Teorie filmu 03-TF-11FKMDM
Przebieg zajęć:
o Uwagi wstępne: Bolesław Matuszewski i Karol Irzykowski
Kino jako rama:
o Formalizm (Boris Eichenbaum)
o Zjawisko fotogenii (formaliści, Jean Epstein)
o Awangarda Radziecka (Dziga Wiertow, Lew Kuleszow, Siergiej Eisenstein)
o Rudolf Arnheim
Kino jako okno:
o Kino a rzeczywistość (André Bazin, Siegfried Kracauer)
Kino jako lustro i twarz:
o Kino i percepcja (Funkcja zbliżenia wg Béla Balázsa i Jeana Epsteina; teorie dotyczące widowni)
Kino jako drzwi:
o Kino i identyfikacja (identyfikacja wg Balazsa oraz poglądy Edgara Morina)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice metodologicznej związanej z teoriami filmoznawczymi,
- zna i rozumie podstawową i specjalistyczną terminologię dotyczącą teorii filmu,
- ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu interdyscyplinarnej nauki o filmie,
- ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych z zakresu filmoznawstwa,
- zna wybrane ujęcia teoretyczne z zakresu myśli filmowej i ma świadomość ich historycznej zmienności,
- potrafi właściwie ocenić swoje możliwości intelektualne, zna stan swojej wiedzy i umiejętności oraz realizuje potrzebę ustawicznego uczenia się.
Kryteria oceniania
Sposób oceniania: w I semestrze test
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę z teorii filmu, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu teorii filmu (potwierdzone w I semestrze testem).
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował wiedzę z teorii filmu w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu teorii kina (potwierdzone w I semestrze testem).
dobry (db; 4,0): student prezentuje dobrą wiedzę z teorii filmu w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu teorii kina (potwierdzone w I semestrze testem).
dostateczny plus (+dst; 3,5): student opanował wiedzę z zakresu teorii filmu w stopniu dostatecznym plus (potwierdzone w I semestrze testem).
dostateczny (dst; 3,0): student prezentuje dostateczną wiedzę z zakresu teorii filmu (potwierdzone w I semestrze testem).
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie opanował wiedzy z teorii filmu (potwierdzone w I semestrze testem).
Literatura
Lektura obowiązkowa:
A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk 2009 (wyd. 2, 2010).
T. Elsaesser, M. Hagener, Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, Kraków 2015.
Lektura uzupełniająca:
K. Irzykowski, X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Warszawa 1977.
R. Arnheim, Film jako sztuka, przeł. W. Wertenstein, Warszawa 1961.
S. Eisenstein, Wybór pism, przeł. M. Kumorek, Warszawa 1959.
A. Bazin, Film i rzeczywistość, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963.
E. Morin, Kino i wyobraźnia, przeł. K. Eberhardt, Warszawa 1975.
B. Balazs, Wybór pism, przeł. K. Jung, R. Porges, wybór A. Jackiewicz, Warszawa 1987.
D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.
Słownik pojęć filmowych, pod red. Alicji Helman, T 1-10, Wrocław 1991-1998.
Film: język-rzeczywistość-osoba, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Warszawa 1992.
Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków 1992.
Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972.
S. Kracauer, Teoria filmu, przekł. W. Wertenstein, Gdańsk 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: