Tradycja klasyczna w literaturze europejskiej 03-TKL-12SMDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- przejście od starożytności do wieków średnich; trzy prerenesansy; transmisja tekstów klasycznych,
- case study: Boecjusz,
- instytucje edukacyjne jako centra tradycji klasycznej,
- case study: Dante,
- renesans wobec prerenesansów,
- case study: Boccaccio i Petrarka (problem dwujęzyczności),
- translacja, imitacja, emulacja, parodia w kulturze renesansu i baroku; horacjanizm sv. pindaryzm,
- jak mówić o sobie przy pomocy antyku?; case study: Montaigne,
- case study: Szekspir i recepcja antyku,
- renesansowe i barokowe dyskusje wokół tragedii,
- case study: Corneille i Racine,
- spór starożytników z nowożytnikami (la querelle des Anciens et des Modernes),
- chrześcijanie w poszukiwaniu eposu; case study: Jerozolima wyzwolona i jej polska recepcja,
- neohellenizm; case study: Goethe,
- wiek XX i współczesność – zmierzch czy tryumf tradycji klasycznej?.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- wskazać mechanizmy transmisji najważniejszych tekstów antycznych,
- wymienić najważniejsze sposoby recepcji literatury klasycznej w poszczególnych epokach,
- przyporządkować nurty, epoki, twórców oraz ich dzieła,
- scharakteryzować wybrane arcydzieła literatury europejskiej za względu na obecność w nich wątków i motywów antycznych oraz odwołań do tekstów klasycznych,
- znaleźć paralele między zjawiskami europejskimi a polskimi.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość treści programowych przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość treści programowych przedmiotu.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość treści programowych przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): ponadzadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość treści programowych przedmiotu.
Kryteria oceniania: egzamin ustny.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine, przekł. red. M. Cieński, Gdańsk 2009 (zalecone fragmenty).
E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeł. Z. Żabicki, Warszawa 1968 lub wyd. późniejsze (zalecone fragmenty).
R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997 lub wyd. późniejsze (zalecone fragmenty).
Inne opracowania zostaną polecone po każdym z wykładów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: