Tradycje i formy literatury nowoczesnej 03-TFL-21SZPDU-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- filozoficzna i literacka historia nowoczesności,
- nowoczesne koncepcje pisarstwa i pisarza,
- antropologia, socjologia, psychologia nowoczesnych jednostek i społeczeństw,
- arcydzieła polskiej i światowej nowoczesności,
- literatura wobec zrealizowanych utopii społecznych (totalitaryzm) i technologicznych,
- wobec zła; zeświecczenie teodycei, instrumentalizacja mitów, ukąszenie heglowskie, nihilizm, uprzedmiotowienie; Holokausta;
- śmierć Boga, człowieka, poety,
- kultura masowa a problemy wolności ludzkiej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna szczytowe osiągnięcia nowoczesności,
- rozumie znaczenia pojęć, potrafi wyjaśnić ich odzwierciedlenie literackie: nihilizm, odczarowanie świata, sekularyzacja, postsekularyzm, kryzys reprezentacji, ambiwalencja, ironia,
- rozumie i potrafi omówić problemy nowoczesnej podmiotowości,
- zna historię, ideę, manifesty i programy europejskiej oraz polskiej awangardy,
- rozumie naturę myślenia utopijnego oraz najważniejsze przykłady antyutopii – od „Wojny światów”, przez utwory Huxleya, Zamiatina, Orwella, Lema, do „Ziemi Ulro”,
- rozumie relacje sztuki oraz rozwoju nauki, technologii, antropologii,
- rozumie wpływ teorii Z. Freuda (oraz innych „pomysłów na człowieka”) na literaturę,
- potrafi wyjaśnić, na czym polega myślenie krytyczne literatury nowoczesnej oraz jej różne postaci etyzmu.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; ze zrozumieniem posługuje się terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi sprawnie analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; w razie potrzeby uruchamia konteksty interdyscyplinarne; jest w stanie operacyjnie uruchomić poznane pojęcia w procesie wartościowania.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; zna konteksty interdyscyplinarne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; z pewnymi błędami posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; z problemami przywołuje konteksty interdyscyplinarne.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; z trudem posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; podejmuje po części udane próby analizowania i interpretowania wybranych tekstów kultury; nie zawsze zna konteksty interdyscyplinarne.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu literatury omawianego podczas kursu, nie potrafi wskazać najważniejsze grup, dzieł, twórców; nie posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; nie potrafi analizować i interpretować wybranych tekstów kultury; nie zna kontekstów interdyscyplinarnych.
Literatura
Zalecana literatura:
Th. W. Adorno, M. Horkheimer, Dialektyka Oświecenia, Warszawa 2012.
G. Steiner, Zerwany kontrakt, Warszawa 1994.
R. Nycz, Literatura nowoczesna: cztery dyskursy (tezy), „Teksty Drugie” 2002, nr 4.
A. Zawadzki Nowoczesna eseistyka filozoficzna w piśmiennictwie polskim pierwszej połowy X X wieku , Kraków 2000.
M. P. Markowski, Polska literatura nowoczesna: Leśmian, Schulz, Witkacy, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: