Wstęp do analizy filmu 03-WAF-11FKMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedstawienie i omówienie w oparciu o przykłady szerokiej bazy pojęciowej niezbędnej do analizy utworu filmowego,
- wskazanie elementów budowy utworu filmowego, ich funkcji oraz wzajemnych powiązań,
- wieloaspektowe analizowanie konkretnych utworów filmowych (np. "Mroczny Rycerz, 2008; "Chungking Express", 1994; "Moje ostatnie lato", 2016),
- koordynowanie pracy analitycznej studentów ("Zodiak", 2007; "Władca Pierścieni: Powrót Króla, 2003).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozpoznaje i prawidłowo stosuje polsko- i anglojęzyczne terminy dotyczące budowy utworu filmowego (np. plany filmowe, montaż ciągły, oświetlenie trójpunktowe),
- aplikuje wiedzę o metodach analizy filmu (np. protokół sceny/ sekwencji, analiza koloru przez TinEye Labs) do własnych badań,
- potrafi zanalizować utwór filmowy bądź jego fragment i formułuje na tej podstawie wnioski interpretacyjne,
- potrafi sformułować w języku polskim pisemną analizę utworu filmowego bądź jego fragmentu.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada wybitne umiejętności z zakresu analizy utworu filmowego, rzetelnie i terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań, potrafi współdziałać w grupie, wykazuje się kreatywnością i wysoką aktywnością w dyskusjach.
dobry plus (+db; 4,5): student posiada wysokie umiejętności z zakresu analizy utworu filmowego, rzetelnie i terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań, potrafi współdziałać w grupie i wykazuje się wysoką aktywnością w dyskusjach.
dobry (db; 4,0): student posiada zadowalające umiejętności z zakresu analizy utworu filmowego, rzetelnie i terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań, potrafi współdziałać w grupie.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym wykazuje się umiejętnościami z zakresu analizy utworu filmowego, terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań.
dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym realizuje założenia przedmiotu, terminowo wywiązuje się z powierzonych mu zadań.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie realizuje założeń przedmiotu, nie wykonuje powierzonych mu zadań w ustalonych terminach, nie współpracuje z grupą, nie uczestniczy aktywnie w jej działaniach.
Literatura
Zalecana literatura:
Pozycje obowiązkowe:
D. Bordwell, K. Thompson, Film art. Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010.
Pozycje dodatkowe:
J. Aumont, M. Marie, Analiza filmu, tłum. M.Zawadzka, Warszawa 2011.
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Łódź 2019.
W. Buckland, T. Elsaesser, Studying Contemporary American film. A Guide to Movie Analysis, Londyn 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: