Teoria literatury 03-TL-22PFDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- wyznaczniki tekstu literackiego (w kontekście wybranych metodologii),
- miejsce analizy i interpretacji w badaniach literackich,
- tekst literacki jako struktura, znak, komunikat,
- zagadnienia odbioru tekstu literackiego,
- intertekstualność jako kategoria w badaniach literackich,
- gatunek literacki, konwencja literacka,
- tradycja literacka i sposoby jej rozumienia,
- kryteria i modele periodyzacji dziejów literatury,
- literatura wobec innych sztuk.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi rozpoznać podstawowe problemy teorii literatury na przykładzie różnych tekstów literackich,
- potrafi powiązać poszczególne zagadnienia teoretycznoliterackie z problemami omówionymi na zajęciach z poetyki i wskazywać na ich praktyczne wykorzystanie podczas pracy dydaktycznej w szkole ponadpodstawowej,
- umie zastosować terminologię teoretycznoliteracką w procesie interpretacji,
- potrafi kategoryzować teksty literackie i zjawiska w nich występujące oraz wykorzystać tę wiedzę w odniesieniu do potencjalnych projektów dydaktycznych,
- potrafi budować wywód teoretycznoliteracki (praca pisemna),
- umie wyjaśnić przydatność wybieranej metody interpretacyjnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i problemów z zakresu teorii literatury, wysoka świadomość ich historycznej zmienności, bardzo dobra umiejętność samodzielnego i krytycznego wykorzystania wiedzy teoretycznoliterackiej w analizie i interpretacji tekstu literackiego oraz w projektowanej praktyce dydaktycznej, wysoka umiejętność budowania spójnego, poprawnego merytorycznie wywodu dotyczącego problematyki teoretycznoliterackiej, wysoka świadomość powiązań teorii literatury z kontekstami metodologicznymi.
dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość podstawowych pojęć i problemów z zakresu teorii literatury, ponadprzeciętna świadomość ich historycznej zmienności, wysoka umiejętność samodzielnego i krytycznego wykorzystania wiedzy teoretycznoliterackiej do analizy i interpretacji tekstów literackich oraz w projektowanej praktyce dydaktycznej, dobrze opanowana umiejętność tworzenia poprawnego i spójnego wywodu dotyczącego problematyki teoretycznoliterackiej, zadowalająca świadomość powiązań teorii literatury z kontekstami metodologicznymi.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość podstawowych pojęć i problemów z zakresu teorii literatury, zadowalająca świadomość ich historycznej zmienności, ponadprzeciętna umiejętność krytycznego wykorzystania wiedzy teoretycznoliterackiej do analizy i interpretacji tekstów literackich oraz w projektowanej praktyce dydaktycznej, poprawnie opanowana umiejętność konstruowania samodzielnego wywodu dotyczącego problematyki teoretycznoliterackiej; dopuszczalne niewielkie pomyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć i problemów z zakresu teorii literatury, umiejętność stosowania ich w analizach i interpretacjach utworów literackich oraz w projektowanej praktyce dydaktycznej, inicjowanie samodzielnego wywodu dotyczącego problematyki teoretycznoliterackiej. Dopuszczalne braki w zakresie kompetencji teoretycznoliterackich, nieuniemożliwiające jednak praktyczne wykorzystanie posiadanej wiedzy w interpretacjach inicjowanych przez prowadzącego.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość podstawowych pojęć i problemów teorii literatury, podejmowanie prób stosowania pojęć teoretycznoliterackich w analizach i interpretacjach utworów literackich oraz w projektowanej praktyce dydaktycznej. Wyraźne braki w zakresie kompetencji teoretycznoliterackiej, wymagające pomocy prowadzącego w podejmowaniu działań analitycznych i interpretacyjnych, ale ich nie uniemożliwiające.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość podstawowych pojęć i problemów współczesnej teorii literatury, niewystarczająca umiejętność ich definiowania i wykorzystania oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
U. Eco, Interpretacja i nadinterpretacja. Red. S. Collini. Kraków 1996.
Genologia dzisiaj. Red. W. Bolecki, I. Opacki. Warszawa 2000.
Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 1995.
Polonistyka w przebudowie, t. 1. Red. M. Czermińska, Kraków 2005 (wybrane artykuły).
Problemy teorii literatury, t.3 Wrocław 1988, t.4 Wrocław 1998 (wybrane artykuły).
J. Sławiński, Miejsce interpretacji. Gdańsk 2001.
Słownik literatury polskiej XX wieku, Warszawa 1998 (wybrane hasła teoretycznoliterackie).
Współczesna teoria badań literackich za granicą. Opr. H. Markiewicz, T. I-IV. Kraków 1970-1996.
S. Wysłouch, Literatura i sztuki wizualne. Warszawa 1994.
Wybrane numery czasopism teoretycznoliterackich.
Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: