Warsztat mediologa - spec. komunikacja medialna 03-WAM-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- mediologia – definicja, dziedzictwo, aktualne zadania,
- mediologiczna lektura tekstu literackiego,
- film jako dyskurs mediologiczny,
- wiedza popularna/masowa na temat mediów,
- istotniejsze epizody z historii i teorii mediów,
- najważniejsi teoretycy mediów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wyjaśnić, czym jest mediologia,
- zaprezentować mediologiczną lekturę tekstu literackiego bądź filmowego,
- scharakteryzować „wiedzę popularną” na temat mediów,
- zreferować dorobek najważniejszych i najbardziej wpływowych teoretyków mediów,
- uzasadnić własne stanowisko metodologiczne wobec zagadnień historii i teorii mediów.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość filozofii mediologii; wysoki poziom wiedzy na temat dorobku mediologów; bardzo duża wiedza na temat historii i teorii mediów; wysoka samodzielność w analitycznym i interpretacyjnym działaniu o charakterze mediologicznym; umiejętność bardzo sprawnego powiązania mediologii z historią i teorią literatury.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość filozofii mediologii; wysoki poziom wiedzy na temat dorobku mediologów; wiedza na temat historii i teorii mediów; samodzielność w analitycznym i interpretacyjnym działaniu o charakterze mediologicznym; umiejętność sprawnego powiązania mediologii z historią i teorią literatury.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość filozofii mediologii; wysoki poziom wiedzy na temat dorobku mediologów; niezła wiedza na temat historii i teorii mediów; samodzielność w analitycznym i interpretacyjnym działaniu o charakterze mediologicznym; umiejętność powiązania mediologii z historią i teorią literatury; dopuszczalne niewielkie braki merytoryczne w wyznaczonym tu zakresie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość filozofii mediologii; przeciętny poziom wiedzy na temat dorobku mediologów; podstawowa wiedza na temat historii i teorii mediów; umiejętność zaprezentowania mediologicznej lektury tekstu literackiego i filmowego; umiejętność powiązania mediologii z historią i teorią literatury na przeciętnym poziomie; dopuszczalne braki w wyznaczonym tu zakresie.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość filozofii mediologii; podstawowy poziom wiedzy na temat dorobku mediologów; podstawowa wiedza na temat historii i teorii mediów; umiejętność zaprezentowania mediologicznej lektury tekstu literackiego i filmowego; umiejętność powiązania mediologii z historią i teorią literatury na przeciętnym poziomie; dopuszczalne bardzo wyraźne braki w wyznaczonym tu zakresie.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość filozofii mediologiii; niewystarczający poziom wiedzy na temat dorobku mediologów; niewystarczająca wiedza na temat historii i teorii mediów; nieumiejętność zaprezentowania mediologicznej lektury tekstu literackiego i filmowego; nieumiejętność powiązania mediologii z historią i teorią literatury na przeciętnym poziomie.
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywność w trakcie zajęć i wartość merytoryczna wypowiedzi (udział w dyskusji),
- wartość merytoryczna oraz sposób przedstawienia prezentacji przygotowywanych na zajęcia,
- poziom wiedzy i umiejętność jej zaprezentowania na kolokwium zaliczeniowym.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Lister, J. Dovey, S. Giddings, I. Grant, K. Kelly, Nowe media. Wprowadzenie, przeł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Kraków 2009.
Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, red. A. Maj, M. Derda-Nowakowski, Katowice 2009.
Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, red. W. Godzic, Warszawa 2010.
Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2011.
D. Barney, Społeczeństwo sieci, przeł. M. Fronia, Warszawa 2008.
R. Debray, Wprowadzenie do mediologii, przeł. A. Kapciak, Warszawa 2010.
T. Goban Klas, Zarys historii i rozwoju mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001.
D. Mersch, Teorie mediów, przeł. E. Krauss, Warszawa 2006.
Ch. Vandendorpe, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, przeł. A. Sawisz.
Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: