Teatr i społeczeństwo - spec. teatr społeczności lokalnych 03-TIS-12WDL-E
W ramach modułu: Teatr i społeczeństwo student poznaje problematykę teatru jako sztuki społecznej, podstawowe cele i zadania metodologii badań teatralnych i sztuk widowiskowych.
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu dwudziestowiecznych przejawów związków teatru jako sztuki społecznej, nie tylko wszelkich przejawów teatralizacji życia publicznego ale I jego zróżnicowanych form (zwłaszcza: teatru zaangażowanego, sztuki ulicy,
teatru dokumentalny/verbatim, happeningu, site specific, performance). Uruchomienie szerokiego kontekstu teoretycznego pozwoli koncentrować rozwaania na estetyce teatru codzienności, antropologii codzienności, czy socjologii teatru ale i problematyce przestrzeni i kulturze miasta.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- scharakteryzować rolę i miejsca sztuki widowiskowej w społeczeństwie;
- określić kontekst teoretyczny omawianych zjawisk, wykorzystując terminologię związaną z: estetyką teatru codzienności, antropologią codzienności, problematyką przestrzeni i kultury miasta, socjologią teatru.
- wskazać, rozpoznać oraz dokonać analizy i interpretacji (w wypowiedzi ustnej i pisemnej) takich zjawiska jak np.: teatr zaangażowany/angażujący, teatr polityczny, sztuka ulicy, teatr dokumentalny/ verbatim, happening, site specific, performance,
teatralizacja życia publicznego.
- omówić i opisać zmiany zachodzące we współczesnej kulturze, ich przejawy w teatrze jako sztuce społecznej i powiązać je z ogólniejszymi przemianami estetycznymi/ społecznymi;
- przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wybranego modelu omawianych zjawisk;
- podjąć dialog z przedstawicielami różnych kręgów kulturowych, światopoglądów i postaw;
Kryteria oceniania
Metody eksponujące;
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - pogadanka
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny;
dyskusja.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wybrana literatura:
- Carlson M., Performans, przeł. E. Kuibikowska, PWN, Warszawa 2007, [tu:] część I Performans a nauki społeczne, rozdział I i II Performans kulturowy i Performans w społeczeństwie.
- Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2008.
- Chaberski M., Doświadczenie (syn)estetyczne. Performatywne aspekty przedstawień site-specific, Kraków 2015
- Demarcy R., Widz: modele recepcji spektaklu, w: W kręgu socjologii teatru na świecie, oprac. T. Pyzik, E. Udalska, Wrocław 1987.
- Debord G., Społeczeństwo spektaklu oraz Rozważania o społeczeństwie spektaklu; przeł. oraz wstępem i komentarzem opatrzył Mateusz Kwaterko. Warszawa 2006.
- Duvignaud J., Sytuacja dramatyczna a sytuacja społeczna, „Pamiętnik Literacki” 1976, z. 2.
- Duvignaud J. , Wstęp do socjologii teatru i twórczości dramatopisarskiej, w: W kręgu socjologii teatru na świecie, oprac. T. Pyzik, E. Udalska, Wrocław 1987.
- Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa 2000.
- Sulima R., Antropologia codzienności, Kraków 2000.
- Turner V. Teatr w codzienności, codzienność w teatrze, [w:] W. Dudzik, L. Kolankiewicz, Teatr w kulturze. Zagadnienia i wybór
- Teatr w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 1991.
- W kręgu socjologii teatru i twórczości dramatycznej, red. T. Pyzik, E. Udalska, Wrocław 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: