Teoria literatury z elementami badań literackich 03-TLBL-11FCZDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- przedstawienie uporządkowanej wiedzy z zakresu teoretycznoliterackich szkół badawczych, wypracowanych przez nie metodologii, ich głównych przedstawicieli wraz z dorobkiem,
- prezentacja znajomości źródeł dwudziestowiecznych teorii literatury w oparciu o przełomowe wydarzenia w rozwoju nauk humanistycznych – nurty antypozytywistyczne (psychoanaliza, fenomenologia),
- prezentacja podstawowej wiedzy na temat metod, narzędzi i przedstawicieli szkół formalnych (formalizm rosyjski, formalizm amerykański),
- prezentacja uporządkowanej wiedzy na temat Bachtinowskiej filozofii literatury,
- prezentacja ogólnej znajomości nurtów hermeneutycznych, ich przedstawicieli oraz szczególnego miejsca w wiedzy o literaturze,
- prezentacja podstawowej wiedzy na temat orientacji strukturalistycznych, ich reprezentantów, wypracowanych przez nich metod naukowej analizy wielu różnych odmian języka,
- prezentacja znajomości tradycji semiotycznych oraz ich dwudziestowiecznych modyfikacji semiologicznych połączona z wiedzą na temat dorobku ich czołowych przedstawicieli,
- przedstawienie poszerzonej refleksji pod adresem poststrukturalizmu i dekonstrukcji z naciskiem na ich przełomowe znaczenie wobec wcześniejszych projektów teoretycznoliterackich,
- prezentacja uporządkowanej wiedzy na temat historii i rozwoju orientacji feministycznych ze szczególnym uwzględnieniem feminizmu akademickiego,
- prezentacja ogólnej znajomości najnowszych kierunków determinujących wiedzę o języku, literaturze i kulturze, czyli pragmatyzmu, historyzmu, badań kulturowych, postkolonializmu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- prezentuje usystematyzowaną wiedzę na temat historycznie uporządkowanych szkół teoretycznoliterackich i metodologicznych,
- potrafi w szerszym zakresie powiązać poszczególne projekty teoretycznoliterackie z inspirującymi je dyskursami filozoficznymi oraz wywiedzionymi z innych obszarów kultury,
- dysponuje umiejętnością wykorzystywania narzędzi wypracowanych przez szkoły teoretycznoliterackie, praktykuje je przy analizie i interpretacji zjawisk literackich i kulturowych,
- potrafi kojarzyć oraz konfrontować ze sobą różne zjawiska artystyczne, czemu sprzyja umiejętność wyboru problemów badawczych oraz selekcji dogodnych siatek terminologicznych,
- potrafi waloryzować znaczenie poszczególnych szkół teoretycznoliterackich w odniesieniu do ich wkładu w procesy komunikacji począwszy od poziomu interpersonalnego po międzykulturowy,
- zyskuje umiejętność samodzielnego postrzegania etycznego horyzontu myśli teoretycznoliterackiej,
- dysponuje zdolnością otwierania się na nowe doświadczenia intelektualne, związane z zasadą ustawicznego dokształcania się i wychodzenia naprzeciw nowym obszarom wiedzy.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- egzamin (obowiązuje wiedza zdobyta podczas konwersatoriów oraz uzyskana na podstawie lektury wskazanych tekstów),
- zaliczenie pracy pisemnej,
- dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach).
Literatura
Zalecana literatura:
A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków 2007.
A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia. Kraków 2007.
A. Burzyńska, Dekonstrukcja i interpretacja. Kraków 2001.
M. P. Markowski, Nietzsche. Filozofia interpretacji. Kraków 1999.
A. Łebkowska, Między teoriami a fikcją literacką. Kraków 2001.
S. Fish, Interpretacja, retoryka, polityka. Przeł. A. Szahaj. Kraków 2002.
S. Greenblatt, Poetyka kulturowa. Pisma wybrane. Redakcja i wstęp K. Kujawińska-Courtney. Kraków 2006.
D. Ulicka, Literaturoznawcze dyskursy możliwe. Studia z dziejów nowoczesnej teorii literatury w Europie Środkowo-Wschodniej. Kraków 2007.
A. Burzyńska, Anty-teoria literatury. Kraków 2006.
Z. Mitosek, Teorie badań literackich. Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: