Vademecum literaturoznawcze 03-VL-11ZUf
Treści programowe dla przedmiotu:
- czym jest literatura? (Jonathan Culler); wprowadzenie do literaturoznawstwa; rodzaje literackie, piśmiennictwo, badanie źródeł literackich, perspektywa historycznoliteracka i krytycznoliteracka,
- krótka historia wiersza polskiego – od średniowiecza po współczesny wiersz wolny w odniesieniu do wybranych przykładów,
- kto mówi?; podmiot utworu a bohater literacki między wyznaniem a kreacją; poeta czy podmiot liryczny?; przemiany świadomości a uwarunkowania historyczne (w oparciu o przykłady literackie z różnych epok),
- ewolucja powieści: od eposu przez powieść realistyczną po metafikcję; przemiany narracji; na przykładzie wybranych utworów literackich z różnych epok (lub ich fragmentów),
- odwzorować swój czas: świat przedstawiony w dziele literackim; kompozycja dzieła literackiego, czas i jego doświadczanie, przestrzeń realistyczna i symboliczna, symultanizm; forma otwarta,
- wybrane i szczególnie istotne problemy i zagadnienia historycznoliterackie od średniowiecza do współczesności (np. kontekst historyczny w interpretacji historycznoliterackiej, związki literatury polskiej i europejskiej, ironia romantyczna, społeczne zobowiązania literatury, związki literatury z innymi sztukami itp.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie w pogłębiony sposób najważniejsze tendencje rozwojowe literaturoznawstwa, jego teoretyczne uwarunkowania, a także właściwe dla niego metodologie oraz terminologię,
- zna i rozumie w pogłębiony sposób fakty i zjawiska z zakresu historii literatury polskiej od początków do współczesności, także w ich relacji z faktami i zjawiskami z dziejów literatury, sztuki i kultury powszechnej,
- posiada orientację w wybranych ideach filozoficznych i estetycznych istotnych dla zrozumienia przebiegu procesu historycznoliterackiego,
- potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i dokonać ich analizy oraz interpretacji.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada rozległą wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, sprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, umiejętnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, sprawnie analizuje i interpretuje tekst literacki, potrafi także zastosować rozmaite konteksty interdyscyplinarne, kulturowe, społeczne i filozoficzne, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): student posiada znaczną wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, sprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, umiejętnie stosuje nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, sprawnie analizuje i interpretuje tekst literacki, potrafi także zastosować rozmaite konteksty interdyscyplinarne, kulturowe, społeczne i filozoficzne, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, ze zrozumieniem posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, potrafi dostatecznie zastosować nabytą wiedzę w praktyce interpretacyjnej, dostatecznie analizuje i interpretuje tekst literacki, nie zawsze potrafi zastosować rozmaite konteksty interdyscyplinarne, kulturowe, społeczne i filozoficzne, wartościując oraz odwołując się do literatury przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, na ogół poprawnie posługuje podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, podejmuje częściowo udane próby analizy i interpretacji tekstu, niekiedy potrafi zastosować rozmaite konteksty interdyscyplinarne, kulturowe, społeczne, filozoficzne, czasami uruchamia istotne konteksty i w umiarkowany sposób odwołuje się do literatury przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): student posiada bardzo ograniczoną wiedzę na temat procesu historycznoliterackiego, na ogół nie posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu poetyki wiersza, powieści i dramatu, nie potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstu, nie potrafi zastosować różnorodnych kontekstów i nie przywołuje koncepcji zawartych w literaturze przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
A. van Nieukerken, Ironiczny konceptyzm. Nowoczesna polska poezja metafizyczna w kontekście anglosaskiego modernizmu, Kraków 1998.
Stulecie Młodej Polski, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1995.
M. Popiel, Wyspiański, Mitologia nowoczesnego artysty, Kraków 2007. [wybrane fragmenty]
A. Ziołowicz, Misteria polskie: z problemów misteryjności w dramacie romantycznym i młodopolskim, Kraków 1996.
Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, red. M. Kalinowska i E. Kiślak, Warszawa 2002.
M. Korolko, Sztuka retoryki, Warszawa 1990. [wybrane fragmenty]
T. Michałowska, Poetyka i poezja, Warszawa 1982. [wybrane fragmenty]
Przedstawiony wykaz zawiera jedynie skrócony wybór tekstów, których pełna lista zostanie udostępniona przez prowadzącego na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: