Tekstologia (XIX−XXI w.) - spec. edytorstwo tekstów literackich 03-TE-11ZUE
Treści programowe dla przedmiotu:
- tekstologia jako część nauki o literaturze; jej przeszłość i sytuacja obecna; specyfika tekstologii ostatnich dwustu lat; podstawowa terminologia,
- tekstologia a edytorstwo; podręczniki, kompendia, wybrane wzorce edycje dzieł literackich XIX-XXI wieku,
- pojęcie tekstu; tekst a dyskurs,
- edycja krytyczna i jej odmiany (ze szczególnym uwzględnieniem edycji dzieł literackich ostatniego dwustulecia),
- geneza dzieła literackiego, proces (teksto)twórczy, wola autora,
- aparat krytyczny – pojęcie odmiany (oraz zakres odmian), wariantu; podstawy komentarza tekstologicznego,
- krytyka (błędy, koniektury, emendacje) i modernizacja tekstu,
- problematyka autorstwa (pojęcia intencji twórczej i atrybucji) i datacji; edycja dzienników i listów,
- francuska genetyka tekstów i krytyka genetyczna; Jean Bellemin-Nöel, Pierre-Marc de Biasi i inni,
- anglo-amerykańska krytyka tekstu w drugiej połowie XX wieku; społeczne podejście do edytorstwa oraz „nowa filologia”; Jerome McGann i inni.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi samodzielnie definiować i praktycznie zastosować główne pojęcia związane z tekstologią, a także ulokować tę dziedzinę w obszarze nauki o literaturze i wyjaśnić jej relacje z edytorstwem,
- umie rozróżnić i scharakteryzować zasadnicze fazy działań tekstologa, jego aparat krytyczny oraz specyfikę jego pracy nad tekstami z XIX, XX i XXI wieku,
- potrafi wskazać i praktycznie wyzyskać kompendia i podręczniki dotyczące tekstologii i edytorstwa, a także wybrane przykłady rożnych rodzajów edycji dzieł literackich,
- potrafi wskazać i we własnych próbach tekstologiczno-edytorskich stosować cechy specyficzne dziewiętnasto- i dwudziestowiecznej oraz najnowszej krytyki tekstu, odwołując się zarówno do kanonu naukowych ujęć tekstologii i edytorstwa, jak i do ujęć najnowszych,
- umie samodzielnie współpracować ze specjalistami z dziedziny tekstologii i edytorstwa naukowego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): obecność na wszystkich zajęciach i zdanie egzaminu końcowego na ocenę bardzo dobrą świadczącą o pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
dobry plus (+db; 4,5): obecność na wszystkich zajęciach i zdanie egzaminu końcowego na ocenę dobrą + świadczącą o niemal pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
dobry (db; 4,0): obecność na wszystkich zajęciach i zdanie egzaminu końcowego na ocenę dobrą świadczącą o niemal pełnym zrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jedna nieobecność na zajęciach i zdanie egzaminu końcowego na ocenę dostateczną + świadczącą o posiadaniu wiedzy wymagającej jeszcze sporego rozszerzenia i ugruntowania.
dostateczny (dst; 3,0): jedna nieobecność na zajęciach i zdanie egzaminu końcowego na ocenę dostateczną świadczącą o posiadaniu wiedzy wymagającej jeszcze sporego rozszerzenia i ugruntowania.
niedostateczny (ndst; 2,0): dwie i więcej nieobecności na zajęciach i niezdanie egzaminu końcowego (ocena niedostateczna), co świadczy o bardzo dużych brakach w posiadanej wiedzy i całkowitym niezrozumieniu zagadnień omawianych podczas zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa 2009.
P. Bem, Dynamika wariantu. Miłosz tekstologicznie, Warszawa 2017.
P-M. de Biasi, Genetyka tekstów, przeł. F. Kwiatek, M. Prussak, Warszawa 2015.
R. Calasso, Ślad wydawcy, przeł. J. Ugniewska i S. Kasprzysiak, Gdańsk 2018.
Ł. Cybulski, Krytyka tekstu na rozdrożach. Anglo-amerykańska teoria edytorstwa naukowego w drugiej połowie XX wieku, Warszawa 2017.
Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.
Z. Goliński, Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969.
K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975.
R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
J. McGann, Nowa Respublica litteraria. Pamięć i nauka w wieku cyfryzacji, przeł. P. Bem, Ł. Cybulski, O. Mastela, J. Prussak, Warszawa 2016.
Problemy tekstologii i edytorstwa dzieł literackich, I: Z warsztatu edytora dzieł romantyków, Toruń 2008; II: Rozmaitości warsztatowe, Toruń 2010
A. Stussi, Wprowadzenie do edytorstwa i tekstologii, przeł. M. i P. Salwa, Gdańsk 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: