Teksty kultury na lekcjach języka polskiego - spec. nauczycielska 03-TKL-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- analiza i interpretacja tekstów kultury w edukacji polonistycznej,
- praktyczne metody wprowadzania sztuki na lekcjach języka polskiego; przygotowanie oraz rozwiązywania przykładowych ćwiczeń, poleceń, zadań, kart pracy,
- wiedza o kulturze: zapoznanie się z wybranymi tekstami kultury (filmy, obrazy, video-art, dzieła muzyczne),
- korespondencja sztuk; teorie z zakresu studiów międzyartystycznych (m.in. intersemiotyczność, intermedialność, intertekstualność).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozpoznaje różne rodzaje tekstów kultury, potrafi przeprowadzić ich analizę oraz interpretację z uwzględnieniem odpowiednich narzędzi,
- zna metody wprowadzania tekstów kultury na lekcjach języka polskiego,
- rozumie związek między zjawiskami z zakresu historii literatury a zjawiskami z dziejów sztuki i kultury powszechnej,
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii studiów międzyartystycznych (intertekstualność, intermedialność, intersemiotyczność).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): szeroka wiedza na temat sztuki dawnej i współczesnej. Znakomite kompetencje w zakresie wprowadzania tekstów kultury na lekcjach języka polskiego. Biegłość w zakresie analizy oraz interpretacji tekstów kultury.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; możliwe niedociągnięcia w zakresie umiejętności analizy oraz interpretacji tekstów kultury.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; znacznie mniejsze wymienione umiejętności.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; niewielkie umiejętności w analizy oraz interpretacji tekstów kultury.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza z zakresu określonego powyżej oraz będące tego następstwem dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Literatura
Zalecana literatura:
Biała A., Literatura i malarstwo. Korespondencja sztuk, Warszawa 2009.
Biała A., Literatura i muzyka. Korespondencja sztuk, Warszawa 2011.
Biała A., Literatura i architektura. Korespondencja sztuk, Warszawa 2010.
Biała A., Literatura i taniec. Korespondencja sztuk, Częstochowa 2013.
Bobiński W., Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego, Kraków 2011.
Bobinski W., Wykształcić widza. Sztuka oglądania w edukacji polonistycznej, Kraków 2016.
Bortnowski S., Zdziwienia polonistyczne, czyli o sztuce na lekcjach języka polskiego, Warszawa 2003.
Dyduch B, Między słowem a obrazem. Dylematy współczesnej polonistyki, Kraków 2007.
Kasprzakowa B., Pejzaż akustyczny: szkice o słuchaniu i rozumieniu literatury, Poznań 2010.
Drabarek B., Rowińska I., Stachowicz A., Szkoła analizy tekstów kultury, Warszawa 2000.
Pogranicza i korespondencje sztuk, red. Cieślikowska T., Sławiński J., Warszawa 1980.
Zalewska-Pawlak M., Sztuka i wychowanie w XXI wieku, Łódź 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: