Technologia informacyjna dla nauczycieli języka polskiego 03-TIN-32PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- charakterystyka Internetu: katalogi, bazy danych, nawigacja w hipertekście, ochrona własności intelektualnej,
- poznanie edytorów, arkuszy kalkulacyjnych i innych programów komputerowych,
- udział Internetu w pracy polonisty (portal edukacyjny, witryna nauczyciela, e-learning, podręczniki multimedialne),
- omówienie multimedialnych tekstów kultury masowej i przejawów uczniowskiej, internetowej aktywności w perspektywie polonistycznej (gry komputerowe, twórczość internetowa, świadectwa i style odbioru),
- projekt edukacyjny,
- wpływ multimediów na umysł, mechanizmy pamięci i techniki pracy umysłowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się słuchacz potrafi:
- wykazać się podstawową wiedzą i umiejętnościami w zakresie technik informatycznych: redakcja tekstu, obróbka ilustracji, tworzenie arkusza kalkulacyjnego i przygotowanie prezentacji multimedialnej,
- wykazać się umiejętnościami w zakresie korzystania z baz danych, pozyskiwania i przetwarzania informacji,
- posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi, tablicą interaktywną i dziennikiem elektronicznym,
- wyszukiwać informacje o projektach edukacyjnych, przygotować wniosek projektowy,
- rozumieć wpływ kultury wirtualnej na kulturę umysłową i naukową.
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia będą weryfikowane na podstawie oceny pracy zaliczeniowej (prezentacji). Temat pracy wybrany z zaproponowanych w czasie zajęć lub wybrany samodzielnie przez studenta, w porozumieniu z prowadzącym. Praca oceniana według skali:
bardzo dobry (bdb; 5,0): praca spełniająca wymogi podstawowe, z odwołaniem do literatury, zaświadczająca o poszerzonych umiejętnościach informatycznych, z elementami inwencji i oryginalności.
dobry plus (+db; 4,5): praca spełniająca wymogi podstawowe, z odwołaniem do literatury, zaświadczająca o poszerzonych umiejętnościach informatycznych, z elementem inwencji.
dobry (db; 4,0): praca spełniająca wymogi podstawowe, z odwołaniem do literatury, zaświadczająca o poszerzonych umiejętnościach informatycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): praca spełniająca wymogi podstawowe, zaświadczająca o podstawowych umiejętnościach informatycznych.
dostateczny (dst; 3,0): praca poprawna metodycznie, zaświadczająca o podstawowych umiejętnościach informatycznych.
niedostateczny (ndst; 2,0): praca zdradzająca nieznajomość podstawowych umiejętności informatycznych i metodycznych.
Literatura
Zalecana literatura:
Wallace Patricia, Psychologia Internetu, przeł. Tomasz Hornowski, Poznań 2001.
Bednarek Józef, Multimedia w kształceniu, Warszawa 2008.
Buzan Tony, Mapy twoich myśli : mindmapping, czyli notowanie interaktywne, przeł. M. Stefaniak, Łódź 1999.
Siemieniecki Bronisław, Media a patologie we współczesnym świecie, w: Wychowanie do wartości w świecie cyberkultury, pod red. B. Bilickiej, Toruń 2012.
E-polonistyka, pod red. A. Dziak, S. J. Żurka, Lublin 2009.
Manfred Spitzer, Cyfrowi tubylcy – fakty i mity, w: tegoż, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, przeł. Andrzej Lipiński, Słupsk 2013.
Manfred Spitzer, Jak się uczy mózg, przeł. Małgorzata Guzowska-Dąbrowska, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: