Lingwistyczno-kulturowe uwarunkowania nauczania polszczyzny (języki afrykańskie i arabskie) 03-UNP2-12JPO
- Zagadnienia z kręgu komunikacji kulturowej, pojęcie szoku kulturowego, stereotypu, uprzedzenia
- Komunikowanie w kontekście kulturowym, mowa ciała, wymiary kultury
- Zróżnicowanie językowe krajów arabskich. Nauczanie języka polskiego studentów z krajów arabskich. Kultura islamu i krajów Bliskiego Wschodu
- Zróżnicowanie językowe krajów afrykańskich. Nauczanie języka polskiego studentów z krajów afrykańskich.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- zna podstawowe tematy, pojęcia, zagadnienia oraz stan badań dotyczących tematyki antropologii kulturowej;
- posiada wiedzę o zjawiskach występujących w różnorakich obszarach kulturowych ze szczególnym uwzględnieniem komunikowania międzykulturowego;
- potrafi analizować, tworzyć powiązania oraz wyciągać wnioski w celu opracowania właściwej metody nauczania osób spoza swojego kręgu kulturowego;
- posiada umiejętności interkulturowe.
Kryteria oceniania
5,0 – bardzo dobra znajomość literatury przedmiotu, swobodne poruszanie się w omawianej tematyce, umiejętność łączenia i kojarzenia faktów oraz wyciągania wniosków oceniana na podstawie przygotowanych projektów
4,5 – jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami
4,0 – dobra znajomość literatury przedmiotu, dobra orientacja w treściach przedmiotu, projekty świadczące o zaangażowaniu studenta
3,5 – słaba znajomość literatury przedmiotu, projekty zawierające wiele niedociągnięć
3,0 – znaczne braki zarówno w znajomości literatury przedmiotu jaki i podstawowej wiedzy krajoznawczej i religioznawczej wymagające uzupełnienia. Liczne błędy w projekcie.
2,0 – brak znajomości omawianych zagadnień
Literatura
J. Anusiewicz, Lingwistyka kulturowa: zarys problematyki, Wrocław 1994.
J. Burszta, Antropologia kultury (dowolne wydanie)
J. Gajda, Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. (dowolne wydanie)
E. Nowicka, Świat człowieka. Świat kultury. (dowolne wydanie)
M. Dziekan Dzieje kultury arabskiej, Warszawa 2008
J. Danecki Współczesny język arabski i jego dialekty, Dialog, Warszawa 2001 (wydanie poprawione i uzupełnione 2009)
J. Danecki Podstawowe wiadomości o islamie (t. I i II), Dialog, Warszawa 1997 (wydanie poprawione 2008)
A. Nagórko, Z problemów etnolingwistyki – jak porównać języki i kultury? [w:] Poradnik Językowy, z. 4, 1994, s. 4-14.
S. Piłaszewicz, Religie i mitologia Czarnej Afryki, Warszawa 2002
S. Piłaszewicz, Rzewuski‚ Wstęp do afrykanistyki, Warszawa 1994
A. Wierzbicka, Język - umysł – kultura, Warszawa 1999
A. Wierzbicka, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: