Tradycje religijne Śródziemnomorza 03-TRS-22SMDM-E
Informacje ogólne
1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Tradycje religijne Śródziemnomorza
2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-TRS-22SMDM-E
3. Rodzaj zajęć/przedmiotu (obowiązkowy lub fakultatywny): obowiązkowy
4. Kierunek studiów: Studia śródziemnomorskie
5. Poziom studiów (I lub II stopień, jednolite studia magisterskie): II stopień
6. Profil studiów (ogólnoakademicki / praktyczny): ogólnoakademicki
7. Rok studiów (jeśli obowiązuje):I lub II
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin (np.: 15 h W, 30 h ĆW):30 h K
9. Liczba punktów ECTS: 4
10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia: dr hab. Rafał Rosół, prof. UAM, raf.ros@wp.pl
11. Język wykładowy: polski
12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning) (tak [częściowo/w całości] / nie): nie
Informacje szczegółowe
Cele zajęć/przedmiotu:
‒ przekazanie wiadomości o historii poszczególnych religii w świecie śródziemnomorskim
‒ przekazanie wiadomości o podstawowych cechach systemów religijnych w basenie Morza Śródziemnomorskiego
‒ przekazanie wiadomości na temat najważniejszych wytworów kultury związanych z religiami śródziemnomorskimi
‒ wyrobienie umiejętności rozpoznawania podstawowych elementów związanych z religiami
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
Religie starożytnej Grecji i Rzymu EU_01, EU_06
Starożytne religie Bliskiego Wschodu EU_02, EU_06
Historia i cechy judaizmu EU_03, EU_06
Dzieje i odłamy chrześcijaństwa w południowej Europie, północnej Afryce i Lewancie EU_04, EU_06
Dzieje i odłamy Islamu w basenie Morza Śródziemnego EU_05, EU_06
Informacje dodatkowe
1. Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU
Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Wykład problemowy
Dyskusja
Praca z tekstem
Metoda analizy przypadków
…
2. Sposoby oceniania stopnia osiągnięcia EU
Egzamin ustny
…
3. Nakład pracy studenta i punkty ECTS
Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h
Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 30 h
Czytanie wskazanej literatury 10 h
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30 h
…
SUMA GODZIN 100 h
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów:
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka: Symbole EK dla kierunku studiów
EU_01 ma podstawową wiedzę o religiach w Grecji i Rzymie K_W01, K_W05, K_W06, K_U01, K_U02, K_U07
EU_02 ma podstawową wiedzę o starożytnych religiach w Egipcie i na Bliskim Wschodzie K_W01, K_W06, K_U01, K_U02, K_U07
EU_03 ma podstawową wiedzę na temat historii i rozwoju judaizmu K_W01, K_W06, K_U01, K_U02, K_U07
EU_04 ma podstawową wiedzę o dziejach i odmianach chrześcijańśtwa K_W01, K_W06, K_U01, K_U02, K_U07
EU_05 ma podstawową wiedzę o dziejach i odmianach islamu K_W01, K_W06, K_U01, K_U02, K_U07
EU_06 potrafi posługiwać się terminologią z zakresu religioznawstwa K_W02, K_U01, K_U02, K_U09
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
‒ Bator, W., Religia starożytnego Egiptu, Kraków 2004.
‒ Cardini, F., Europa a islam: historia nieporozumienia, Kraków 2006.
‒ Jaczynowska, M., Religie świata rzymskiego, Warszawa 1987.
‒ Lengauer, W., Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994.
‒ Olszewski, D., Dzieje chrześcijaństwa w zarysie, Kraków 1999.
‒ Religie starożytnego Bliskiego Wschodu, pod red. K. Pilarczyka i J. Drabiny, Kraków 2008.
‒ Ruthven, M., Islam, Warszawa 2003.
‒ Tyloch, W., Judaizm, Warszawa 1987.
‒ Wipszycka, E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: