Tłumacz i media współczesne - specjalizacja przekładu funkcjonalnego 03-TM-31SDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do teorii dyskursu, język mediów jako odmiana języka oficjalnego,
- struktura mediów, społeczno-kulturowe oddziaływanie mediów, media społecznościowe w pracy tłumacza - praca w grupach,
- gatunki dziennikarskie i internetowe,
- mechanizmy języka reklamy (drobne tłumaczenia języka mediów),
- sztuka autoprezentacji,
- teorie komunikowania masowego, systemy medialne krajów bałkańskich i Czech,
- propaganda, perswazja, manipulacja w języku mediów,
- warsztat tłumacza przysięgłego - tłumaczenia kabinowe.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi wyjaśnić znaczenie języka mediów w komunikacji masowej i pracy tłumacza,
- zna techniki perswazyjne i manipulacyjne (na wybranych reklamach- bułg., czeskich, serbskich, chorw.); wskazuje środki wpływu społecznego w mediach,
- potrafi rozpoznawać i definiować wybrane gatunki dziennikarskie i internetowe i inne, związane z mediami (również w językach narodowych – bułg., czeski, serbski, chorw.),
- występuje przed kamerą, prezentuje się, wykorzystując techniki komunikacji niewerbalnej (na przykładzie tłumacza ustnego),
- potrafi przygotować i przedstawić prezentację zw. z przekładem w mediach elektronicznych (również w językach narodowych),
- potrafi dyskutować na temat wybranych zagadnień związanych z medioznawstwem.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywność podczas zajęć (udział w zadanych pracach zespołowych, udział w dyskusji); znakomita wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji/projektu oraz sposób jej przedstawienia i usytuowania jej w sferze mediów współczesnych; umiejętność praktycznego wykorzystania poruszanych na zajęciach problemów; znkomity poziom nabytej wiedzy w ramach przedmiotu oraz umiejętność zaprezentowania jej podczas kolokwium.
dobry plus (+db; 4,5): aktywność podczas zajęć (udział w zadanych pracach zespołowych, udział w dyskusji); bardzo dobra wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji/projektu oraz sposób jej przedstawienia i usytuowania jej w sferze mediów współczesnych; umiejętność praktycznego wykorzystania poruszanych na zajęciach problemów; bardzo dobry poziom nabytej wiedzy w ramach przedmiotu oraz umiejętność zaprezentowania jej podczas kolokwium.
dobry (db; 4,0): aktywność podczas zajęć (udział w zadanych pracach zespołowych, udział w dyskusji); dobra wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji/projektu oraz sposób jej przedstawienia i usytuowania jej w sferze mediów współczesnych; umiejętność praktycznego wykorzystania poruszanych na zajęciach problemów; dobry poziom nabytej wiedzy w ramach przedmiotu oraz umiejętność zaprezentowania jej podczas kolokwium.
dostateczny plus (+dst; 3,5): umiarkowana aktywność podczas zajęć (udział w zadanych pracach zespołowych, udział w dyskusji); przeciętna wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji/projektu oraz sposób jej przedstawienia i usytuowania jej w sferze mediów współczesnych; umiejętność praktycznego wykorzystania poruszanych na zajęciach problemów; dobry poziom nabytej wiedzy w ramach przedmiotu oraz umiejętność zaprezentowania jej podczas kolokwium.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna aktywność podczas zajęć (udział w zadanych pracach zespołowych, udział w dyskusji); dostateczna wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji/projektu oraz sposób jej przedstawienia i usytuowania jej w sferze mediów współczesnych; umiejętność praktycznego wykorzystania poruszanych na zajęciach problemów; dostateczny poziom nabytej wiedzy w ramach przedmiotu oraz umiejętność zaprezentowania jej podczas kolokwium.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywności podczas zajęć (udział w zadanych pracach zespołowych, udział w dyskusji); niedostateczna wartość merytoryczna przygotowanej prezentacji/projektu oraz sposób jej przedstawienia i usytuowania jej w sferze mediów współczesnych; znikoma umiejętność praktycznego wykorzystania poruszanych na zajęciach problemów; niedostateczny poziom nabytej wiedzy w ramach przedmiotu oraz umiejętność zaprezentowania jej podczas kolokwium.
Literatura
Zalecana literatura:
K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie, Teoria, praktyka, Język, Warszawa 2006.
L. Taylor, A. Willis, Medioznawstwo, Teksty, instytucje i odbiorcy, Kraków 2006.
M. Kunczik, A. Zipfel, Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000.
Systemy medialne krajów bałkańskich, pod red. Z. Oniszczuka i M. Gieruli, Sosnowiec 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: