Kształcenie umiejętności mówienia 03-UM-11JPO
czynniki wpływające na efektywność mówienia
wzajemne relacje między umiejętnością mówienia a umiejętnościami słuchania ze zrozumieniem, czytania i pisania; język mówiony a język pisany;
komunikacja werbalna i niewerbalna, relacje między kompetencją komunikacyjną a lingwistyczną;
Techniki nauczania mówienia: wizualne, audialne, słowne; rodzaje ćwiczeń, łączące mówienie z innymi sprawnościami; relacje : wypowiedź ustna – rozumienie ze słuchu, mówienie – pisanie; materiały do kształcenia umiejętności mówienia w języku polskim jako obcym;
techniki sprawdzania i kryteria oceniania umiejętności mówienia
Samodzielne opracowywanie ćwiczeń służących kształtowaniu mówienia w języku polskim jako obcym
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
efektywnie wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego jako obcego wiedzę na temat metod i technik służących kształtowaniu u uczących się umiejętności mówienia / porozumiewania się
odpowiednio, z uwzględnieniem potrzeb uczących się polskiego jako obcego, dobierać materiały dydaktyczne kształtujące umiejętność mówienia
przyswajać opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu kształtowania umiejętności mówienia (w języku polskim lub w wybranym przez słuchacza języku obcym)
samodzielnie opracowywać ćwiczenia służące kształtowaniu umiejętności mówienia w języku polskim
aktywnie uczestniczyć w analizowaniu i znajdowaniu rozwiązań problemów z zakresu kształtowania umiejętności mówienia w języku polskim jako obcym
Kryteria oceniania
aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
wartość merytoryczna samodzielnie opracowanych projektów zawierających zestaw ćwiczeń do kształcenia umiejętności mówienia
Literatura
Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Red. W. Wilczyńska, Poznań 2002
Birkenbihl V.F., 1997, Jak szybko i łatwo nauczyć się języka, Katowice.
Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, Red. W.T. Miodunka. Kraków 2009.
Pawlak M., 2006, Kompetencja strategiczna i strategie komunikacyjne na lekcjach języka obcego, JOWS, 4/2006.
Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego (Nauczanie i rozwijanie sprawności językowych. Mówienie), Kraków, s. 163 – 184.
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, AVALON, Kraków.
Żurek A., 2018, Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych, Kraków.
Podręczniki
D. Gałyga: Jak to łatwo powiedzieć…
E. Gałat, Ćwiczenia i gry doskonalące sprawność mówienia dla obcokrajowców poziom B i C
T. Pelc, Teraz polski. Gry i ćwiczenia komunikacyjne, Kraków 1997
K. Drwal – Straszakowa, W. Martyniuk, Powiedz to po polsku, Kraków 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: