Teorie językoznawcze 03-TJ-22PDMJ
Przedmiot obejmuje następujące treści kształcenia:
- miejsce teorii naukowej w ogólnej metodologii nauk;
- XIX-wieczne teorie językoznawcze;
- strukturalistyczne teorie językoznawcze;
- generatywna teoria języka;
- pragmatyczne teorie językoznawcze;
- kognitywne teorie językoznawcze;
- postmodernistyczne teorie języka.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- wyjaśnić pojęcie teorii naukowej, odwołując się do terminów ogólnej metodologii nauk;
- zreferować i porównać główne teorie językoznawcze;
- wyjaśnić związki pomiędzy poszczególnymi lingwistycznymi propozycjami teoretycznymi;
- wyjaśnić teoretyczne podłoże podstawowych lingwistycznych procedur badawczych;
- przygotować zespołowo i przedstawić prezentację o tematyce związanej z metodologią badań językoznawczych;
- czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu metodologii badań językoznawczych.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.
Ponadto w ramach zaliczenia ocenia się wartość merytoryczną przygotowanej prezentacji (praca zespołowa).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków 2008.
M.-A. Paveau, G.-É. Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009.
A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1983.
J. Fisiak, Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, Warszawa 1975.
G. Helbig, Dzieje językoznawstwa nowożytnego, Wrocław 1982.
Język, dyskurs, społeczeństwo. Zwrot lingwistyczny w filozofii społecznej, red. L. Rasiński, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: