Uczenie sprawności językowych - spec. glottodydaktyczna 03-USJ-12PDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- podejście komunikacyjne i metodyka działaniowa a ich implikacje dydaktyczne w zakresie uczenia i rozwijania sprawności językowych (w tym mediacji i interakcji),
- metody tradycyjne i niekonwencjonalne a ich przydatność w uczeniu i rozwijaniu sprawności językowych,
- idea kompetencji cząstkowej i inne potrzeby uczącego się w zakresie sprawności językowych,
- uczenie (się) i rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu,
- uczenie (się) i rozwijanie sprawności mówienia,
- uczenie (się) i rozwijanie sprawności czytania ze zrozumieniem,
- uczenie (się) i rozwijanie sprawności pisania,
- metody testowania postępów w uczeniu (się) języka polskiego jako obcego w zakresie sprawności; sprawności w systemie certyfikacji języka polskiego jako obcego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumie znaczenie rozwijania sprawności w zakresie słuchania, mówienia, pisania i czytania w kontekście nabywania kompetencji językowych przez uczących się,
- rozumie ideę kompetencji cząstkowej,
- zna metody i techniki pracy służące rozwijaniu sprawności językowych uczących się,
- umie pracować w grupie i dokonać wyboru materiałów dydaktycznych, przydatnych w zakresie rozwijania sprawności językowych,
- potrafi odpowiedzialnie tworzyć własne materiały do oceny określonych aspektów biegłości językowej,
- umie krytycznie ocenić dostępne materiały i samodzielnie, odpowiedzialnie tworzyć konspekt zajęć z języka polskiego jako obcego z uwzględnieniem potrzeby rozwijania poszczególnych sprawności językowych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): wysoka świadomość roli uczenia i rozwijania sprawności językowych w procesie uczenia się przez cudzoziemców języka polskiego; bardzo dobra znajomość specyfiki (wraz z całym kompleksem czynników na nią wpływających) nauczania cudzoziemców sprawności; bardzo dobra umiejętność oceny przydatności dostępnych materiałów dydaktycznych do rozwijania sprawności i bardzo sprawne tworzenie konspektu zajęć poświęconych rozwijaniu sprawności językowych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie wymagających samodzielności, a mianowicie w zakresie tworzenia szczegółowego konspektu zajęć poświęconych rozwijaniu sprawności językowych i w trakcie omawiania go.
dobry (db; 4,0): świadomość roli uczenia i rozwijania sprawności językowych w procesie uczenia się przez cudzoziemców języka polskiego; dobra znajomość specyfiki (wraz z całym kompleksem czynników na nią wpływających) nauczania cudzoziemców sprawności; dobra umiejętność oceny przydatności dostępnych materiałów dydaktycznych do rozwijania sprawności i sprawne tworzenie konspektu zajęć poświęconych rozwijaniu sprawności językowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): świadomość roli uczenia i rozwijania sprawności językowych w procesie uczenia się przez cudzoziemców języka polskiego; znajomość specyfiki (wraz z całym kompleksem czynników na nią wpływających) nauczania cudzoziemców sprawności; zadowalająca umiejętność oceny przydatności dostępnych materiałów dydaktycznych do rozwijania sprawności i zadowalające tworzenie konspektu zajęć poświęconych rozwijaniu sprawności językowych.
dostateczny (dst; 3,0): świadomość roli uczenia i rozwijania sprawności językowych w procesie uczenia się przez cudzoziemców języka polskiego; znajomość specyfiki (wraz z całym kompleksem czynników na nią wpływających) nauczania cudzoziemców sprawności; umiejętność oceny przydatności dostępnych materiałów dydaktycznych do rozwijania sprawności i poprawne, choć pobieżne tworzenie konspektu zajęć poświęconych rozwijaniu sprawności językowych.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak świadomości roli uczenia i rozwijania sprawności językowych w procesie uczenia się przez cudzoziemców języka polskiego; brak znajomości specyfiki (wraz z całym kompleksem czynników na nią wpływających) nauczania cudzoziemców sprawności; brak umiejętności oceny przydatności dostępnych materiałów dydaktycznych do rozwijania sprawności i brak umiejętności tworzenia konspektu zajęć poświęconych rozwijaniu sprawności językowych.
Literatura
Zalecana literatura:
M. Banach, D. Bucko, Rozumienie tekstu pisanego w języku obcym na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019.
A. Burzyńska-Kamieniecka, Umiejętność rozumienia ze słuchu w świetle „Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego” i „Standardów wymagań egzaminacyjnych”, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Umiejętność rozumienia i tworzenia tekstów w świetle „Standardów wymagań egzaminacyjnych” oraz „Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego”, Kraków 2015, s. 39–55.
I. Janowska, Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019.
P. Oczko, Techniki rozwijania sprawności słuchania i mówienia w podręcznikach do nauczania polskiego języka medycznego, „Acta Universitatis Lodzensis”, „Kształcenie polonistyczne cudzoziemców” 2020, nr 17, s. 435-450.
J. Płowens, Tekst prasowy jako bodziec do interakcji na lekcji języka obcego, „Kształcenie językowe” 2021, t. 19, s. 33-46.
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 – C2. Praca zbiorowa pod red. I. Janowskiej, E. Lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny i P. Turka, Kraków 2011; wyd 2. poprawione, Kraków 2016.
Uzupełniająca lista lektur powstanie w zależności od potrzeb i konkretnych sytuacji dydaktycznych, które będą omawiane na ćwiczeniach w związku z hospitacjami odbywanymi przez studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: