Uczeń ze specjalnymi potrzebami - spec. nauczycielska 03-USP-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- analiza sytuacji prawnej ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych i specyficznych trudnościach w uczeniu się w szkole ponadpodstawowej
- rozpoznawanie talentów, uzdolnień i zdolności uczniów w zakresie języka polskiego,
- indywidualizacja nauczania ze względu na specjalne potrzeby edukacyjne i specyficzne trudności w uczeniu się (uczeń z dysleksją, uczeń z niepełnosprawnością, uczeń zdolny, uczeń z rodziny niepolskiej, itp.). Indywidualizacja ze względu na uzdolnienia ucznia,
- konstruowanie planów indywidualnego rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz uczniów o szczególnych uzdolnieniach,
- metody pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym uczniów z uzdolnieniami), specyficznych trudnościach w uczeniu się w szkole ponadpodstawowej, motywowanie do pracy, kreowanie warunków sprzyjających rozwojowi.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumie na czym polega sytuacja ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specyficznymi trudnościami w nauce w systemie edukacji i potrafi wskazać instytucje pomocnicze,
- potrafi rozpoznawać szczególne uzdolnienia uczniów i wskazywać drogi rozwoju. Zna i rozumie środowiskowo-szkolne aspekty rozwoju uczniów zdolnych. Potrafi kształtować środowisko sprzyjające rozwijaniu uzdolnień,
- potrafi wskazać sposoby i metody wsparcia ucznia ze spe i zdolnego na lekcjach języka polskiego w liceum/szkołach branżowych/technikach
- potrafi organizować proces dydaktyczny z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych i specyficznych trudności w nauce.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; bardzo dobra znajomość zagadnień dotyczących edukacji polonistycznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; bardzo dobra znajomość literatury obowiązkowej; prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć; przygotowanie kompletnego i uszczegółowionego projektu zaliczeniowego, spełniającego wysokie wymagania metodyczne i językowe; aktywny udział w zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): studentka/student spełnia wymagania na ocenę 4,0, ale czasami i nierównomiernie potrafi zrealizować kryteria wymagane na ocenę 5,0.
dobry (db; 4,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; dobra znajomość zagadnień dotyczących edukacji polonistycznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; dobra znajomość literatury obowiązkowej; prawidłowe wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć, ale przedłożone prace wymagają rozwinięcia, uzupełnień lub korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej w niewielkim stopniu; przygotowanie projektu zaliczeniowego na poziomie dobrym, spełniającego wymagania metodyczne i językowe, ale bez pogłębionej refleksji i z pominięciem inwencji twórczej; aktywny udział w zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): studentka/student zasadniczo spełnia wymagania na ocenę 3,0, ale sporadycznie i częściowo udaje się mu/jej spełnić również kryteria wymagane na ocenę 4,0.
dostateczny (dst; 3,0): uczestnictwo w wymaganej liczbie zajęć; dostateczna znajomość zagadnień dotyczących edukacji polonistycznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych; dostateczna znajomość literatury obowiązkowej; wykonanie zadań i ćwiczeń zleconych podczas trwania zajęć na poziomie umożliwiającym zaliczenie, ale przedłożone prace wymagają rozwinięcia, uzupełnień lub rzetelnej korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej; przygotowanie projektu zaliczeniowego na poprawnym poziomie, zasadniczo spełniającego wymagania metodyczne i językowe, ale bez refleksji metodycznej i z pominięciem inwencji twórczej; aktywność na zajęciach w stopniu dostatecznym.
niedostateczny (ndst; 2,0): studentka/student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, OPERON, Warszawa 2005.
K. Gałązka, E. A. Muzioł, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej, ORE, Warszawa 2014: http://static.scholaris.pl/92/20150401_551bc30c5565c/poradnik_model_ponadgimn.pdf
W. Hajduk-Gawron, Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym – doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego, „Postscriptum Polonistyczne: nr 2, 2018, http://www.postscriptum.us.edu.pl/wp-content/uploads/2019/01/Hajduk-Gawron-Wioletta.pdf
Każdy uczeń jest ważny. Indywidualizacja na lekcji języka polskiego, red. A. Janus-Sitarz, Universitas, Kraków 2017 (szczególnie cz. III, IV, V).
Strony internetowe:
Polskie Towarzystwo Dysleksji: https://www.ptd.edu.pl/
Ośrodek Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-zdolny/
Edukacja osób zdolnych, red. E. Piotrowski, M. Porzucek-Miśkiewicz, Wydawnictwo UAM, Poznań 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: