Tekstologia na lekcjach języka polskiego - spec. nauczycielska 03-TLJ-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- znaczenie krytycznej analizy i tworzenia tekstu w rozwoju poznawczym i społecznym ucznia,
- zasady organizowania działań dydaktycznych w zakresie krytycznej analizy tekstu: analiza struktury tekstu, ramy delimitacyjnej, kompozycji, budowy akapitu,
rytmu akapitowego, typów wstępów i zakończeń; plan odtwórczy (nominalny, werbalny, w formie pytań); podstawowe sposoby organizacji tekstów: opis, opowiadanie, prezentacja, argumentacja; informacje wyrażone wprost i pośrednio; informacje a sądy i opinie; znaczenie dosłowne, metaforyczne, symboliczne,
- planowanie i organizowanie pracy z lekturą szkolną w cyklu oraz na pojedynczej lekcji,
- skuteczne praktyki pracy z lekturą na lekcji języka polskiego,
- badanie stopnia rozumienia tekstu na lekcji języka polskiego,
- przekształcenie tekstu i działania na tekście (wyciąg, wybór słów kluczowych, plan kompozycyjny i dekompozycyjny, streszczenie, transformacja, parafraza, korekta),
- zasady tworzenia wypowiedzi spójnych, logicznych oraz stosowania kompozycji odpowiedniej dla danej formy gatunkowej, np. wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, esej, interpretacja porównawcza, reportaż, felieton, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca,
- doskonalenie umiejętności retorycznych (teza, argument, typy argumentów, cele perswazyjne, zasady kompozycji tekstu, logika toku rozumowania).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna zasady przygotowania ucznia do krytycznej analizy tekstu (wyszukiwanie informacji, integracja i interpretacja, refleksja i ocena) oraz tworzenia tekstu własnego na lekcji języka polskiego i umie je stosować w praktyce,
- rozumie, umie uzasadnić wybór i stosuje w praktyce metody organizowania procesu lektury oraz kształtowania umiejętności tekstotwórczych na lekcjach języka polskiego.
- rozumie korzyści wynikające z właściwego organizowania procesu percepcji, rozumienia, analizy, interpretacji, przekształcania i tworzenia tekstu na lekcjach języka polskiego,
- projektuje działania dydaktyczne przydatne w procesie krytycznej analizy oraz tworzenia tekstu i włącza je do scenariusza lekcji,
- planuje i organizuje proces poznawania tekstu literackiego, naukowego i użytkowego jako cyklu lekcyjnego i pojedynczych działań lekcyjnych,
- planuje i organizuje proces kształtowania umiejętności tekstotwórczych jako cyklu lekcyjnego i pojedynczych działań lekcyjnych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): zadania zaliczeniowe w pełni poprawne pod względem metodycznym, merytorycznym i językowym; czytelna i zindywidualizowana koncepcja realizacji zagadnień metodycznych; trafna ocena danego pomysłu dydaktycznego, konspektu własnej i cudzej lekcji, uwzględniająca ich poziom metodyczny, merytoryczny i językowy itp.; krytyczna, zobiektywizowana samoocena własnych pomysłów dydaktycznych, konspektu lekcji, cyklu lekcji itp. uwzględniająca ich poziom metodyczny, merytoryczny i językowy oraz wnioski wynikające z praktycznej ich realizacji; bardzo dobra znajomość zagadnień teoretycznych i zalecanych lektur oraz ich funkcjonalne wykorzystanie podczas realizacji zadań zaliczeniowych i zadań cząstkowych.
dobry plus (+db; 4,5): student/studentka zasadniczo spełnia wymagania na ocenę 4,0, ale sporadycznie i częściowo udaje się mu/jej spełnić również kryteria wymagane na ocenę 5,0.
dobry (db; 4,0): zadania zaliczeniowe poprawne pod względem metodycznym, merytorycznym i językowym (dopuszczalne sporadyczne usterki); czytelna koncepcja realizacji zagadnień metodycznych (np. odpowiednie konteksty i treści, ciekawa struktura projektowanych działań dydaktycznych); dopuszczalne są sporadyczne naruszenia spójności proponowanych działań; dopuszczalne są sporadyczne usterki metodyczne, np. naruszenie spójności lekcji, komplementarności zadań, operowanie trudnym słownictwem itp.; odpowiednia ocena danego pomysłu dydaktycznego, konspektu lekcji, artykułu metodycznego uwzględniająca ich poziom metodyczny, merytoryczny i językowy; dopuszczalne drobne usterki, np. dominacja tonu sprawozdawczego nad analitycznym, sporadyczne pominięcia odwołań do literatury przedmiotu; trafna samoocena własnych pomysłów dydaktycznych, konspektu lekcji, cyklu lekcji itp. uwzględniająca ich poziom metodyczny, merytoryczny i językowy oraz wnioski wynikające z praktycznej ich realizacji; dobra znajomość zagadnień teoretycznych i zalecanych lektur oraz ich funkcjonalne wykorzystanie podczas realizacji zadań zaliczeniowych i zadań cząstkowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/studentka zasadniczo spełnia wymagania na ocenę 3,0, ale sporadycznie i częściowo udaje się mu/jej spełnić również kryteria wymagane na ocenę 4,0.
dostateczny (dst; 3,0): zadania zaliczeniowe w zasadzie poprawne pod względem metodycznym, merytorycznym i językowym (ewentualne błędy/usterki metodyczne lub merytoryczne nie wypaczają założonych w zadaniu celów); czytelna, ale odtwórcza i mało samodzielna koncepcja realizacji zagadnień metodycznych; powierzchowna (np. dominacja tonu sprawozdawczego, pominięcie odwołań do literatury przedmiotu) ocena cudzego pomysłu dydaktycznego, konspektu lekcji, artykułu metodycznego uwzględniająca ich poziom metodyczny, merytoryczny i językowy; wybiórcza samoocena własnych pomysłów dydaktycznych, konspektu lekcji, cyklu lekcji itp.; pomijanie jednego/dwóch z elementów oceny, np. poziomu metodycznego, merytorycznego bądź językowego, abstrahowanie od wniosków wynikających z praktycznej ich realizacji; dostateczna znajomość zagadnień teoretycznych i zalecanych lektur oraz ich sporadyczne wykorzystanie podczas realizacji zadań zaliczeniowych i zadań cząstkowych.
niedostateczny (ndst; 2,0): atudent/studentka nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Kryteria oceniania:
Na ocenę końcową składają się:
- poziom merytoryczny i metodyczny zadań zaliczeniowych i cząstkowych (wykonywanych na zajęciach),
- ocena znajomości zagadnień z zakresu treści kształcenia i literatury przedmiotu (podczas zajęć i w pracach zaliczeniowych).
Literatura
Zalecana literatura:
J. Bartmiński, S. Niebrzegowska Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2009.
D. Buehl, Strategie aktywnego czytania, czyli jak efektywnie nauczać i uczyć się, Kraków 2004.
G. Czetwertyńska, A. Grabowska, Zadania tekstowe z komentarzami. Czytanie, w: Umiejętności polskich gimnazjalistów. Pomiar. Wyniki. Zadania testowe z komentarzami, red. M. Federowicz, Warszawa 2008, s. 93-134.
A. Dyduchowa, Metody kształcenia sprawności językowej uczniów (1, 2) [przedruk], ”Nowa Polszczyzna” 2004 nr 5, s. 31-43 oraz 2005 nr 1, s. 13-25.
J. Kowalikowa, Od słowa do zdania, od zdania do tekstu – od tekstu do zdania, od zdania do słowa, w: Szkolna polonistyka zanurzona w języku, red. A. Janus-Sitarz, E. Nowak, Kraków 2014.
D. Krzyżyk, Umiejętności tekstotwórcze i językowe uczniów w pracach maturalnych z języka polskiego, w: Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sibiga, Rzeszów 2010.
M. Kuziak, S. Rzepczyński, 2007, Jak pisać?, wyd. 6, Bielsko-Biała 2007.
J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać? Od myśli do tekstu, Warszawa 2010.
A. Mikołajczuk, Modele gatunkowe tekstu pisanego przez uczniów na egzaminie maturalnym (w kontekście planowanej modernizacji matury z języka polskiego), „Poradnik Językowy” 2013, z. 1.
M.C. Nussbaum, Pedagogika sokratejska. O znaczeniu sporu, w: Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, tłum. Ł. Pawłowski, Warszawa 2016, s. 65-96.
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.
B. Udzik, „Rozważ i uzasadnij” Struktury argumentacyjne w rozprawkach maturalnych, Poznań 2019.
H. Wiśniewska, Łatwa i trudna kompozycja pisemnych wypracowań uczniowskich, w: Wokół szkoły i nauczyciela, red. H. Wiśniewska, J. Plisiecki, Lublin 1995, s.119-129.
U. Żydek-Bednarczuk, Modele i wzorce tekstu uczniowskiego, w: Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi, red. J. Porayski-Pomsta, „Studia Pragmalingwistyczne” 3, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: