Technologie informacyjne 03-TI-22JPODL
Treści programowe dla przedmiotu:
- ogólne wiadomości o budowie i konfiguracji multimedialnego warsztatu pracy polonisty (sprzęt, terminologia, konfiguracja, wykorzystanie, edytory),
- multimedialny projekt (prezentacja),
- charakterystyka Internetu: katalogi, bazy danych, nawigacja w hipertekście,
- prezentacja zaprojektowanego portalu polonistycznego,
- omówienie Internetu jako źródła zagrożeń i wskazanie na metody przeciwdziałania zjawiskom niekorzystnym,
- omówienie multimedialnych tekstów kultury masowej i przejawów internetowej aktywności w perspektywie polonistycznej (gry komputerowe, twórczość internetowa, świadectwa i style odbioru, analiza i interpretacja).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- opisać budowę i konfigurację sprzętu komputerowego jako nowoczesnego warsztatu pracy,
- posługiwać się podstawowymi narzędziami technologicznymi: edytory tekstu - Word, PowerPoint (bądź ich odpowiedniki),
- posługiwać się Internetem w celu wykorzystania dostępnych materiałów (bazy danych, portale prezentacyjne, witryny edukacyjne),
- zaprojektować (i umieścić) w Internecie portal tematyczny,
- dokonać krytycznej oceny internetowych zjawisk multimedialnych, ze szczególnym uwzględnieniem niebezpieczeństw, (niefrasobliwość w prowadzeniu blogów, niedostateczna ochrona prywatności, uzależnienia),
- potrafi opisać i scharakteryzować (analizować i interpretować) multimedialne teksty kultury masowej, jako potencjalne źródło polonistycznych nawiązań (intermedialne świadectwa i style odbioru, twórczość i aktywność na tzw. portalach społecznościowych).
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra ogólna i szczegółowa orientacja w zagadnieniach omawianych na ćwiczeniach; profesjonalny portal w języku polskim; aktywny udział w zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5):bardzo dobra orientacja w zagadnieniach omawianych na ćwiczeniach; portal bez zarzutu; aktywny udział w zajęciach.
dobry (db; 4,0): dobra orientacja w zagadnieniach omawianych na ćwiczeniach; portal spełniający wymogi; aktywny udział w zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra orientacja w zagadnieniach omawianych na ćwiczeniach; portal spełniający wymogi; umiarkowanie aktywny udział w zajęciach.
dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca orientacja w zagadnieniach omawianych na ćwiczeniach (na poziomie <50%); portal o prostej strukturze; umiarkowanie aktywny udział w zajęciach.
niedostateczny (ndst; 2,0):niewystarczająca orientacja w zagadnieniach omawianych na ćwiczeniach (na poziomie >50%); brak prezentacji portalu; bierny udział w zajęciach.
Ocenianie podsumowujące: Opanowanie treści i osiągnięcie efektów uczenia się sprawdzane będzie sukcesywnie podczas zajęć.
Ocenie podlegają:
- prezentacje, prace pisemne,
- wypowiedzi podczas zajęć,
- nabywane umiejętności,
- frekwencja i aktywność.
Literatura
Zalecana literatura:
Głowiński M., Świadectwa i style odbioru [w:] tegoż, Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977.
Wallace P. ,Psychologia Internetu, Poznań 2001.
Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: