Warsztat teatrologa 03-WAR-11WDL
1. Biblioteki naukowe i archiwa teatralne – informacje praktyczne: katalogi elektroniczne i bazy danych, biblioteki i archiwa cyfrowe (katalogi zbiorcze NUKAT i KaRo).
2. Czasopisma fachowe: teatrologiczne i literaturoznawcze, pisma teatralne, literackie i kulturalne; media sieciowe i papierowe (rekonesans).
3. Bibliografia i dokument dawniej i dziś – rys historyczny, definicje, rodzaje.
4. Opis bibliograficzny: rodzaje, zasady, normy. Sporządzanie bibliografii załącznikowej. Ćwiczenia praktyczne z umiejętności tworzenia opisów różnego typu dokumentów: od wydawnictw zwartych po dokumenty dostępne online (zajęcia w pracowni komputerowej)
5. Elementarne zasady poprawnej edycji tekstu naukowego (kompozycja, technika sporządzania przypisów, zasady cytowania, podstawowe reguły dobrego składu); podstawy pracy w komputerowym edytorze tekstu (wprowadzanie, poprawianie i formatowanie tekstu, formatowanie tekstu jako całości, przygotowanie wydruku)
6. Dokumentacja w badaniach teatralnych: czy przedstawienie teatralne jest dokumentem, czyli pytanie o przedmiot badań; krytyka źródeł do historii teatru (rozpoznanie problemu); opis i zapis przedstawienia (zarys problematyki).
7. Repertuary, almanachy, afisze i programy teatralne – czyli pamięć teatru?
8. Od Bibliografii polskiej Estreichera przez „Nowy Korbut” do PBL – drogi poszukiwań tekstów i opracowań (zajęcia praktyczne w czytelni Biblioteki Wydziałowej);
9. Ars Quaerendi, czyli sztuka wyszukiwania informacji; teatrologiczne spacery po Internecie, czyli dokumentacja i bibliografia w sieci (zajęcia w pracowni komputerowej)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- wskazać główne etapy dziejów książki, rozwoju księgozbiorów i archiwów oraz objaśnić ich funkcje pomocnicze w pracy historyka teatru
- nazywać i definiować różne rodzaje dokumentów, klasyfikować je zgodnie z typologią bibliograficzną
- wskazać i rozróżniać główne źródła pozyskiwania informacji i materiałów do samodzielnej nauki i pracy badawczej, rozróżniać i korzystać z różnego rodzaju spisów bibliograficznych i kompendiów źródłowych
- analizować i interpretować krytycznie jakość i wiarygodność źródeł do historii teatru i literatury
- wykorzystać i stosować metody nowoczesnej kwerendy bibliograficznej i bibliotecznej, używać spisów, katalogów i baz danych zarówno w wersji tradycyjnej (papierowej), jak i elektronicznej dostępnych online
- przetwarzać i stosować poznane reguły i zasady bibliograficzne do samodzielnego sporządzania opisów i przypisów do prac pisemnych
przygotować wszelkie prace pisemne (referaty, prace dyplomowe) zgodnie z zasadami poprawnej redakcji tekstu w wersji elektronicznej, stosować zasady komponowania i przetwarzania tekstów w podstawowych formatach
- wyszukać, ocenić i uporządkować materiały źródłowe na zadany temat oraz sporządzać prezentacje podsumowujące
- organizować samodzielnie swój warsztat pracy badawczej i wykazywać dbałość o jakość i rzetelność wykonywanych zadań
- współpracować z grupą w zakresie wymiany i weryfikacji wykorzystywanych materiałów, stosować w praktyce elementarne zasady prawa autorskiego
Kryteria oceniania
– prezentacja ustna wybranego czasopisma teatralnego (notatka pisemna) (F) - oceny formujące (F) wliczane do oceny podsumowującej (P)
- ocena pisemnej wypowiedzi (konspekt z zadanej lektury) (F)
- ocena ćwiczeń z opisu i umiejętności sporządzania bibliografii załącznikowej do referatów i prac naukowych (F)
– test z zasad poprawnej redakcji tekstu (F)
– ocena ćwiczeń z wyszukiwania informacji w źródłach drukowanych oraz w Internecie (F)
– ocena krótkich wypowiedzi pisemnych (1.Wartość dokumentacyjna programu teatralnego; 2. Krytyczne czytanie źródeł;) (F)
– ocena przygotowania do dyskusji po lekturze wskazanych opracowań z zakresu dokumentacji teatralnej (F)
– ocena aktywności na zajęciach i ocena poprawności wykonywanych w trakcie zajęć ćwiczeń i zadań (F)
- ocena umiejętności pracy w zespole liczona do oceny końcowej (P)
- obecność na ćwiczeniach (dopuszcza się 2 godziny nieusprawiedliwione bez konieczności uzupełnienia zajęć w ramach konsultacji z prowadzącym)
Skala ocen:
5.0 – znakomita znajomość nowoczesnego warsztatu teatrologa; bardzo dobra orientacja w bibliografiach i źródłach elektronicznych niezbędnych każdemu teatrologowi; doskonała znajomość metodyki bibliograficznej oraz umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy
4.5 – bardzo dobra znajomość nowoczesnego warsztatu teatrologa; dobra orientacja w bibliografiach i źródłach elektronicznych niezbędnych każdemu teatrologowi; doskonała znajomość metodyki bibliograficznej oraz umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy
4.0 – dobra znajomość nowoczesnego warsztatu teatrologa; zadowalająca orientacja w bibliografiach i źródłach elektronicznych niezbędnych każdemu teatrologowi; dobra znajomość metodyki bibliograficznej oraz umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy; dopuszczalne niewielkie pomyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania
3.5 – zadowalająca znajomość nowoczesnego warsztatu teatrologa; dobra orientacja w bibliografiach i źródłach elektronicznych niezbędnych każdemu teatrologowi; znajomość metodyki bibliograficznej oraz przeciętna umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy, wymagająca poważnego uzupełnienia
3.0 – podstawowa znajomość nowoczesnego warsztatu teatrologa; dostateczna orientacja w bibliografiach i źródłach elektronicznych niezbędnych każdemu teatrologowi; mierna znajomość metodyki bibliograficznej oraz wyraźne braki w umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy, wymagające pomocy prowadzącego w analizie oraz opracowaniu aparatu naukowego.
2.0 – niezadowalająca znajomość nowoczesnego warsztatu teatrologa; niewystarczająca orientacja w bibliografiach i źródłach elektronicznych niezbędnych każdemu teatrologowi; brak znajomości metodyki bibliograficznej oraz całkowity brak umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy.
Literatura
Podręczniki i informatory
1. Czachowska Jadwiga, Loth Roman, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, Wrocław 1977.
2. Czachowska Jadwiga., Loth Roman, Przewodnik polonisty. Bibliografie, biblioteki, muzea literackie, wyd. 3 popr. i uzup., Wrocław 1989.
3. Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971.
4. Encyklopedia książki, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń i M. Skalskiej-Zlat, t. 1-2, Wrocław 2017
4. Informator bibliograficzny i biblioteczny dla studentów wiedzy o kulturze, pod red. L. Kolankiewicza, Warszawa 2003.
5. Kopertowska-Tomczak Mirosława, ECDL. Przetwarzanie tekstów, Warszawa 2009.
6. Starnawski Jerzy, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej, wyd. 3 zm., Warszawa 1982, wyd.4, Warszawa 2012.
7. Winek Teresa, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007.
8. Wolański Ewa, Wolański Adam, Poradnik redaktora, [w:] Polszczyzna na co dzień, pod red. M. Bańko, Warszawa 2006, s. 519–658.
9. Wolański Adam, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008.
Książki i artykuły
1. Balme Christopher, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. i uzup. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2002, tu rozdział: Krytyka źródeł i zagadnienie rekonstrukcji, s. 39–44.
2. Got Jerzy, Repertuary, [w:] Dokumentacja w badaniach teatralnych i literackich. Wybrane problemy, pod red. J. Czachowskiej, Wrocław 1970.
3. Jak badać teatr? Materiały z konferencji metodologicznej poświęconej badaniom historycznoteatralnym Kraków, 28 września 2002, pod red. M. Dębowskiego, Kraków 2003.
4. Pamięć teatru. Wybrane materiały z konferencji zorganizowanej przez Towarzystwo Historyków Teatru i Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego w 2000 roku [online] Gdańsk 2000. [Dostęp: 2010-09-10]. Dostępny w World Wide Web: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/8,watek.html
5. Prokop-Kacprzak Aleksandra, Ars Quaerendi, czyli sztuka wyszukiwania informacji bez tajemnic, [w:] Zarządzanie informacją w nauce, pod red. D. Pietruch-Reizes, Katowice 2008, s. 187–195 [online]. [Dostęp: 2010-09-10]. Dostępny w Internecie: http://www.sbc.org.pl/dlibra/doccontent?id=16624&dirids=1
6. Puzyna Konstanty, Więc może by zacząć? „Dialog” 1972, nr 12, s. 135–152.
7. Raszewski Zbigniew, Dokumentacja przedstawienia teatralnego, [w:] Dokumentacja w badaniach teatralnych i literackich. Wybrane problemy, pod red. J. Czachowskiej, Wrocław 1970, przedr.: Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 3, Odbiorcy dzieła teatralnego. Widz – krytyk – badacz, wybór i oprac. J. Degler, Warszawa 1978.
8. Raszewski Zbigniew, Dokumentacja wczoraj i dziś, „Pamiętnik Teatralny” 1991, z. 1.
9. Raszewski Zbigniew, Partytura teatralna, „Pamiętnik Teatralny” 1968, z. 3–4; przedr.: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 1: Dramat, wybór i oprac. J. Degler, Wrocław 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: