Transmedia: film i serial współczesny 03-TFSW-21GRDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- dokonanie przekroju teorii użytecznych w analizowaniu współczesnego kina i serialu (Hugo Münsterberg; nurt Nowej Historii Filmu; postkolonializm, feminizm; intertekstualność; interaktywność, posthumanizm; postmodernizm; kamp; immersja),
- wprowadzenie deziluzji jako kategorii organizującej dyskurs współczesnej kinematografii,
- przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu narracji w mediach audiowizualnych (suspens; intermodalność; crossover; strukturalne teorie opowieści),
- przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu percepcji (synestezja; percepcja multisensoryczna; wyzwania związane z odbiorem slow cinema, przemocą obrazu itp.),
- wprowadzenie do dyskusji na temat kultury seryjności i możliwych dróg rozwoju sztuk audiowizualnych z uwzględnieniem transmedialnego funkcjonowania współczesnych dzieł,
- analizowanie wybranych przykładów filmowych i serialowych pod kątem teorii z zakresu narracji, estetyki, sposobu dystrybucji, w ujęciu transmedialnym,
- kino interaktywne – wprowadzenie zagadnienia i analiza przykładów (Czarne lustro: Bandersnatch, reż. D. Slade; Cool, reż. Alex Mann),
- zapoznanie się z tropami, które pozwolą swobodnie pisać o współczesnych kierunkach rozwoju w kinie, serialu, grach i innych mediach w realiach kultury konwergencji.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna wybrane kierunki rozwoju i najważniejsze tendencje we współczesnej kinematografii (Nowa Historia Kina; postkolonializm; postmodernistyczny film-gra; deziluzja), z uwzględnieniem kontekstów intermedialnych,
- wykazuje zrozumienie na poziomie zaawansowanym w zakresie zaprezentowanej na zajęciach periodyzacji kina oraz teorii, a także rozumie problematykę genologii, poetyki oraz estetyki filmowej i serialowej, a także złożone konteksty relacji trans- i intermedialnych,
- zna związki filmu i serialu z różnorodnymi dziedzinami sztuki i formami aktywności ludzkiej: grami, literaturą, muzyką, malarstwem, edukacją, sportem i innymi,
- zna, na poziomie zaawansowanym, wybrane aspekty z zakresu teorii narracji oraz fabuły (konwencjonalność; intermodalność; crossover; strukturalne teorie opowieści [deziluzyjne obnażanie morfemów opowieści, schematów fabularnych czy wzorów konstruowania postaci jest polem do zawiązania wspólnoty pomiędzy członkami społeczności fanowskiej i sprzyja dalszemu funkcjonowaniu utworu w innych mediach; franczyzy superbohaterskie jako opowieść mityczna Lévi-Straussa]) w ujęciu transmedialnym,
- umie swobodnie posługiwać się (porządkować, hierarchizować i wartościować) wiedzą w zakresie filmu i serialu współczesnego w odniesieniu do zmian na tle innych mediów (wpływ technologii na zmiany w filmie i serialu; hipertekstualny odbiór dzieła współczesnego; kultura fan fiction),
- posiada kompetencje konieczne do upowszechniania polskiej tradycji filmoznawczej i groznawczej w odniesieniu do transmedialnych kontekstów, ze świadomością roli tych dziedzin w budowaniu tożsamości zbiorowej i rozwijaniu więzi społecznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka wyróżnia się dogłębnym zrozumieniem tematyki poruszanej w trakcie zajęć z Transmediów: filmu i serialu współczesnego oraz podejmuje własne próby analizowania filmów, seriali i gier przy pomocy zdobytej wiedzy. Student potrafi zreferować przedstawione w trakcie zajęć zagadnienia związane z teorią literaturo-, filmo- i medioznawczą oraz tendencjami obecnymi we współczesnej kinematografii, a także wskazać ich przykłady i zanalizować je z wykorzystaniem tychże teorii.
dobry plus (+db; 4,5): student/ka w pełni rozumie zagadnienia poruszane na zajęciach i potrafi je wyjaśnić oraz wskazać przykłady audiowizualne ilustrujące poszczególne teorie literaturo-, filmo- i medioznawczych.
dobry (db; 4,0): student/ka rozumie zagadnienia poruszane na zajęciach i potrafi wyjaśnić większość z nich oraz wskazać przykłady audiowizualne będące egzemplifikacją poznanych na zajęciach teorii literaturo-, filmo- i medioznawczych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/ka w stopniu poprawnym rozumie zagadnienia poruszane na zajęciach, miewa jednak problemy z wyjaśnieniem konkretnych pojęć z zakresu omówionych teorii literaturo-, filmo- i medioznawczych lub ze wskazaniem przykładów audiowizualnych będących ich egzemplifikacją.
dostateczny (dst; 3,0): student/ka w stopniu dostatecznym rozumie zagadnienia poruszane na zajęciach, miewa jednak problemy z wyjaśnieniem pojęć z zakresu omówionych teorii literaturo-, filmo- i medioznawczych, a także wskazaniem przykładów audiowizualnych będących ich egzemplifikacją.
niedostateczny (ndst; 2,0): student/ka nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie tematyki poruszanej w trakcie zajęć. Nie potrafi wyjaśnić pojęć z zakresu teorii literaturo-, filmo- i medioznawczych ani podać przykładów ilustrujących te teorie.
Literatura
Zalecana literatura:
Elsaesser T., Hagener M., Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, tłum. K. Wojnowski, Kraków 2015.
Filiciak M., Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.
Kluszczyński R., Kłys T., Korczarowska-Różycka N. (red.), Paradygmaty współczesnego kina, Łódź 2015.
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.
Kubiński P., W stronę poetyki gier wideo, „Forum Poetyki” 2016, nr 4/5.
Loska K., Postkolonialna Europa. Etnoobrazy współczesnego kina, Kraków 2016.
Muszyńska K., MUSISZ TO OBEJRZEĆ! Analiza funkcjonowania oraz oddziaływania seryjności i serialu telewizyjnego w kulturze popularnej, w: Między trendem a tradycją. Kulturowe oblicza seriali, B. Panek, A. Wójtowicz (red.), Lublin 2015.
Nycz R. (red.), Postmodernizm: antologia przekładów, Kraków 1998.
Pigulak J., Przestrzenie semifilmowe. Symulowanie właściwości przestrzeni kinematograficznych w grach wideo, „Kwartalnik Filmowy” 2020, nr 109.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: