Warsztaty terenowe - spec. dokumentalistyczno-bibliotekarska 03-TER-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- biografia pisarza, geografia literacka, sztuka edytorska a proces historycznoliteracki; stanowiska teoretyków i historyków literatury,
- biografia pisarza, region, edytorski kształt tekstu jako konteksty dla analizy i interpretacji jego utworów; na wybranych przykładach literackich z epoki staropolskiej, XVIII, XIX i XX wieku oraz z piśmiennictwa najnowszego,
- literackie i naukowe formy biografii i geografii literackiej oraz ich praktyczne zastosowanie – zajęcia wyjazdowe w Puszczy Pyzdrskiej; pozyskiwanie środków finansowych na realizację projektów naukowo-kulturalnych oraz współpraca z reprezentantami różnych grup społecznych oraz z władzami i mediami lokalnymi,
- elementy historii Polski oraz historii powszechnej i ich wpływ na ideologię i estetykę utworów literackich rozmaitych epok literackich oraz na biografie ich autorów,
- biblioteka tradycyjna i cyfrowa w pracy filologa, edytora, biografisty, literaturoznawcy i językoznawcy,
- nowe media komunikacyjne (Internet, film, radio) jako źródło wiedzy dokumentalistycznej i bibliotekoznawczej oraz - sposoby jej popularyzacji za pośrednictwem nowych form przekazu,
- przygotowywanie pracy zaliczeniowej (referat oraz prezentacja multimedialna) oraz współprzygotowanie studenckiej konferencji naukowej poświęconej wybranym zagadnieniom dokumentalistyki literackiej i bibliotekoznawstwa.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wyróżnić cechy specyficzne (przedmiotowe i metodologiczne) zarówno dziedzin dokumentalistyki literackiej (edytorstwo, biografistyka, regionalistyka), jak i bibliotekoznawstwa; operować właściwą im elementarną terminologią oraz wskazać ich miejsce w obrębie studiów polonistycznych i obszaru nauk humanistycznych i zastosować praktycznie tę wiedzę w wybranych sferach działalności twórczej, kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej,
- analizować, interpretować i wartościować teksty literackie z wykorzystaniem podstawowej wiedzy z zakresu wybranych teorii i metodologii badań literackich (ze szczególnych uwzględnieniem badań dokumentalistycznych oraz bibliotekoznawczych) oraz odróżniać najważniejsze historyczne i współczesne systemy komunikacji literackiej (w tym obiegi literackie, formy gatunkowe, formy podawcze, języki artystyczne),
- posługiwać się wiedzą o ważnych wydarzeniach i zjawiskach z zakresu historii Polski i historii powszechnej oraz wyjaśnić ich wpływ na genezę i problematykę polskich utworów literackich,
- umie wyszukiwać informacje na temat możliwości pozyskiwania środków na działalność kulturalną i/lub edukacyjną,
- wykorzystać wiedzę o przydatności nowych mediów komunikacyjnych w zdobywaniu i popularyzowaniu wiedzy o dokumentalistyce literackiej i bibliotekoznawstwie oraz w wypracowywaniu nowych form pracy dokumentalisty i bibliotekoznawcy, a także wiedzę o społeczno-kulturowym znaczeniu nowych mediów w tych dziedzinach; także (potrafi) zastosować praktycznie tę wiedzę w wybranych sferach działalności twórczej, kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej,
- samodzielnie zrealizować proste zadanie badawcze (z zastosowaniem w praktyce podstawowych elementów historycznoliterackiej i teoretycznoliterackiej procedury badawczej związanej z dokumentalistyką literacką i bibliotekoznawstwem, takich jak dobór i analiza źródeł, rozpoznanie stanu badań, zdefiniowanie i analiza problemu dotyczącego dokumentalistyki literackiej i bibliotekoznawstwa, skonstruowanie spójnego wywodu argumentacyjnego, sformułowanie wniosków) z wykorzystaniem wiedzy z historii literatury polskiej,
- operować informacją naukową (w tym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje dotyczące dokumentalistyki literackiej i bibliotekoznawstwa, dobierać właściwe edycje tekstów, posługiwać się słownikami i kompendiami literaturoznawczymi, bibliotekami cyfrowymi) oraz zastosować ją w konkretnym kontekście zawodowym,
- operować pisemną formą wypowiedzi naukowej, napisać pracę zaliczeniową z warsztatów terenowych (zarówno zmierzająca w stronę refleksji teoretycznej, jak i podejmującej analizę i interpretacje dowolnego tekstu literackiego), a także przygotować wystąpienie w dyskusji, przedstawić (również w formie prezentacji multimedialnej) i uzasadnić swoje stanowisko z wykorzystaniem poglądów innych autorów,
- uczestniczyć w życiu kulturalnym Wielkopolski oraz stymulować jego rozwój, wykazując odpowiedzialność za zachowanie jej dziedzictwa kulturowego, gwar językowych, literatury i kultury oraz budować tożsamość zbiorową i rozwijać więzi społeczne Wielkopolan; w tym celu (potrafi) wykorzystać relacje zachodzące między kulturą (jej lokalnymi – powiatowymi, gminnymi - instytucjami oraz mediami) a polityką i władzą w różnych jej wymiarach; a także (potrafi) podjąć partnerski dialog z przedstawicielami odmiennych światopoglądów i postaw, różnych środowisk i kręgów kulturowych,
- aktywnie uczestniczyć - samodzielnie i zespołowo - w podejmowaniu działań profesjonalnych z dziedziny regionalistyki literackiej i animacji czytelnictwa, a także pracować w zespole wedle celów i wskazówek formułowanych przez kierownika zespołu; dzięki czemu (potrafi) świadomie kształtować i pielęgnować własne upodobania kulturalne, zwłaszcza literackie i spożytkować je w pracy zawodowej oraz w celu autoprezentacji.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość cech specyficznych dokumentalistyki literackiej (edytorstwo, biografistyka, regionalistyka), jak i bibliotekoznawstwa, bardzo dobra umiejętność referowania problematyki literackiej i kulturalnej z użyciem podstawowej terminologii dokumentalistycznej i bibliotekoznawczej, bardzo dobra znajomość tych elementów historii, które oddziaływały na rozwój literatury i kultury, wysoka świadomość roli dokumentalistyki w literaturoznawstwie i – szerzej – w kształtowaniu tożsamości zbiorowej, bardzo wysoka sprawność analityczno-interpretacyjna, bardzo dobra umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej (prezentacja, wystąpienie w dyskusji, praca zaliczeniowa).
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: nieco niższa znajomość cech specyficznych dokumentalistyki literackiej (edytorstwo, biografistyka, regionalistyka), jak i bibliotekoznawstwa, nieco niższa umiejętność referowania problematyki literackiej i kulturalnej z użyciem podstawowej terminologii dokumentalistycznej i bibliotekoznawczej, nieco niższa znajomość tych elementów historii, które oddziaływały na rozwój literatury i kultury.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość cech specyficznych dokumentalistyki literackiej (edytorstwo, biografistyka, regionalistyka), jak i bibliotekoznawstwa, zadowalająca umiejętność referowania problematyki literackiej i kulturalnej z użyciem podstawowej terminologii dokumentalistycznej i bibliotekoznawczej (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę prowadzącą), zadowalająca znajomość tych elementów historii, które oddziaływały na rozwój literatury i kultury, zadowalająca sprawność analityczno-interpretacyjna i umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość cech specyficznych dokumentalistyki literackiej (edytorstwo, biografistyka, regionalistyka), jak i bibliotekoznawstwa, zadowalająca umiejętność referowania problematyki literackiej i kulturalnej z użyciem podstawowej terminologii dokumentalistycznej i bibliotekoznawczej (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), słaba znajomość tych elementów historii, które oddziaływały na rozwój literatury i kultury, słaba sprawność analityczno-interpretacyjna oraz niska umiejętność operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość cech specyficznych dokumentalistyki literackiej (edytorstwo, biografistyka, regionalistyka), jak i bibliotekoznawstwa, brak umiejętności referowania problematyki literackiej i kulturalnej z użyciem podstawowej terminologii dokumentalistycznej i bibliotekoznawczej, niezadowalająca znajomość tych elementów historii, które oddziaływały na rozwój literatury i kultury, brak sprawności analityczno-interpretacyjnej, brak umiejętności operowania różnymi formami wypowiedzi naukowej.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć i sprawność analityczno-interpretacyjna (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),
- wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia,
- wartość merytoryczna pracy zaliczeniowej (jakość doboru i analizy źródeł, poziom analizy i interpretacji tekstu literackiego, stan wiedzy dokumentalistycznej i bibliotekoznawczej, sprawność językowa).
Literatura
Nie przewiduje się osobnych pozycji. W trakcie zajęć odwołania do literatury zalecanej w ramach przedmiotów specjalizacyjnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: