Twórcze pisanie: reportaż - spec. kuratorstwo literatury 03-TWO-21PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- reportaż w perspektywie historyczno-literackiej,
- reportaż w perspektywie genologicznej,
- mapa współczesnego reportażu (autorzy, tematyka); umiejscowienie w polskim polu literackim (festiwale, nagrody etc.),
- analiza reportaży literackich pod kątem poetyki i „warsztatu”,
- lektura wybranych reportaży literackich (Interpretacja i ocena),
- poszukiwanie tematu własnego reportażu – konsultacje, dyskusje w grupie,
- prezentacje fragmentów pisanych reportaż autorskich - dyskusje w grupie.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- przedstawić gatunek reportażu w kategoriach teoretycznych,
- wskazać antropologiczne i socjologiczne konteksty reportażu,
- zbudować syntezę historycznoliteracką oraz krytycznoliteracką uwzględniającą rozwój gatunku reportażu w Polsce,
- dokonać analizy aktualnego stanu polskiego pola kulturalnego poprzez wskazanie głównych kierunków rozwoju reportażu, autorów, tematyk, przyznawanych nagród, obecności na festiwalach,
- przeprowadzić analizę czytanych reportaży literackich pod kątem „warsztatowym” (z uwzględnieniem poetyki reportażu),
- dokonać analizy i interpretacji krytycznoliterackiej czytanych reportaży z wykorzystaniem narzędzi teoretyczno- i krytycznoliterackich; dokonać oceny tekstów reportażowych,
- napisać własny (spójny, antropologicznie pogłębiony) reportaż; pracę twórczą poprzedzając wyborem tematu, jego rozpoznaniem i opracowaniem.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): poprawnie zabrany materiał, przedstawienie go w sposób interesujący podczas indywidualnej prezentacji; napisanie artystycznie i merytorycznie wymagającego reportażu; bardzo dobra znajomość historycznych, społecznych, kulturowych kontekstów reportażu literackiego; bardzo dobra umiejętność krytycznej analizy omawianych tekstów; umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej; umiejętność kompilowania zdobytej wiedzy; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie krytycznej analizy materiału.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: gorsze efekty w ostatecznej pracy zaliczeniowej tzn. samodzielnym reportażu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność opracowania tematu i zadowalający efekt finalny w postaci reportażu.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca umiejętność eksploracji tematu, nieprzekładająca się jednak na jakość reportażu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca umiejętność opracowania tematu; brak umiejętności przetworzenia tematu w formę reportażu; niezadowalająca znajomość zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć; wybiórcza lub niepełna umiejętność krytycznej analizy omawianych tekstów; nieumiejętność budowania szkieletu syntezy historycznoliterackiej; niedotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusjach) i rzetelne przygotowanie do zajęć,
- wartość merytoryczna i stylistyczna końcowego reportażu zaliczeniowego,
- sposób przeprowadzenie indywidualnej prezentacji swojego tematu reporterskiego.
Literatura
Zalecana literatura:
A.W. Brzezińska, N. Bloch (red.), B. Warkocki, M. Wosińska (współ. red.), Sztutowo/Stutthof. Gdzieś pomiędzy plażą a obozem, Warszawa 2013.
A.W. Brzezińska, A. Chwieduk (red.), Miasto Poznań w perspektywie badań interdyscyplinarnych, Wielichowo 2012.
B. Darska, Pamięć codzienności, codzienność pamiętania. Szkice o reportażu polskim XXI wieku, Gdańsk 2014.
E. Kraskowska, L. Marzec (red.), Wielkopolski Słownik Pisarek, Poznań 2012.
E. Winnicka, Angole, Czarne 2014.
F. Springer, 13 pięter, Czarne, Wołowiec 2015.
J. Hugo-Bader, Biała gorączka, [wybrane reportaże].
J. Łuczak, Polska Kazimierza Nowaka. Przewodnik rowerzysty, Poznań 2011.
K. Kąkolewski, Reportaż, w: Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i inni, Wrocław 1992.
K. Nowak, Rowerem i pieszo przez Czarny Ląd. Listy z podróży afrykańskiej z lat 1931-1936, oprac. Ł. Wierzbicki, Poznań 2008.
K. Puto, Popularność i funkcjonowanie reportażu w Polsce w świetle teorii Pierre’a Bourdieu, w: G. Jankowicz, P. Marecki, M. Sowiński (red.), Literatura polska po 1989 roku w świetle torii Pierre’a Bourdieu. Podręcznik, Kraków 2015.
M. Hopfinger, Z. Ziątek, T. Żukowski (red.), Między sztuką a codziennością, Warszawa 2016, [wybrane teksty].
M. Kostrzewska (red.), Wielkopolska poza Poznaniem. Reportaże z regionu, Poznań 2017.
M. Caparros, Głód, 2016, Kraków 2016.
M. Szczygieł (red.), 20 lat nowej Polski w reportażu, Wołowiec 2009.
M. Szczygieł (red.), Antologia polskiego reportażu XX wieku, Czarne 2014-2015, [trzy tomy].
M. Szczygieł, Gottland, Czarne, dowolne wydanie.
M. Szczygieł, W. Tochmann, Reportaż – opowieść o tym, co wydarzyło się naprawdę, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010.
M. Szpakowska, Sztuka reportażu, w: „Wiadomości Literackie” prawie dla wszystkich, Warszawa 2012.
M. Zaremba Bielawski, Polski hydraulik, dowolne wydanie.
N. Bloch, Między terenem a tekstem, czyli o siedmiu grzechach głównych w tworzeniu narracji o światach innych ludzi, w: Sztutowo/Stutthof. Gdzieś pomiędzy plażą a obozem, red. A.W. Brzezińska, N. Bloch, współ. B. Warkocki, M. Wosińska, Warszawa 2013.
P. Cieliczko, J. Roszak (red.), Poznański przewodnik literacki, Poznań 2013.
P. Śliwiński (red.), Poznań Poetów (1989 – 2010), Poznań 2011.
S. Aleksiejewicz, Czasy second-handu. Koniec czerwonego człowieka, Czarne 2015.
W. Nowak, Obwód głowy, dowolne wydanie.
Z. Szczerek, Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian, Kraków 2013.
Z. Ziątek, Reportaż jako literatura, w: Obraz literatury w komunikacji społecznej po roku '89, red. A. Werner, T. Żukowski, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: