Tradycje i dyskursy nowoczesności 03-TDN-22ZU
Treści programowe dla przedmiotu:
- różne teorie i wyznaczniki nowoczesności, spór o jej granice i cechy konstytutywne; np. dialektyka Oświecenia; nowoczesność romantyczna, estetyka Baudelaire’a, pozytywizm i Młoda Polska a nowoczesność, nowoczesność i awangarda; infrastruktura i „logika kulturowa” (wyboru dokonuje prowadzący zajęcia),
- problem rozumu i racjonalności jako kluczowy dla nowoczesności; dziedzictwo rewolucji francuskiej a wektory poszukiwań estetycznych; nowatorstwo a „estetyka zdrowego rozsądku”; „kultura ekspercka”,
- tradycja jako przedmiot refleksji współczesnej humanistyki; studia nad pamięcią,
- romantyczne korzenie awangardyzmu; estetyka formy a estetyka buntu – symbolizm, ekspresjonizm, futuryzm, abstrakcjonizm, konstruktywizm, nadrealizm,
- dziewiętnastowieczne i współczesne formy uzewnętrzniania się residuum oralnego.; różne postaci eksploracji folkloru; pieśniowość – od literatury staropolskiej po stylizacje folkowe z przełomu XX i XXI; współczesna oralność; różne źródła kultury popularnej,
- dziewiętnastowieczne i dwudziestowieczne „opisania ziemi” – terytorium, pejzaż, mieszkańcy w perspektywie geopoetyki,
- utopie, antyutopie, dystopie; dwudziestowieczna fantasy a młodopolskie, romantyczne i dawne wyobrażenia locus horridus,
- rola afektów w życiu człowieka i społeczeństwa; afekty, uczucia, „nerwy”, emocje; literatura, dramat XVII-XX wieku jako laboratorium życia duchowego i uczuciowego człowieka,
- dwudziestowieczne i dziewiętnastowieczne cyganerie artystyczne w poszukiwaniu średniowiecznych i antycznych przodków,
- kryzys teodycei; refleksja o naturze zła – metafizycznego, ludzkiego, zła historii; żywotność myśli gnostyckiej,
- nowożytne, romantyczne, scjentystyczne i ponowoczesne koncepcje natury; ujęcia ekokrytyczne,
- poetyka i rola dyskursów w organizowaniu życia społecznego; monomit i polimityczność. „małe” i „duże” narracje,
- nowoczesne koncepcje historii; człowiek wobec historii,
- Darwin i kryzys antropocentryzmu,
- doświadczenie, doświadczanie i sprawstwo człowieka,
- spory o naturę więzi społecznej; kondycja ludzka i miejsce pracy; teoria klasy próżniaczej a filozofia pracy,
- nowoczesne ruchy emancypacyjne; rewolucja czy ewolucja?; wolność i instytucjonalizacja władzy; płeć, feminizm, gender; „literatury mniejsze”,
- sarmatyzm, republikanizm szlachecki, anarchizm, romantyczne, poromantyczne, awangardowe i poawangradowe koncepcje polityczne i pojęcia wolności; myśl postzależnościowa i postkolonialna; podległość-wolność-panowanie w polskiej literaturze XIX i XX wieku.
Powyższe treści kształcenia mogą ulec nieznacznej modyfikacji w zależności od prowadzącego zajęcia, który może dokonać wyboru niektórych spośród przedstawionych wyżej zagadnień, z tym jednak zastrzeżeniem, że zostaną zrealizowane wszystkie efekty uczenia się.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmioty (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi określić granice nowoczesności i wskazać jej cechy konstytutywne,
- potrafi wskazać pola sporu o charakter i cechy nowoczesności,
- rozpoznaje, potrafi opisać i poddać analizie dyskursy kluczowe dla nowoczesności, a także omówić ich formę,
- potrafi wskazać i zinterpretować wybrane odzwierciedlające się w literaturze idee, koncepcje, prądy, ruchy znaczące dla nowoczesności,
- potrafi wskazać, rozpoznać, opisać wczesne, przednowoczesne tradycje nowoczesności,
- ma świadomość ewolucji wybranych zjawisk literackich i kulturowych dokonującej się w obrębie formacji nowoczesnej, począwszy od XVIII wieku, przez wiek XIX aż po XX,
- ma wysoko rozwiniętą świadomość znaczenia humanistyki w kształtowaniu tożsamości i postaw zbiorowych oraz indywidualnych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student wykazuje bardzo dobre opanowanie treści przedmiotu; potrafi bezbłędnie posługiwać się pojęciami poznanymi w trakcie zajęć; potrafi łączyć zjawiska literackie z kluczowymi cechami nowoczesności; potrafi wyodrębnić główne kwestie problemowe, które pojawiły się podczas zajęć, ukazać związki między nimi; trafnie odwołuje się do lektur i używa przemyślanej argumentacji.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z niewielkimi usterkami.
dobry (db; 4,0): student wykazuje dobre opanowanie treści przedmiotowych, potrafi dobrze posługiwać się pojęciami, poznanymi w trakcie zajęć; potrafi wskazać większość kwestii problemowych i dobrze je uargumentować; potrafi łączyć niektóre zjawiska literackie z cechami nowoczesności; umie dość sprawnie odwoływać się do lektur.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jak wyżej, z poważnymi usterkami.
dostateczny (dst; 3,0): student wykazuje podstawowe opanowanie treści przedmiotowych; w ograniczonym zakresie posługuje się pojęciami poznanymi w trakcie zajęć; potrafi wskazać pojedyncze kwestie problemowe i uargumentować je w stopniu zadawalającym; w stopniu zadowalającym potrafi łączyć zjawiska literackie z cechami nowoczesności; zdradza niewielkie opanowanie lektur.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie opanował treści przedmiotowych; nie potrafi posługiwać się pojęciami wprowadzonymi podczas zajęć; nie potrafi wskazać nawet podstawowych kwestii problemowych; nie potrafi łączyć zjawisk literackich z cechami nowoczesności; nie zapoznał się z lekturami.
Literatura
Zalecana literatura:
A. Assmann, Między historią a pamięcią, red, M. Saryusz-Wolska, Warszawa.
Z. Bauman, Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Kraków 2006.
R. Braidotti, Po człowieku, przeł. J. Bednarek i A. Kowalczyk, przedmowa J. Bednarek, Warszawa 2014.
A. Condorcet, Szkic obrazu postępu ducha ludzkiego poprzez dzieje, Warszawa 1957.
Ch. Baudelaire, Malarz życia nowoczesnego, W tomie: Rozmaitości estetyczne, wstęp i przekład J. Guze, komentarz i przypisy C. Pichois w tłumaczeniu J.M. Kłoczowskiego, Gdańsk 2000.
M. Foucault, Prawo śmierci i władza nad życiem, przeł. B. Banasiak i K. Matuszewski w: Historia seksualności, przeł. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski, wstępem opatrzył T. Komendant, Warszawa 1995.
E. Grosz, Darwin i gatunek ludzki, przeł. M. Rogowska-Sangret, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2011, z. 4.
M. Horkheimer, T. W. Adorno, Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, przeł. M. Łukasiewicz, przekład przejrzał i posłowiem opatrzył M. J. Siemek, Warszawa 1994.
R. H. Jauss, Tradycja literacka a dzisiejsza świadomość nowoczesności, w: tegoż, Historia literatury jako prowokacja, przeł. M. Łukasiewicz, posłowie K. Bartoszyński, Warszawa 1999.
W. Kandinsky, O duchowości w sztuce, wstęp M. Bill, tłum. S. Fijałkowski, Łódź 1996.
A. Lange, Modernizm, „Tygodnik Ilustrowany” 1890, nr 13.
Modernistyczne źródła dwudziestowieczności, red. M. Dąbrowskiego i A.Z. Makowieckiego, Warszawa 2003.
S. Morawski, Niewdzięczne rysowanie mapy… O postmodernie (izmie) i kryzysie kultury, Toruń 1999 (tu rozdz. Sondowanie (post)moderny).
P. Nora, Czas pamięci, przeł. W. Dłuski, „Res Publica” 2001, z. 7.
Nowoczesność jako doświadczenie, red. R. Nycz i A. Zeidler-Janiszewska, Kraków 2006.
Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, pod red. R. Nycza, Kraków 2004 (tu: R. H. Jauss, Proces literacki modernizmu od Rousseau do Adorna, przeł. P. Bukowski; R. Sheppard, Problematyka modernizmu europejskiego, przeł. P. Wawrzyszko; A. Eysteinsson, Awangarda jako/czy modernizm, przeł. D. Wojda).
Postmodernizm. Antologia przekładów, wybór, opracowanie i przedmowa R. Nycza (tu: J. Habermas, Modernizm – niedokończony projekt, przeł. M. Łukasiewicz; F. R. Ankersmit, Historiografia i postmodernizm, przeł. E. Domańska; F. Jameson, Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, przeł. P. Czapliński).
J. Ong, Osoba świadomość, komunikacja, wybór, wstęp, przekład i opracowanie W. Japola, Warszawa 2009.
M. Porębski, Granice współczesności 1909-1925, Warszawa 1985;
P. Ricoeur, Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Kraków 2006.
Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009.
T. Sobieraj, Przekroje pozytywizmu polskiego. W kręgu idei, metody i estetyki, Poznań 2012.
Ch. Taylor, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. M. Gruszczyński i In., oprac naukowe T. Gadacz, wstęp A. Bielik-Robson, Warszawa 2001.
K. Trybuś, Pamięć romantyzmu, Poznań 2011.
R. Welsch, Nasza postmodernistyczna moderna, przeł. R. Kubicki i A. Zeidler-Janiszewska, Warszawa 1998.
UWAGA! Spis lektur ma charakter orientacyjny i będzie aktualizowany i uzupełniany przez prowadzących zajęcia, którzy nadają im charakter autorski.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: