Technologie informacyjno-komunikacyjne - spec. nauczycielska 03-TIK-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- nowe media i technologie cyfrowe w dydaktyce XXI wieku - teoria a praktyka,
- narzędzia cyfrowe a proces dydaktyczny - rozwiązania praktyczne,
- tworzymy cyfrową lekcję,
- realizujemy cyfrową lekcję,
- cyfrowe narzędzia ewaluacji zajęć dydaktycznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozumie zasadność stosowania nowych mediów i technologii cyfrowych w kształceniu polonistycznym w realiach XXI wieku. Potrafi wskazać główne obszary ich wykorzystania w procesie dydaktycznym i odnieść ich zastosowanie do wskazań podstaw programowych nauczania języka polskiego,
- działając samodzielnie oraz w grupie potrafi dobrać odpowiednie narzędzia cyfrowe do różnorodnych zastosowań w ramach procesu dydaktycznego i stworzyć z ich pomocą pomysł na ciekawą lekcję,
- posługując się wybranymi przez siebie narzędziami oraz działając we współpracy z innymi (na żywo i zdalnie) tworzy treści dydaktyczne i potrafi je udostępnić/opublikować do celów dydaktycznych,
- potrafi przeprowadzić zaprojektowaną przez siebie lekcję z wykorzystaniem nowych mediów i technologii cyfrowych,
- potrafi wykorzystać narzędzia cyfrowe do ewaluacji zajęć.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra ogólna i szczegółowa orientacja w zagadnieniach omawianych na ćwiczeniach; celujące przygotowanie lekcji z nowoczesnymi narzędziami wiernie wpisującej się w wymogi i wymiary przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra orientacja w zagadnieniach omawianych na ćwiczeniach; dobre przygotowanie lekcji z nowoczesnymi narzędziami wiernie wpisującej się w wymogi i wymiary przedmiotu, aktywność na zajęciach.
dobry (db; 4,0): dobra orientacja w zagadnieniach omawianych na ćwiczeniach; dobre przygotowanie lekcji z nowoczesnymi narzędziami dobrze wpisującej się w wymogi i wymiary przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra orientacja w zagadnieniach omawianych na ćwiczeniach; dostateczne przygotowanie lekcji z nowoczesnymi narzędziami dostatecznie wpisującej się w wymogi i wymiary przedmiotu; umiarkowanie aktywny udział w zajęciach
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca orientacja w zagadnieniach omawianych na ćwiczeniach (na poziomie <50%); dostateczne przygotowanie lekcji z nowoczesnymi narzędziami wiernie wpisującej się w wymogi i wymiary przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczająca orientacja w zagadnieniach omawianych na ćwiczeniach (na poziomie >50%); niewystarczające przygotowanie lekcji z nowoczesnymi narzędziami niewpisującej się w wymogi i wymiary przedmiotu; bierny udział w zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura:
Edukacja a nowe media, (2015), red. Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska, Małgorzata Potent-Ambroziewicz, Lublin.
Innowacje i metody. Tom 1. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, (2011), red. Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Innowacje i metody. Tom 1. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, red. Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011.
Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań we praktyce, (2013), red. Hanna Dumont, David Instance, Francisco Benevides, OECD, Warszawa. Wydanie oryginalne: Educational Research and Innowavation. The Nature of Lerning: Using Research to Inspire Practise, (2010), OECD, Paris.
Kron Friedrich W., Sofos Alivisos, (2008), Dydaktyka Mediów, Pedagogika GWP, Gdańsk.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem, 2017, [Online:], https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf.
Podstawa programowa z informatyki – szkoła podstawowa [Online] https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2016/11/podstawa-programowa-z-informatyki-szkola-podstawowa.pdf. Dostęp: 03.10.2018.
Polska szkoła w dobie cyfryzacji. Diagnoza 2017. Raport opracowany przez zespół badawczy Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz PCG Edukacja, red Marlena Plebańska, Warszawa 2017, s. 10. [Online:] https://www.cyfrowobezpieczni.pl/uploads/filemanager/raporty/RAPORT_CYFRYZCJA_SZKOL_2017.pdf. Dostęp: 03.10.2018.
Szkoła w dobie Internetu, (2009), red. Andrzej Nowak, Katarzyna Winkowska-Nowak, Ludmiła Rycielska, Warszawa.
Wobalis Mirosław, (2011), Multimedia w nauczaniu polonistycznym. Opis modelu hybrydowego e-podręcznika języka polskiego do liceum i badanie jego efektywności dydaktycznej w szkole, Poznań.
Wobalis Mirosław, (2017), Nowe media i technologie cyfrowe w kształceniu polonistów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Żylińska Marlena.,(2013) Neurodydaktyka, Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: