Praca z uczniem o specjalnych potrzebach - spec. nauczycielska 03-USP-33zl
Treści programowe dla przedmiotu:
- definiowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz niespecyficznych i specyficznych potrzeb uczniów; charakterystyka uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- analiza aktów prawnych regulujących sytuację ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; formy pomocy dla uczniów z dysleksją rozwojową,
- tworzenie bazy danych zawierającej informacje o instytucjach, ekspertach, towarzystwach i innych formach wsparcia działań nauczyciela przydatnych w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; zasady współpracy nauczyciela języka polskiego z rodzicami, ekspertami i instytucjami wspomagającymi ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- diagnozowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych; identyfikacja trudności; Skala Ryzyka Dysleksji; przykładowe narzędzia diagnostyczne; procedura wydawania opinii; analiza opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- typy dysleksji; kryteria rozpoznawania zaburzeń czytania; przyczyny i symptomy trudności szkolnych uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi: dysleksja właściwa, dysortografia, dysgrafia; charakterystyczne objawy specyficznych trudności w pisaniu,
- problemy indywidualizacji procesu kształcenia w zależności od zainteresowań, potrzeb i możliwości uczniów; analiza charakterystycznych błędów w pisaniu wskazujących na dysortografię; analiza typowych błędów w pisaniu wskazujących na dysgrafię,
- projektowanie działań dydaktycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ramach indywidualizacji nauczania (działania podczas lekcji, podczas zajęć wyrównawczych i kompensacyjnych, przeznaczonych do pracy w domu, podczas zajęć rozwijających zdolności)
- ewaluacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; ocenianie i motywowanie uczniów z trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu.
- tworzenie bazy danych zawierającej informacje o materiałach edukacyjnych, dzięki którym nauczyciel może intensyfikować działania dydaktyczno-wychowawcze w zakresie indywidualizacji nauczania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- charakterystyka ucznia zdolnego; kompetencje nauczyciela pracującego z uczniem zdolnym; zasady wspierania rozwoju szczególnych uzdolnień w edukacji polonistycznej w szkole podstawowej; sposoby pracy z dziećmi wybitnie uzdolnionymi.
- problemy z komunikowaniem się w klasie wielokulturowej na lekcjach języka polskiego; poznanie sposobów i metod przeciwdziałania najczęściej spotykanym trudnościom uczniów pochodzących z innych rodzin niż polska.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- wie, czym są specjalne potrzeby edukacyjne, zna akty prawne regulujące sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, potrafi omówić przykłady dysfunkcji edukacyjnych, podejmuje analizę zagadnienia specjalnych potrzeb edukacyjnych w kontekście przedmiotu język polski: uczeń z niepełno-sprawnością, z dysleksją, z innymi dysfunkcjami, uczeń pochodzący z rodziny innej niż polska, uczeń zdolny, itp.,
- ma wiedzę, jak przebiega procedura diagnostyczna w przypadku uczniów z ryzykiem dysleksji, potrafi wskazać, jakie dokumenty i materiały powinien otrzymać uczeń kierowany do poradni pedagogiczno-psychologicznej oraz potrafi je przygotować, posiada informacje o podstawowych narzędziach diagnostycznych, zna zasady współpracy nauczyciela języka polskiego z rodzicami, ekspertami i instytucjami wspomagającymi ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- umie rozpoznać symptomy dysleksji rozwojowej, posługuje się podstawową terminologią, wie, w jaki sposób powinna / powinien poddać analizie opinię z poradni pedagogiczno-psychologicznej,
- ma świadomość konieczności dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów z trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu, potrafi przełożyć zalecenia poradni pedagogiczno-psychologicznej na działania dydaktyczne oraz uaktywnić podstawowe środki minimalizujące negatywne konsekwencje dysfunkcji,
- potrafi określić typowe błędy w przypadku trudności w czytaniu i/lub pisaniu, dostrzega potrzebę podjęcia indywidualizacji nauczania uczniów z dysleksją rozwojową i doboru metod kształcenia do specjalnych potrzeb uczniów w celu stworzenia warunków sprzyjających efektywności kształcenia polonistycznego na II etapie edukacyjnym,
- dysponuje wiedzą, jak organizować pracę w klasie na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej z uwzględnieniem nauczania zindywidualizowanego, potrafi zaprojektować konspekt / scenariusz działań dydaktycznych z uczniem z dysleksją rozwojową, zna zasady oceniania i motywowania uczniów z trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu,
- wie, w jaki sposób i w jakich miejscach może znaleźć potrzebne informacje, dzięki którym podejmie bardziej skuteczne działania na rzecz indywidualizacji nauczania dzieci i młodzieży z dysleksją,
- rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania ucznia z szczególnie zdolnego, dostrzega konieczność doboru właściwych form pracy i metod kształcenia podczas pracy z dzieckiem zdolnym na lekcjach języka polskiego oraz potrafi je zaprojektować,
- potrafi rozpoznać problemy edukacyjne dziecka pochodzącego z innej rodziny niż polska podczas edukacji polonistycznej w szkole podstawowej, dysponuje wiedzą o sposobach indywidualizacji nauczania uczniów z tej grupy i potrafi ją zastosować do celów dydaktycznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; bardzo dobra znajomość zagadnień dotyczących edukacji polonistycznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; bardzo dobra znajomość literatury obowiązkowej; prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć; przygotowanie kompletnego i uszczegółowionego projektu zaliczeniowego, spełniającego wysokie wymagania metodyczne i językowe; aktywny udział w zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): studentka/student spełnia wymagania na ocenę 4,0, ale czasami i nierównomiernie potrafi zrealizować kryteria wymagane na ocenę 5,0.
dobry (db; 4,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; dobra znajomość zagadnień dotyczących edukacji polonistycznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; dobra znajomość literatury obowiązkowej; prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć, ale przedłożone prace wymagają rozwinięcia, uzupełnień lub korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej w niewielkim stopniu; przygotowanie projektu zaliczeniowego na poziomie dobrym, spełniającego wymagania metodyczne i językowe, ale bez pogłębionej refleksji i z pominięciem inwencji twórczej; aktywny udział w zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): studentka/student zasadniczo spełnia wymagania na ocenę 3,0, ale sporadycznie i częściowo udaje się mu/jej spełnić również kryteria wymagane na ocenę 4,0.
dostateczny (dst; 3,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; dostateczna znajomość zagadnień dotyczących edukacji polonistycznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; dostateczna znajomość literatury obowiązkowej; wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć na poziomie umożliwiającym zaliczenie, ale przedłożone prace wymagają rozwinięcia, uzupełnień lub rzetelnej korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej; przygotowanie projektu zaliczeniowego na poprawnym poziomie, zasadniczo spełniającego wymagania metodyczne i językowe, ale bez refleksji metodycznej i z pominięciem inwencji twórczej; aktywność na zajęciach w stopniu dostatecznym.
niedostateczny (ndst; 2,0): studentka/student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura obowiązkowa:
Podstawa programowa kształcenia ogólnego[www.men.gov.pl].
Huget P., Specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia i dysortografia, [w:] Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2005, s. 15-39.
Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. Warszawa 2010 (oprac. MEN), s. 45-50.
Jurek A., Dysortografia jako jedna z postaci dysleksji rozwojowej, w: Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk 2008, s. 40-50.
Jurek A., Metody polisensoryczne, w: Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk 2008, s. 80-88.
Jurek A., Nauczanie pisowni, w: Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk 2008, s. 114-173.
Podemska-Kałuża A., Wyzwanie dla szkolnego polonisty: ocenianie uczniów z dysleksją, „Polonistyka” 2018, nr 5, s. 8-13.
Wantuch W., Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w: Innowacje i metody. Tom I: W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2011, s. 199-218.
Literatura uzupełniająca (do wyboru):
Bogdanowicz M., Rożyńska M., Ortograffiti. Piszę coraz ładniej. Od dysgrafii do kaligrafii. (Seria 2 zeszytów ćwiczeń dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej), Gdynia 2010.
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji: problem i diagnozowanie, Gdańsk 2003.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2004.
Boksa E., Zbróg Z., Ćwiczenia grafomotoryczne dla klas IV-VIII, Kielce 2018.
Boraczyńska M., Dzierzgowska I., Pasich L., Łysak K., Sadzińska B., Uczeń zdolny. Metody pracy, Warszawa 2012.
Chwastniewska D., Czabaj R., Ortograffiti. Czytam, rozumiem, piszę. (Poziom pierwszy seria 4 zeszytów ćwiczeń dla uczniów klas IV-V szkoły podstawowej). Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2005.
Grygier U., Sikorska I., Mój uczeń pracuje inaczej. Wskazówki metodyczne, Kraków 2008.
Huget P., Terapia specyficznych trudności w nauce czytania i pisania – zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, w: Doskonalenia warsztatu nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2005, s. 41-59.
Kalinowska E., Pojęcie dysleksji, jej rodzaje i przyczyny, [w:] Terapia pedagogiczna. T. 1, Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, red.. E. M. Skorek, Kraków 2005, s. 23-27.
Kazienko-Szczerbak M., Specyfika pracy z uczniem dyslektycznym na lekcji, [w:] Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 2, red. A. Guzy oraz B. Niesporek-Szamburska, Kielce 2013, s. 183-192.
Klim-Klimaszewska Anna, Praca z dzieckiem ryzyka dysleksji i dysgrafii, Warszawa 2015.
Krasowicz-Kupis G., Język, czytanie i dysleksja, Lublin 2001.
Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Poznań 2005.
Mickiewicz J., Jedynka z ortografii? Rozpoznawanie dysleksji w starszym wieku szkolnym, Toruń 1995.
Piechnik-Kaszuba A., Czabaj R., Ortograffiti. Czytam, rozumiem, piszę. (Poziom drugi seria 4 zeszytów ćwiczeń dla uczniów klas V-VI szkoły podstawowej, Gdynia 2008.
Podemska-Kałuża A., Dyktando w nowej odsłonie, „Uczyć lepiej”, 2013, nr 1/2013-2014, s. 5-6.
Pomirska Z., Wokół czytania: proces czytania i jego zaburzenia oraz drogi do efektywnego czytania, Warszawa 2011.
Pomirska Z., Wygraj z dysleksją. Zbiór ćwiczeń usprawniających umiejętność czytania, Kielce 2004.
Pomirska Z., Wygraj z dysortografią. Zbiór ćwiczeń, Kielce 2005.
Pomirska Z., Wieczorek D., Wygraj z dysgrafią. Zbiór ćwiczeń dla uczniów z trudnościami w pisaniu, Kielce 2006.
Selikowitz M., Dysleksja i inne trudności w uczeniu się, przeł. A. Wierzejewska, Warszawa 1999.
Taraszkiewicz M., Karpa A., Jak wspierać zdolnego ucznia?, Warszawa 2009.
Trudności w czytaniu i pisaniu: rozważania teoretyczne i praktyczne, red. I. Pietras, Warszawa 2012.
Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji, red. J. Łaszczyk, M. Jabłonowska, Warszawa 2008.
Wiatrowska L., Pokonywanie trudności w uczeniu się dzieci z dysleksją, Kraków 2013.
Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu: modele ćwiczeń, Warszawa 1996.
+ inne pozycje bibliograficzne wskazane podczas zajęć przez Prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: