Mistrzowie kina: Obrazy polskiego społeczeństwa w filmach po 1989 roku 03-TMW-22FKMDM
"Twórczość Marcina Wrony" to wybór nieoczywisty, gdy się uwzględni moduł"Mistrzowie kina", w ramach którego realizowany jest przedmiot. Studentki i studenci zapoznają się z twórczością telewizyjną, teatralną oraz filmową reżysera. Powracające w jego filmach fabularnych i w niektórych etiudach toposy, figury, symbole będą wymagały oddzielnego namysłu. Droga mistrzowska reżysera nagle została przerwana, choć jego twórczość, głównie filmowa, była szczególnie intrygująca i niespokojna. Wraz ze studentami szukać będziemy najlepszych rozwiązań interpretacyjnych i analitycznych, aby pokazać potencjał twórczy Wrony, a jednocześnie, aby poszerzyć wiedzę i umiejętności w zakresie dyskursów zogniskowanych na polskim i światowym kinie.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMW_01 Zna twórczość telewizyjną, teatralną i filmową Marcina Wrony K_W12, K_W14, K_U04
TMW_02 Rozumie kulturowe, medialnie oraz komunikacyjne konteksty, w których tworzył reżyser. K_W12, K_W13, K_U04, K_U05, K_K02
TMW_03 Umie analizować i interpretować dzieła filmowe Marcina Wrony. K_W06, K_W11, K_U02, K_U05, K_K02
TMW_04 Potrafi znajdować i wyjaśniać przykłady potwierdzające zależności intertekstualne, recepcję oraz inspiracje (w tym tradycję, z której wyrastała twórczość reżysera). K_W11, K_U04, K_U05, K_K02
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): 90-100%
dobry plus (+db; 4,5): 80-89%
dobry (db; 4,0): 70-79%
dostateczny plus (+dst; 3,5): 60-69%
dostateczny (dst; 3,0): 51-59%
niedostateczny (ndst; 2,0): do 50%
Zaliczenie składa się z dwóch elementów: aktywność na zajęciach 40%, zaliczenie ustne 60%.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
M. Adamczak, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci, Gdańsk 2010.
Ph. Ariés, Człowiek i śmierć, tłum. E. Bąkowska, Warszawa 1992.
G. Bataille, Łzy Erosa, wprowadzenie J. M. Lo Duca, tłum. i posłowie T. Swoboda, Gdańsk 2009.
J. Baudrillard, Wymiana symboliczna i śmierć, tłum. S. Królak, Warszawa 2007.
H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Kraków 2007.
K.S. Guthke, The Gender of Death. A cultural history in art and literature, Cambridge 1999.
Kino, postkomunizm, polityka. Film w krajach Europy Środkowo-Wschodniej wobec procesów transformacji politycznej i konsekwencji roku 1989, red. M. Brzezińska-Pająk, Kraków 2018.
M. Przylipiak, J. Szyłak, Kino najnowsze, Kraków 1999.
J. Socha: Żebrowski. Hipnotyzer. Wołowiec: Czarne, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: