Tekstologia i edytorstwo naukowe - spec. edytorstwo naukowe 03-TEN-12PDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- zarys historii tekstologii i edytorstwa naukowego; miejsce tekstologii w obrębie wiedzy o literaturze,
- pojęcie tekstu i jego odmiany,
- tekstologia a edytorstwo naukowe; cechy swoiste edycji krytycznej i jej odmiany,
- rodzaje przekazu tekstu; przekazy autentyczne i nieautentyczne; różne warianty przekazu tekstu; krytyka tekstu,
- warianty tekstu; problem oceny przekazów, ich znaczenie dla ustalenia tekstu; metoda stemmatyczna; źródła i rodzaje skażeń tekstu,
- praca nad tekstem, technika kolacjonowania przekazów,
- transliteracja, transkrypcja i modernizacja tekstu; transkrypcja a granice interpretacji,
- poprawianie błędów i skażeń tekstu, ich najważniejsze źródła i odmiany; emendacje i koniektury oraz granice ich dopuszczalności.
- metody budowania aparatu krytycznego; aparat krytyczny i jego główne składniki (omówienie celu, zawartości i zakresu objaśnień w edycji krytycznej); edytorskie osobliwości i potknięcia,
- dochodzenie autorstwa tekstu,
- typy i rodzaje wydań naukowych i ich konstrukcja; redakcyjne przygotowanie tekstu,
- multimedia a wydawanie tekstów staropolskich; podręczny warsztat edytora naukowego; edytorstwo naukowe w Polsce od schyłku XIX w. po czasy współczesne,
- paleografia i brachyrafia (historia pisma, kroje pisma, skróty),
- elementy kodykologii (materiał, forma i treść kodeksu rękopiśmiennego).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- posługiwać się zaawansowaną terminologią z zakresu tekstologii oraz edytorstwa naukowego,
- rozróżnić i scharakteryzować poszczególne etapy pracy edytora naukowego nad tekstem i jego przekazami, potrafi dostrzegać różne przypadki i odmienne sposoby postępowania tekstologicznego,
- posiada zaawansowaną wiedzę na temat kompendiów wiedzy o edytorstwie oraz wzorcowych edycjach krytycznych,
- prowadzić dialog ze specjalistami z dziedziny tekstologii i edytorstwa naukowego, określić cechy edycji krytycznej i rozróżnić jej odmiany,
- wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej pracy nad edycją naukową tekstu,
- posiada podstawową wiedzę na temat historii pisma i jego krojów (z elementami brachygrafii),
- posiada podstawową wiedzę z zakresu kodykologii.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; bardzo dobra umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; wysoka świadomość ogólnoteoretyczna omawianych zagadnień.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie ogólnoteoretycznej świadomości omawianych zagadnień.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; dobra umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; znaczna świadomość ogólnoteoretyczna omawianych zagadnień.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dobra znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; dobra umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; niska świadomość ogólnoteoretyczna omawianych zagadnień.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; niska świadomość ogólnoteoretyczna omawianych zagadnień.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych pojęć i metod badawczych tekstologii i edytorstwa naukowego; niezadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych propozycji metodologicznych; brak ogólnoteoretycznej świadomości omawianych zagadnień.
Kryteria oceniania: egzamin pisemny.
Literatura
Zalecana literatura:
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.
Budrowska K., „Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego. „Pamiętnik Literacki”, R. XCVII 2006, z. 3, s. 109-121.
Długosz-Kędziora M., Wach M., Zarys edytorstwa, Sandomierz 1997.
Domański J., Tekst jako uobecnienie. Szkic z dziejów myśli o piśmie i książce. Kęty 2002.
Dunin J.: Wstęp do edytorstwa. Cz. 1. Łódź 2005.
Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie. Warszawa 2011.
Goliński Z., Edytorstwo – tekstologia. Przekroje. Wrocław 1969.
Z. Goliński, Edytorstwo naukowe tekstów literackich. Stan obecny i potrzeby, [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów..., red. T. Michałowska i in., Warszawa 1996.
Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich. Wyd. 3 uzup. i popr. Toruń 2011.
Grześkowiak R., Barokowy tekst i jego twórcy. Studia o edycji i atrybucji poezji „wieku rękopisów”. Gdańsk 2003.
Juda M., Pismo drukowane w Polsce XV–XVII wieku, Lublin 2001.
Karpiński, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach. Warszawa 2003.
Kocot A., Artyści „czarnej sztuki”. Typografia druków Floriana Unglera i Macieja Wirzbięty, Kraków 2015.
Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego. Warszawa 2006.
Lutomierski M. Ł., Bizior-Dombrowska M., Z warsztatu edytora dzieł romantyków. Toruń 2008.
Markiewicz H., Kto jest autorem?... Przygody polskich filologów. Kraków 2005.
Pelc J., Teoria edytorstwa w konfrontacji z praktyką. Podstawy krytycznego wydania.
w teorii oraz w praktyce edytorów literackich tekstów polskich z XVI i XVII wieku. „Przegląd Humanistyczny”, R. XXXIV: 1990, nr 12, s. 23-33.
Reynolds L. D., Wilson N. G., Skrybowie i uczeni. O tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów. Przeł. P. Majerwski. Warszawa 2008.
Semkowicz W., Paleografia łacińska, Kraków 2007.
Starnawski J., Praca wydawcy naukowego. Wyd. 2 posz., Wrocław 1992.
Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2008.
Tazbir J.: Edytorskie potknięcia. Gdańsk 1997.
Zasady wydawania tekstów staropolskich. Projekt. Wrocław 1955.
Zyśk J., Strzyżewski M., Lutomierski M. Ł., Rozmaitości warsztatowe. Toruń 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: