Tradycja klasyczna w literaturze europejskiej 03-TKL-22LPDM
Informacje ogólne
1. Nazwa zajęć/przedmiotu: Tradycja klasyczna w literaturze europejskiej
2. Kod zajęć/przedmiotu: 03-TKL-22LPDM
3. Rodzaj zajęć/przedmiotu (obowiązkowy lub fakultatywny): obowiązkowe
4. Kierunek studiów: Studia śródziemnomorskie
5. Poziom studiów (I lub II stopień, jednolite studia magisterskie): II
6. Profil studiów (ogólnoakademicki / praktyczny): ogólnoakademicki
7. Rok studiów (jeśli obowiązuje):
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin (np.: 15 h W, 30 h ĆW):30 W
9. Liczba punktów ECTS:4
10. Imię, nazwisko, tytuł / stopień naukowy, adres e-mail prowadzącego zajęcia: prof. dr hab. Piotr Urbański urbanski@amu.edu.pl
11. Język wykładowy: polski
12. Zajęcia / przedmiot prowadzone zdalnie (e-learning) (tak [częściowo/w całości] / nie): nie
II. Informacje szczegółowe
Cele zajęć/przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie uporządkowanej wiedzy na temat przemian tradycji klasycznej w literaturze europejskiej w ujęciu chronologicznym, od średniowiecza do wieku XX, ze szczególnym uwzględnieniem renesansu i baroku. Wykład koncentruje się na głównych zjawiskach i arcydziełach, charakterystycznych i reprezentatywnych.
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu
Przejście od starożytności do wieków średnich. Trzy prerenesansy. Transmisja tekstów klasycznych TKLE_1–TKLE5
Case study: Boecjusz TKLE_1–TKLE4
Instytucje edukacyjne jako centra tradycji klasycznej TKLE_1–TKLE5
Case study: Dante TKLE_1–TKLE4
Renesans wobec prerenesansów TKLE_1–TKLE5
Case study: Boccaccio i Petrarka (problem dwujęzyczności) TKLE_1–TKLE4
Translacja, imitacja, emulacja, parodia w kulturze renesansu i baroku. Horacjanizm sv. pindaryzm TKLE_1–TKLE5
Jak mówić o sobie przy pomocy antyku? Case study: Montaigne TKLE_1–TKLE4
Case study: Szekspir i recepcja antyku TKLE_1–TKLE4
Renesansowe i barokowe dyskusje wokół tragedii TKLE_1–TKLE5
Case study: Corneille i Racine TKLE_1–TKLE4
Spór starożytników z nowożytnikami (la querelle des Anciens et des Modernes) TKLE_1–TKLE4
Chrześcijanie w poszukiwaniu eposu. Case study: Jerozolima wyzwolona i jej polska recepcja TKLE_1–TKLE5
Neohellenizm. Case study: Goethe TKLE_1–TKLE5
Wiek XX i współczesność – zmierzch czy tryumf tradycji klasycznej? TKLE_1–TKLE
Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU (proszę wskazać z proponowanych metod właściwe dla opisywanych zajęć lub/i zaproponować inne)
Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład konwersatoryjny
Wykład problemowy
Dyskusja
Praca z tekstem
Metoda analizy przypadków
Sposoby oceniania stopnia osiągnięcia EU
Egzamin ustny
Nakład pracy studenta i punkty ECTS
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30
Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć
Czytanie wskazanej literatury 30
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 40
SUMA GODZIN 100
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów:
TKLE_1 Zna mechanizmy transmisji najważniejszych tekstów antycznych K_W04 K_K04 K_K05 K_K06
TKLE_2 Zna i rozumie najważniejsze sposoby recepcji literatury klasycznej w poszczególnych epokach K_W04 K_W05 K_W06 K_K04 K_K05 K_K06
TKLE_3 Potrafi przyporządkować nurty, epoki, twórców oraz ich dzieła K_W04 K_W05 K_K04 K_K05 K_K06
TKLE_4 Potrafi scharakteryzować wybrane arcydzieła literatury europejskiej ze względu na obecność w nich wątków i motywów antycznych oraz odwołań do tekstów klasycznych K_W04 K_W05 W05 K_W06 W05 K_W07 W05 K_W08 K_K04 K_K05 K_K06
TKLE_5 Potrafi wskazać paralele między zjawiskami europejskimi a polskimi w zakresie funkcjonowania tradycji klasycznej w literaturze K_W04 W05 K_W07 W05 K_W12 K_K04 K_K05 K_K06
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość treści programowych przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość treści programowych przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra znajomość treści programowych przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): ponadzadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu
Literatura
Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine, przekł. red. M. Cieński, Gdańsk 2009 (zalecone fragmenty).
E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. Z. Żabicki, Warszawa 1968 lub wyd. późniejsze (zalecone fragmenty).
R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997 lub wyd. późniejsze (zalecone fragmenty).
Inne opracowania zostaną polecone po każdym z wykładów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: