Teoria literatury 03-TL-11I
Treści programowe dla przedmiotu:
- pojęcie dyskursu, jego różne rozumienia,
- idea dzieła literackiego oraz ideologia dzieła literackiego,
- forma jako pojęcie teoretycznoliterackie, jego historia i współczesność,
- problematyka doświadczenia,
- mit, mitologia i mityzacja w badaniach literackich,
- ikoniczność jako problem teorii literatury,
- porównanie i translacja jako pojęcia współczesnej teorii literatury.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zreferować i porównać pojęcia charakterystyczne dla różnych teorii literatury,
- powiązać pojęcia współczesnej teorii literatury z różnymi kontekstami metodologicznymi oraz ideami filozoficznym,
- powiązać pojęcia współczesnej teorii literatury z różnymi kontekstami metodologicznymi,
- czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace teoretyczne oraz przygotować pracę o tematyce teoretycznej,
- analizować różne użycia pojęć teoretycznoliterackich, poddając je krytycznej ocenie,
- uzasadnić przydatność interpretacyjną omówionych pojęć teoretycznoliterackich.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student potrafi sprawnie i wnikliwie zreferować i porównać pojęcia charakterystyczne dla współczesnej teorii literatury wypracowane na gruncie różnych teorii nauk humanistycznych oraz twórczo powiązać pojęcia współczesnej teorii literatury z bogatymu kontekstami metodologicznymi, potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować w sposób pogłębiony prace teoretyczne oraz wnikliwie i trafnie analizować różne użycia pojęć teoretycznoliterackich, poddając je krytycznej ocenie. Student potrafi biegle i przekonująco uzasadnić przydatność interpretacyjną omówionych pojęć teoretycznoliterackich oraz przygotować wnikliwą i wartościową merytorycznie pracę o tematyce teoretycznej.
dobry plus (+db; 4,5): student potrafi sprawnie i wnikliwie zreferować i porównać pojęcia charakterystyczne dla współczesnej teorii literatury wypracowane na gruncie różnych teorii nauk humanistycznych oraz twórczo powiązać pojęcia współczesnej teorii literatury z bogatymi kontekstami metodologicznymi, potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować w sposób pogłębiony prace teoretyczne oraz wnikliwie i trafnie analizować różne użycia pojęć teoretycznoliterackich, poddając je krytycznej ocenie. Student potrafi przekonująco uzasadnić przydatność interpretacyjną omówionych pojęć teoretycznoliterackich oraz przygotować wnikliwą i wartościową merytorycznie pracę o tematyce teoretycznej. Niewielkie usterki i niedociągnięcia nie obniżają wartości merytorycznej wypowiedzi.
dobry (db; 4,0): student potrafi sprawnie zreferować i porównać pojęcia charakterystyczne dla współczesnej teorii literatury wypracowane na gruncie różnych teorii nauk humanistycznych oraz powiązać pojęcia współczesnej teorii literatury z kontekstami metodologicznymi, potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować w sposób zadowalający prace teoretyczne oraz trafnie analizować różne użycia pojęć teoretycznoliterackich, poddając je krytycznej ocenie. Student potrafi uzasadnić przydatność interpretacyjną omówionych pojęć teoretycznoliterackich oraz przygotować wartościową merytorycznie pracę o tematyce teoretycznej.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student potrafi zreferować i porównać pojęcia charakterystyczne dla współczesnej teorii literatury wypracowane na gruncie różnych teorii nauk humanistycznych oraz powiązać pojęcia współczesnej teorii literatury z kontekstami metodologicznymi, potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować w sposób zadowalający wybrane prace teoretyczne oraz na ogół trafnie analizuje różne użycia pojęć teoretycznoliterackich, poddając je krytycznej ocenie. Student potrafi uzasadnić przydatność interpretacyjną wybranych pojęć teoretycznoliterackich oraz przygotować poprawną pracę o tematyce teoretycznej.
dostateczny (dst; 3,0): student potrafi zreferować i po części porównać pojęcia charakterystyczne dla współczesnej teorii literatury wypracowane na gruncie różnych teorii nauk humanistycznych oraz podejmuje udane próby powiązania pojęć współczesnej teorii literatury z kontekstami metodologicznymi, potrafi czytać ze zrozumieniem i odtwórczo komentować wybrane prace teoretyczne oraz na ogół trafnie analizuje różne użycia pojęć teoretycznoliterackich, próbując poddawać je krytycznej ocenie. Student potrafi uzasadnić przydatność interpretacyjną wybranych pojęć teoretycznoliterackich oraz przygotować poprawną pracę o tematyce teoretycznej.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną.
Literatura
Zalecana literatura:
A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006.
Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006.
Kulturowa teoria literatury 2. Poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012.
Nowoczesność jako doświadczenie, red. Nycz, A. Zeidler-Janiszewska, Kraków 2006.
Literackie reprezentacje doświadczenia, red. W. Bolecki, E. Nawrocka, Warszawa 2007.
D. Attridge, Jednostkowość literatury, przeł. P. Mościcki, Kraków 2007.
Kulturowe wizualizacje doświadczenia, red. W. Bolecki, A. Dziadek, Warszawa 2010.
Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia, red. T. Bilczewski, Kraków 2010.
Współczesne teorie przekładu, red. P. Bukowski, M. Heydel, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: