródła do badań nad historią starożytną Wschodu oraz Grecji i Rzymu,
- literatura, czasopisma i zasoby internetowe przydatne w badaniach historycznych,
- zasady korzystania z archiwów i bibliotek (także cyfrowych),
- obszary badawcze historii starożytnej,
- formułowanie tematu pracy magisterskiej z zakresu historii starożytnej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada wiedzę i wyobrażenie, co rozumiemy pod pojęciem warsztatu badawczego historyka starożytności,
- posiada wiedzę o podstawowych bibliografiach, encyklopediach i słownikach wykorzystywanych w warsztacie badawczym historyka starożytności,
- posiada wiedzę o podstawowych metodach pracy ze źródłami starożytnymi,
- posiada wiedzę na temat możliwości wykorzystania materiału źródłowego w warsztacie badawczym historyka starożytności,
- potrafi korzystać z internetowych baz katalogowych bibliotek i archiwów w poszukiwaniu materiałów z zakresu starożytności,
- zna główne wyznaczniki edycji i redakcji tekstu naukowego dotyczącego epoki starożytnej oraz wie, jak sporządza się różne typy przypisów i bibliografii,
- potrafi opracować i przygotować do (popularno)naukowej edycji krótki tekst źródłowy dotyczący starożytności.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student w stopniu wyróżniającym opanował treści nauczania.
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu bardzo dobrym opanował treści nauczania.
dobry (db; 4,0): student w stopniu dobrym opanował treści nauczania.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu zadowalającym opanował treści nauczania.
dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował treści nauczania.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie opanował 60% treści nauczania.
Literatura
Zalecana literatura:
Joannès F., Historia Mezopotamii w I tysiącleciu przed Chrystusem, Poznań 2007.
Roux G., Mezopotamia, Warszawa 1998.
Schlögl H. A., Starożytny Egipt, Warszawa 2009.
Wilkinson T., Powstanie i upadek starożytnego Egiptu. Dzieje cywilizacji od 3000 p.n.e. do czasów Kleopatry, Poznań 2011.
Kolendo J., Teksty i pomniki. Zarys epigrafiki łacińskiej okresu Cesarstwa Rzymskiego, Warszawa 2003.
Lewandowski I., Historiografia rzymska, Poznań 2007.
Świadectwa epigraficzne. Historia starożytna w świetle inskrypcji, pod red. J. Bodela, przeł. A. Baziór, Poznań 2008.
Vademecum Historyka Starożytnej Grecji i Rzymu. Źródłoznawstwo starożytności klasycznej, tom I/ II, praca zbiorowa pod red. E. Wipszyckiej, Warszawa 2001.
Van de Mieroop, Marc, Historia starożytnego Bliskiego Wschodu: ok. 3000-323 p.n.e., przeł. M. Komorowska, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: