Teoria i metodologia badań językoznawczych 03-TMBJ-11SCDM-E
TK_01 podstawowe wiadomości z ogólnej metodologii nauk; miejsce językoznawstwa w ogólnej klasyfikacji nauk; pojęcie i typy paradygmatu badawczego; teorie ewolucji nauki TMBJ_01, TMBJ_02, TMBJ_05
TK_02 metody badawcze językoznawstwa historyczno-porównawczego TMBJ_02, TMBJ_03, TMBJ_04, TMBJ_05
TK_03 strukturalizm językoznawczy - podstawowe wiadomości teoretyczne (de Saussure); metody badawcze językoznawstwa strukturalistycznego TMBJ_02, TMBJ_03, TMBJ_04, TMBJ_05
TK_04 gramatyka generatywno-transformacyjna jako zwrot metodologiczny w językoznawstwie TMBJ_02, TMBJ_03, TMBJ_04, TMBJ_05
TK_05 pragmalingwistyka - podstawy teoretyczne i metody badawcze TMBJ_02,TMBJ_03, TMBJ_04, TMBJ_05
TK_06 metoda statystyczna w badaniach językoznawczych TMBJ_02, TMBJ_03, TMBJ_04, TMBJ_05
TK_07 lingwistyka kognitywna - podstawy teoretyczne i metody badawcze TMBJ_02, TMBJ_03, TMBJ_04, TMBJ_05
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
TMBJ_01 omówić podstawowe metody wnioskowania stosowane w nauce i wśród nich wskazać (z uzasadnieniem) te, które są stosowane w lingwistyce K_W01, K_W02, K_W12, K_W13,
TMBJ_02 wyjaśnić pojęcie paradygmatu nauki; scharakteryzować różne rodzaje paradygmatów naukowych; wskazać, które typy postępowań badawczych w lingwistyce przynależą do poszczególnych typów paradygmatów badawczych K_W01, K_W02, K_W03, K_W21,
K_U07 K_U08
K_K10
TMBJ_03 zreferować i porównać opisujące i wyjaśniające metody badawcze językoznawstwa K_W01, K_W02, K_W03, K_W21,
K_U06, K_U07, K_U08
TMBJ_04 wyjaśnić związki poszczególnych lingwistycznych propozycji metodologicznych z głównymi nurtami teoretycznymi nauk humanistycznych i przyrodniczych K_W01, K_W02, K_W03, K_W21
TMBJ_05 omówić dzieje lingwistycznych metod badawczych z perspektywy różnych koncepcji rozwoju nauki K_W01, K_W02, K_W03,
K_U7, K_U8
Kryteria oceniania
- umiejętność zaprezentowania na kolokwium wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Literatura
I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 1999 (hasła: prawo językowe, bezwyjątkowość praw głosowych, młodogramatycy, strukturalizm, teoria falowa, teoria drzewa genealogicznego, statystyka w językoznawstwie).
A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1983.
J. Fisiak, Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, Warszawa 1975.
G. Helbig, Dzieje językoznawstwa nowożytnego, Wrocław 1982.
Z. Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin 2007.
M.-A. Paveau, G.-É. Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009.
J. Perlin, Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004.
L. Langacker, Wykłady z gramatyki kognitywnej, Lublin 1995.
R. Kalisz, Językoznawstwo kognitywne w świetle językoznawstwa funkcjonalnego, Gdańsk 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: