Teksty kultury w edukacji międzykulturowej - spec. glottodydaktyczna 03-TKEM-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- wyjaśnienie i wartościowanie kluczowych pojęć edukacji międzykulturowej: wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość
- nazywanie i hierarchizowanie kompetencji międzykulturowych nauczyciela,
- lektury wspólnotowe: mity i baśnie w edukacji międzykulturowej,
- wskazywanie miejsca i roli sztuki w edukacji międzykulturowej,
- analiza tekstów kultury (literatura, film, muzyka, teatr, sztuki wizualne) o tematyce migracyjnej, problemach dwujęzyczności i obcości kulturowej. - ocena przydatności w procesie edukacyjnym,
- konstruowanie tożsamości w warunkach obcości kulturowej na przykładzie literatury dla niedorosłego odbiorcy,
- przygotowanie, w oparciu o sztukę, elementów procesu dydaktycznego: projektów zajęć, projektów edukacyjnych o perfomatywnym znaczeniu dla uczestników ze środowisk wielokulturowych,
- rola edukacji inkluzywnej w środowiskach zróżnicowanych kulturowo,
- ocena skuteczności działań w przygotowanych rozwiązaniach; problemy ewaluacji.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna, rozróżnia i definiuje pojęcia: wielokulturowość, zróżnicowanie kulturowe, międzykulturowość, transkulturowość,
- kształtuje swoje kompetencje międzykulturowe w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki,
- stosuje kryteria doboru tekstów kultury do edukacji międzykulturowej,
- planuje i przeprowadza działania edukacyjne w warunkach obcości kulturowej z wykorzystaniem tekstów kultury,
- stosuje założenia dydaktyki inkluzywnej w planowaniu i realizacji działań edukacyjnych,
- rozumie i docenia wartość sztuki w edukacji międzykulturowej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): Studentka/Student:
- bardzo dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury oraz potrafi wykorzystać je funkcjonalnie podczas realizacji zadań praktycznych,
- potrafi przygotować scenariusze/projekty w pełni poprawne pod względem metodycznym i językowym, z wyraźnymi śladami inwencji twórczej (uruchomienie kontekstów, ciekawa struktura, bogate materiały),
- umie zaprojektować działania edukacyjne, uwzględniając poziom grupy, poprawne metodycznie (dobór metod i form pracy), spójne (logiczne następstwo poszczególnych ogniw), posiada umiejętność samooceny oraz dyskusji na temat koncepcji projektu i jego realizacji,
- realizuje zadania i ćwiczenia zlecone podczas trwania zajęć w sposób prawidłowy, zgodnie z wymaganiami,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): Studentka/Student spełnia wymagania na ocenę 4,0, ale czasami i nierównomiernie potrafi zrealizować kryteria wymagane na ocenę 5,0.
dobry (db; 4,0): Studentka/Student:
- dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury oraz potrafi wykorzystać je funkcjonalnie podczas realizacji zadań praktycznych, ale z nielicznymi pominięciami,
- potrafi przygotować prawidłowe scenariusze/projekty lekcji pod względem metodycznym i językowym, w których zdarzają się sporadyczne usterki,
- umie zaprojektować działanie poprawne i spójne, jednak dobór instrumentarium metodycznego oraz jej założona efektywność budzą nieliczne zastrzeżenia,
- realizuje zadania i ćwiczenia zlecone podczas trwania zajęć na dobrym poziomie, ale przedłożone prace w niewielkim stopniu wymagają rozwinięcia, uzupełnień lub korekty merytorycznej, językowej i poprawnościowej,
- aktywny udział w zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): Studentka/Student spełnia wymagania na ocenę 3,0, ale czasami i nierównomiernie potrafi zrealizować kryteria wymagane na ocenę 4,0.
dostateczny (dst; 3,0): Studentka/Student:
- zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury na poziomie zadowalającym oraz potrafi je wdrożyć w stopniu dostatecznym podczas realizacji zadań praktycznych (Studentka/Student jest mało samodzielny w wymiarze praktycznym),
- potrafi przygotować poprawne scenariusze/projekty pod względem metodycznym i językowym, jednak zachowuje jedynie podstawową strukturę projektu,
- umie zaprojektować działania poprawne, jednak dobór instrumentarium metodycznego oraz jej założona efektywność opisane są w sposób pobieżny,
- realizuje w zakresie podstawowym zadania i ćwiczenia zlecone podczas trwania zajęć na poziomie umożliwiającym zaliczenie, ale przedłożone prace wymagają rozwinięcia lub stosunkowo licznych uzupełnień,
- jest aktywna/y na zajęciach w stopniu dostatecznym.
niedostateczny (ndst; 2,0): Studentka/Student nie spełnia kryteriów oceny dostatecznej.
Warunkami zaliczenia zajęć są: aktywne uczestnictwo, przygotowanie projektu, eseju, raportu oraz prezentacji multimedialnej.
Na ocenę końcową z przedmiotu składają się:
- ocena poziomu merytorycznego i metodycznego zadań praktycznych (wykonywanych w ramach zajęć) i zaliczeniowych,
- ocena znajomości zagadnień z zakresu treści kształcenia i literatury przedmiotu (esej, raport).
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura obowiązkowa:
Edukacja. Migracja. Edukacja międzykulturowa w kontekście kryzysu migracyjnego z perspektywy krajów V4, red. E. Kledzik, M. Praczyk, Poznań 2016.
Kultura w edukacji międzykulturowej. Idee, koncepcje i rozwiązania metodyczne, red. T Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur, A. Gajdzica, Cieszyn-Warszawa-Toruń 2015.
Kwiatkowska A., Kamińska K., Jesteśmy tacy sami. Sztuka w edukacji międzykulturowej, Warszawa 2009.
Relacje międzykulturowe jako przedmiot badań, red. M. Banaś, F. Czech, Kraków 2017.
Józefowicz A., i inni, Sztuka i jej miejsce w edukacji międzykulturowej. Idee, koncepcje, rozwiązania metodyczne, Toruń 2015.
Powyższa lista ma charakter orientacyjny i jest realizowana we fragmentach z uwzględnieniem zaplanowanego dla przedmiotu nakładu czasu pracy przewidzianego na czytanie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: