Techniki gromadzenia informacji - spec. dziennikarstwo i public relations 03-TGI-21PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- dziennikarstwo i PR – prolegomena,
- informacja w dziennikarstwie i PR; inforozrywka, agenda, selekcja informacji, reporter na miejscu zdarzeń, obserwacja uczestnicząca; archiwalia a nowe media; monitorowanie mediów (faktografia, makieta, zawartość treści informacyjnych i reklamowych),
- źródła informacji (prasowe, radiowe, telewizyjne i internetowe) a dziennikarstwo i PR; depesza a komunikat prasowy; agencje informacyjne, agencje PR, biura rzecznika; monitorowanie mediów (źródła informacji),
- wolność informacji; źródła archiwalne; monitorowanie mediów (na przykładzie materiału historycznego),
- przekaz prasowy, radiowy, telewizyjny, internetowy; monitorowanie mediów (prasa, radia, telewizji, blogosfery),
- media lokalne; przygotowanie do praktyk; monitorowanie mediów (tekst informacyjny, promocyjny, reklamowy),
- media zagraniczne i tematy międzynarodowe (selekcja, agenda, źródła – dziennikarstwo, PR),
- studium przypadku; korespondent wojenny.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zdobywa i selekcjonuje informacje (gatekeeping), potrafi szukać wiarygodnych źródeł informacji oraz z nich korzystać, stosując zasadę konfrontatywności źródeł; dokonuje selekcji i uporządkowania zgromadzonych materiałów oraz tematów, korzysta z depesz agencji informacyjnych, komunikatów prasowych i innych materiałów PR,
- bada współczesny rynek mediów (lokalny, krajowy, światowy), dostrzega i rozumie charakterystyczne procesy (media, PR), zna specyfikę pracy zespołów redakcyjnych i agencji PR, dziennikarza i rzecznika,
- potrafi ocenić etycznie źródła informacji i samą informację oraz sposób pracy (PR, dziennikarstwo), w sytuacjach stresu, zagrożenia życia (korespondent wojenny), dostrzegać i analizować zjawiska zagrażające wolności słowa (polityka, gospodarka, kultura itp.), media a PR,
- wyraża własne zdanie na temat bieżących wydarzeń, potrafi analizować, dyskutować, komentować, zna faktografię i konteksty wydarzeń, umie je analizować i na tej podstawie formułować wnioski,
- potrafi przeprowadzić monitoring mediów (prasa, radio, telewizja, sieć, wydania archiwalne), dokonać analizy tematycznej (agenda, reklama) indywidualnie i w zespole oraz sformułować wnioski.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wartość merytoryczna projektów, doskonała orientacja w bieżących wydarzeniach oraz w zakresie praktycznego przygotowania do wykonywania obowiązków dziennikarskich i specjalisty ds. PR, dostosowanie wiedzy teoretycznej do zadań praktycznych, wnikliwy odbiór przekazu medialnego, bardzo dobre przygotowanie do praktyk zawodowych.
dobry plus (+db; 4,5): prawie bardzo dobre opracowanie projektów i orientacja w bieżących wydarzeniach, małe niedostatki w dostosowaniu wiedzy teoretycznej do zadań praktycznych, dość dobry odbiór przekazu medialnego, dość dobre przygotowanie do praktyk zawodowych.
dobry (db; 4,0): dobra, wykazująca jednak większy zakres niedociągnięć w zakresie praktycznego przygotowania do wykonywania obowiązków dziennikarskich i specjalisty ds. PR, wystarczająca wiedza teoretyczna, dojrzały odbiór przekazu medialnego; dobre przygotowanie do praktyk zawodowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca, ale charakteryzująca się dużym stopniem nieumiejętności praktycznych, mała wiedza teoretyczna, brak dojrzałego odbioru przekazu medialnego, zbyt ogólne zorientowanie we współczesnych mediach i bieżących wydarzeniach; przygotowanie do praktyk zawodowych.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza teoretyczna, ale charakteryzująca się bardzo dużym stopniem nieumiejętności praktycznych, brak dojrzałego odbioru przekazu medialnego; wystarczające przygotowanie do praktyk zawodowych.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza teoretyczna, brak nieumiejętności praktycznych, brak dojrzałego odbioru przekazu medialnego; niewystarczające przygotowanie do praktyk zawodowych.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- przygotowanie do zajęć,
- aktywny udział w zajęciach,
- zaliczenie projektów wykonywanych indywidualnie (np. monitoringu historycznego),
- znajomość lektur,
- zdanie kolokwium (test).
Literatura
Zalecana literatura:
Adamowski J. (red.), O warsztacie dziennikarskim, Warszawa 2002.
Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Universitas, Kraków 2008.
Kapuściński, Autoportret reportera, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003.
Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000.
Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.
Meyza I., Szbłowski W., Nasz mały PRL, Kraków 2010.
Torańska T., Oni, Warszawa 1989 (rozmowa z Julią Mincową), s. 410-426.
Transformacja systemów medialnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, red. B. Dobek-Ostrowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.
Uszyński J., Telewizyjny pejzaż genologiczny, Telewizja Polska S.A, Warszawa 2004.
Załubski Z., Media i medioznawstwo. Studia i szkice. Toruń 2006.
W kręgu mediów i polityki, red. D. Piontek, Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM, Poznań 2003.
Współczesne media. Wolne media?, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, t. 1-3, Lublin 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: