Topografia kulturowa Aten i Rzymu - spec. turystyka kulturowa Śródziemnomorza 03-TKA-22SMDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- rozwój Aten na tle dziejów Grecji starożytnej i współczesnej,
- ateński Akropol i inne zabytki starożytne Aten,
- pozostałości bizantyńskie współczesnych Aten,
- rozwój Rzymu na tle dziejów imperium rzymskiego oraz średniowiecznej i nowożytnej Italii,
- Forum Romanum, Largo Argentina i inne zabytki antycznego Rzymu,
- historyczne centrum Rzymu jako przykład współistnienia różnych tradycji kulturowych,
- Watykan i inne miejsca Rzymu - stolicy chrześcijaństwa,
- Kapitol, EUR i inne centra nowożytnego Rzymu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie przemiany kulturowe na terenie Grecji ze szczególnym uwzględnieniem Aten,
- zna i rozumie przemiany kulturowe na terenie Italii ze szczególnym uwzględnieniem Rzymu,
- zna najważniejsze zabytki Aten, ich dzieje i związki z kulturą oraz potrafi w sposób interesujący o nich opowiadać,
- zna najważniejsze zabytki antycznego Rzymu, ich dzieje i związki z kulturą oraz potrafi w sposób interesujący o nich opowiadać,
- zna najważniejsze zabytki chrześcijańskiego Rzymu, ich dzieje i związki z kulturą oraz potrafi w sposób interesujący o nich opowiadać,
- zna najważniejsze zabytki nowożytnego Rzymu, ich dzieje i związki z kulturą oraz potrafi w sposób interesujący o nich opowiadać,
- potrafi zaplanować trasę zwiedzania Aten lub Rzymu pod kątem wybranego profilu kulturowego z uwzględnieniem indywidualnych zainteresowań turystów.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): wykaże się pełną znajomością (powyżej 92%) omawianych treści i umiejętnością ich interesującego przekazania.
dobry plus (+db; 4,5): wykaże się bardzo dobrą (84-92%) znajomością omawianych treści i/lub umiejętnością ich interesującego przekazania.
dobry (db; 4,0): wykaże się dobrą (76-84%) znajomością omawianych treści i umiejętnością ich komunikatywnego przekazania.
dostateczny plus (+dst; 3,5): wykaże się przeciętną (68-76%) znajomością omawianych treści i umiejętnością ich komunikatywnego przekazania.
dostateczny (dst; 3,0): wykaże się podstawową (60-68%) znajomością omawianych treści i umiejętnością ich komunikatywnego przekazania.
niedostateczny (ndst; 2,0): wykaże się brakiem podstawowej znajomości (poniżej 60%) omawianych treści i/lub brakiem umiejętności ich komunikatywnego przekazania.
Literatura
Zalecana literatura:
Ciechanowicz, J. Rzym. Ludzie i budowle, PIW Warszawa 1987.
Gać, J., Grecja. Kulturowy przewodnik po Grecji Bizantyńskiej, Wyd. WAM. Kraków 2007.
Kumaniecki, K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu.
Miasta Marzeń – Ateny, Biblioteka Gazety Wyborczej, Warszawa 2012.
Miasta Marzeń – Rzym, Biblioteka Gazety Wyborczej, Warszawa 2009.
Miejsca Święte – Watykan, Biblioteka Gazety Wyborczej, Warszawa 2010.
Mikołajewski, J. Rzymska komedia, Warszawa 2011.
Niekrasz, L.Z., Tropami antyku po Grecji, Warszawa 2006.
Stabryła, S., Starożytna Grecja.
Literaturę dodatkową podaje wykładowca.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: