Teorie filmu 03-TF-12FKMDM-E
Przebieg zajęć:
Kino jako oko:
o Jacques Lacan, Christian Metz – Psychoanalityczna teoria filmu
o Feminizm, gender studies
Kino jako mózg:
o Hugo Münsterberg
o Kognitywna teoria filmu
o Teorie autorskie
o Postmodernizm
o Postkolonializm
o Fenomenologia (perspektywa ogólna)
o Teorie haptycznej wizualności i somatopoetyka filmu
o Hermeneutyka (perspektywa ogólna)
o Semiotyka (perspektywa ogólna)
o Kino posttraumatyczne
o Neurofilmologia
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice metodologicznej związanej z teoriami filmoznawczymi,
- zna i rozumie podstawową i specjalistyczną terminologię dotyczącą teorii filmu,
- ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu interdyscyplinarnej nauki o filmie,
- ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych z zakresu filmoznawstwa,
- zna wybrane ujęcia teoretyczne z zakresu myśli filmowej i ma świadomość ich historycznej zmienności,
- potrafi właściwie ocenić swoje możliwości intelektualne, zna stan swojej wiedzy i umiejętności oraz realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się.
Kryteria oceniania
Sposób oceniania: w II semestrze egzamin pisemny
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę z teorii filmu, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu teorii filmu (potwierdzone w II semestrze egzaminem pisemnym).
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował wiedzę z teorii filmu w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu teorii kina (potwierdzone w II semestrze – egzaminem pisemnym).
dobry (db; 4,0): student prezentuje dobrą wiedzę z teorii filmu w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu teorii kina (potwierdzone w II semestrze egzaminem pisemnym).
dostateczny plus (+dst; 3,5): student opanował wiedzę z zakresu teorii filmu w stopniu dostatecznym plus (potwierdzone w II semestrze egzaminem pisemnym).
dostateczny (dst; 3,0): student prezentuje dostateczną wiedzę z zakresu teorii filmu (potwierdzone w II semestrze egzaminem pisemnym).
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie opanował wiedzy z teorii filmu (potwierdzone w II semestrze egzaminem pisemnym).
Literatura
Lektury obowiązkowe:
A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk 2009 (wyd. 2, 2010).
T. Elsaesser, M. Hagener, Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, Kraków 2015.
Poniższe rozdziały z: Postmodernizm. Antologia przekładów, pod red. R. Nycza, Kraków 1998:
a) Jean-Francois Lyotard, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?,
b) Fredric Jameson, Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne,
c) Brian McHale, Od powieści modernistycznej do postmodernistycznej: zmiana dominanty.
Lektury uzupełniające:
A. Bazin, Film i rzeczywistość, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963.
D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.
Słownik pojęć filmowych, pod red. Alicji Helman, T 1-10, Wrocław 1991-1998.
Film: język-rzeczywistość-osoba, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Warszawa 1992
Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków 1992.
Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972.
J. Ostaszewski, Film i poznanie: wprowadzenie do kognitywnej teorii filmu, Kraków 1999.
Kognitywna teoria filmu : antologia przekładów / pod red. Jacka Ostaszewskiego ; współpr. red. Alicja Helman i Iwona Ostaszewska, Kraków 1999.
L. Mulvey, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, pod red. Kamili Kuc i Lary Thompson, Kraków 2010.
K. Loska, Postkolonialna Europa. Etnoobrazy współczesnego kina, Kraków 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: