Wprowadzenie do Biblii 03-WB-11PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- języki klasyczne i ich rola w kulturze europejskiej; chrześcijańska symbolika alfabetu greckiego; język koine jako język Nowego Testamentu; latinitas i jej rola w kulturze i literaturze polskiej,
- Biblia - księga ksiąg i znak kultury; znaczenie tradycji biblijnej dla kultury europejskiej jako jej podwaliny,
- Biblia i jej obecność w literaturze i kulturze polskiej – próba podziału według odniesień do materiału biblijnego (ze szczególnym uwzględnieniem współczesnej literatury),
- genologia biblijna i jej nowożytne kontynuacje (na wybranych przykładach),
- dialog teandryczny i antropologiczny - jako bogactwo uczuć i jego odzwierciedlenie w wybranych psalmach,
- bohaterowie i herosi Starego i Nowego Testamentu - w literaturze i sztuce (wybrane przykłady),
- bohaterki i Heroiny Starego i Nowego Testamentu - w literaturze i sztuce (wybrane przykłady),
- antyczna symbolika mitologiczna w spuściźnie literatury i sztuki chrześcijańskiej (Ojcowie Kościoła np. św. Augustyn, sztuka wczesnochrześcijańska).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wskazać wskazać dziedzictwo biblijne jako prymarne dla całej kultury europejskiej na przestrzeni wieków,
- potrafi zinterpretować fragment tekstu biblijnego z uwzględnieniem tematyki, genologii i topiki tekstu,
- umie określić rolę tradycji judeochrześcijańskiej w kulturze europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem kultury i literatury polskiej,
- potrafi samodzielnie poszukiwać, rozpoznawać i interpretować proweniencje biblijne (toposy, postaci, motywy, genologię, stylizacje językowe) w literaturze polskiej – z naciskiem na współczesność,
- potrafi uczestniczyć w wydarzeniach naukowych i kulturalnych, dotyczących Biblii i jej recepcji w literaturze i kulturze nowożytnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omawianych w czasie ćwiczeń dziedzictwa biblijnego (w sferze motywów, topiki, genologii) i jej wpływu na kulturę europejską (ze szczególnym uwzględnieniem polskiej – w tym współczesności). Doskonała umiejętność określania roli biblijnej spuścizny w kulturze i literaturze europejskiej, szczególnie polskiej oraz języku ojczystym oraz ich wzajemnego przenikania się. Aktywny udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z Biblią i jej recepcją.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej z nielicznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość dziedzictwa biblijnego (w sferze motywów, topiki, genologii) i jego wpływu na kulturę europejską (ze szczególnym uwzględnieniem polskiej – w tym współczesności). Umiejętność określania roli biblijnej spuścizny w kulturze i literaturze europejskiej, szczególnie polskiej oraz języku ojczystym oraz ich wzajemnego przenikania się. Aktywny udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z Biblią i jej recepcją.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jak wyżej, ale z mniejszym stopniem umiejętności w określaniu biblijnej spuścizny w kulturze europejskiej. Udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z Biblią i jej recepcją.
dostatecznys (dst; 3,0): dostateczna znajomość dziedzictwa biblijnego (w sferze motywów, topiki, genologii) i jego wpływu na kulturę europejską (ze szczególnym uwzględnieniem polskiej – w tym współczesności). Dostateczna umiejętność określania roli biblijnej spuścizny w kulturze i literaturze europejskiej, szczególnie polskiej oraz języku ojczystym oraz ich wzajemnego przenikania się. Udział w imprezach naukowych i kulturalnych związanych z Biblią i jej recepcją.
niedostateczny (ndst; 2,0): nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Literatura
Zalecena literatura:
M. Lurker, Słownik obrazów i symboli biblijnych, tlum. K. Romanik, Poznań 1989.
K. Bukowski, Biblia a literatura polska, wyd. 3 Poznań – Warszawa 2003.
Biblia w kulturze europejskiej, red. nauk. W. Słomski, Warszawa 2007.
Biblia kodem kulturowym Europy, red. S. Szymik, Lublin 2013.
Podana bibliografia obejmuje głównie podręczniki i opracowania, w których student znajdzie usystematyzowany materiał do poznania literatury antycznej i problematyki związanej z recepcją antyku. Szczegółową bibliografię w postaci wybranych tekstów źródłowych i artykułów prowadzący podaje w czasie zajęć
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: