Kultura seryjności: Transmedialne oblicza współczesnego serialu 03-TOWS-21FKMDM
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
1. Specyfika estetyki i struktury narracyjnej serialu – powtórzenie, teaser, retardacja, cliffhanger, etc.
2. Recepcja serialu – serial jako doświadczenie wspólnotowe, binge watching jako współczesna forma ofbioru, transmedialne funkcjonowanie serialu.
3. Ewolucja serialowej formy
4. Kto jest autorem serialu? Postać showrunnera i writers' room
5. Cechy gatunkowe sitcomu – lokacja, postacie, koncept.
6. Serial animowany – kreskówka jako tradycja kultury audiowizualnej i jej potencjał w poszerzaniu serialowej formuły
7. Czołówka serialu jako forma narracyjna i jeden z kluczowych elementów estetyki serialowej
8. Kultura seryjności – humanistyka i jej narzędzia wobec serialu (Possible Worlds Theory, tematologia, narratologia transmedialna)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student_ka:
Potrafi korzystać z terminologii filmoznawczej adekwatnej do badania serialu telewizyjnego.
Potrafi analizować estetykę i strukturę współczesnego serialu, a także interpretować zawarte w nim tematy i motywy
Potrafi wskazać i omówić przemiany związane z serialem współczesnym (w sferze estetyki, struktury, dystrybucji i recepcji)
Zna przykłady utworów istotnych dla współczesnej kultury serialowej; potrafi opisać poruszane przez nie problemy oraz omówić ich formę
Zna przykłady teorii i koncepcji użytecznych przy omawianiu zjawiska seryjności (narratologia transmedialna, tematologia, Possible Worlds Theory)
Rozumie zagadnienia związane z transmedialnym funkcjonowaniem serialu (Jenkins, Marie-Laure Ryan) i jego kolektywną recepcją
Potrafi wykorzystać tezy z tekstu naukowego jako kontekst/argument w trakcie analizy wybranego serialu
Kryteria oceniania
- egzamin ustny
- prezentacja multimedialna
Literatura
‒ Adventure Time (2010-2018, Cartoon Network)
‒ Breaking Bad (2008-2013, AMC)
‒ BoJack Horseman (2014-2020, Netflix)
‒ Community (2009-2015, NBC)
‒ CSI: Kryminalne Zagadki Las Vegas (2000-2015, CBS)
‒ Doctor Who (2005-, BBC)
‒ Fleabag (2016-2019, BBC Three)
‒ Gra o Tron (2011-2018, HBO)
‒ Loki (2021-, Disney +)
‒ Sukcesja (2018-2023, HBO)
‒ Simpsonowie (1989-, FOX)
‒ The Boys (2019-, Prime Video)
‒ G. Allrath, M. Gymnich, C. Surkamp. Introduction: Towards a Narratology of TV Series [w:] Narrative Strategies in Television Series, red. G. Allrath, M. Gymnich, Londyn 2005.
‒ R. Pierce-Grove, What Defines a Binge? Elapsed Time versus Episodes, [w:] red. Binge-Watching and Contemporary Television Research, red. Mareike Jenner, Edinburgh 2021.
‒ D. Rydzek, Zawód: Showrunner, [w:] „EKRANy” 2015, nr 1 (23) [online]
‒ S. Szostak, Za drzwiami writers’ roomu, [w:] „Ekrany” 2021, 4(60) [online]
‒ Seriale przewodnik krytyki politycznej, red. K. Dunin, K. Tomasik, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: