Teatr dzieci i młodzieży - spec. teatr społeczności lokalnych 03-TDM-21WDL
Zajęcia dotyczą poszczególnych aspektów związanych z profesjonalnym i amatorskim teatrem dla dzieci i młodzieży.
Zakresy tematyczne poruszane na zajęciach
I. Związki teatru lalek z teatrem dla dzieci
• teatr lalek po 1945 roku;
• co oznacza kategoria „lalkowości”;
• co jest dla dzieci, a co nie i dlaczego;
• ile lat mieli najmłodsi widzowie w latach 50., a ile mają dziś.
II. Teatr Jana Dormana.
• Jan Dorman – wychowawca, pedagog i artysta;
• Związki teatru dziecięcego z folklorem.
III. Twórczość teatralna Krystyny Miłobędzkiej
• Krystyna Miłobędzka – poetka w teatrze;
• Teatr Marcinek Leokadii Serafinowicz;
• Współczesne inspiracje twórczością Miłobędzkiej
IV. Historia teatru dla dzieci w Europie i na świecie.
• Związek teatru dla dzieci z rewolucją lutową (1917) oraz z rewolucją seksualną (1968)
• Międzynarodowe Stowarzyszenie Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ – przyczyny powstania, cele, współczesna działalność i znaczenie;
• Teatr dla dzieci i młodzieży w wybranych krajach Europy i świata.
V. Współczesna dramaturgia dla dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie
• Cezura 1986 roku, czyli I Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży – co się zdarzyło przedtem i potem;
• Konkurs, jego znaczenie w rozwoju nurtu nowej dramaturgii, wydawnictwo „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży” oraz katalog nowesztuki.pl;
• Twórczość najbardziej rozpoznawalnych i najważniejszych współczesnych polskich dramatopisarzy (Liliany Bardijewskiej, Maliny Prześlugi, Marty Guśniowskiej, Roberta Jarosza, Michała Walczaka);
• Wpływy niemieckie i francuskie w polskim teatrze dla dzieci i młodzieży
• Twórczość Suzanne Lebeau oraz grupy teatralnej Le Carrousel.
VI. Teatr dla dzieci najnajmłodszych
• Kim są widzowie najnajmłodsi;
• Czy to jeszcze jest teatr?;
• Kierunki rozwoju teatru „najnajowego” w Polsce i w Europie – najważniejsze grupy.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywność na zajęciach
- przygotowywanie pisemnych opracowań zebranego materiału badawczego;
- rozmowa zaliczeniowa – sprawdzająca znajomość problematyki podejmowanej na zajęciach oraz przygotowanie i prezentacja jednego, wybranego zagadnienia dodatkowego
Literatura
Wybrane lektury:
1. Dziecko i teatr w przestrzeni kultury, 2 tomy: Teatr w świecie; Świat w teatrze, red. M. Karasińska, G. Leszczyński, Poznań 2007. (wybrane teksty)
2. E. Serafinowska, Gra i zabawa w sztukach Krystyny Miłobędzkiej, [w:] Wielogłos. Krystyna Miłobędzka w recenzjach, szkicach, rozmowach, red. J. Borowiec, Wrocław 2012.
3. Falkiewicz, Kilka uwag o teatrze dla najmłodszych, "Dialog" 1968, nr 11.P. Ariès, Historia dzieciństwa: dziecko i rodzina w czasach ancien régime’u, przekł. M. Ochab, Warszawa, Wydawnictwo Aletheia 2010. - wybrane fragmenty
4. H. Waszkiel, Dramaturgia polskiego teatru lalek, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza, Warszawa 2013. (wybrane fragmenty)
5. International Guide to Children’s Theatre and Educational Theatre, pod red. L. Swortzell, Greenwood Press, New York, Westport, Londyn 1990. Wybrane kraje.
6. J. Dorman, Konik, [w:] "Sztuka dla dziecka" 1/1/86, s. 30-36.
7. J. Sieradzki, Dwa kawałki do sklejenia, "Dialog" 9/2014.
8. Jan Dorman i jego teatr, red. M. Odziomek, Będzin 2013 (wybrane teksty)
9. K. Miłobędzka, Moja kaczka Dormana, [w:] J. Dorman, Zabawa dzieci w teatr
10. K. Miłobędzka, Na wysokiej górze, Wydawnictwo Miejskie Posnania, Poznań 2013.
11. K. Miłobędzka, Ojczyzna i Ptam, [w:] Gdzie baba siała mak, Biuro Literackie, Wrocław 2012, s. 39–61 i 119–130.
12. K. Miłobędzka, Teatr Jana Dormana, Wydaw. Ogólnopolski Ośrodek Sztuki dla Dzieci i Młodzieży, Poznań 1990.
13. Lustrzana chmura, reż. R. Jarosz, Teatr Animacji w Poznaniu, premiera: 5.03.2016.
14. M. Guśniowska, M. Prześluga, R. Jarosz, M. Walczak, M. Wojtyszko, L. Bardijewska - wybrane dramaty tych autorów
15. M. Karasińska, Ptam w krainie gier, "Sztuka dla Dziecka" 1988, nr 5-6.
16. M. van de Water, Moscow Theatres for Young People: A Cultural History of Ideological Coercion and Artistic Innovation 1917–2000, Palgrave Macmillan, USA 2006, s. 1–84.
17. M. van de Water, Theatre, Youth and Culture. A Critical and Historical Exploration, Palgrave Macmillan, USA 2012, s. 1–57.
18. M. von de Water, Theatre for the Very Young, [w:] Theatre, Youth and Culture. A Critical and Historical Exploration, Palgrave Macmillan, USA 2012, s. 121–139.
19. N. Eek, The History of ASSITEJ, vol. 1, 2 i 3, Sunstone Press, Tempe (Arizona, USA) 2008. Wybrane fragmenty.
20. Na arce o ósmej, reż. P. Aigner, Teatr Baj Pomorski w Toruniu, premiera: 7.03.2010.
21. Ojczyzna, reż. J. Sobczyk, Teatr Polski w Poznaniu, premiera: 12.03.2016.
22. Pan Satie, reż. B. Bąblińska i M. Kabacińska, Teatr Atofri w Poznaniu, premiera: 2010.
23. R. Frabetti, Żłobek i teatr i A. Della Rosa, Teatr dla „najnajmłodszych”, [w:] Dziecko i teatr w przestrzeni kultury. Świat w teatrze, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2007, s. 130–140.
24. S. Byrski, Wiek widza - a treść wychowawcza widowiska, "Teatr lalek" 9/1952, s. 24-26.
25. S. Lebeau, U. Hub, L. Hübner, M. Belstcheit, P. Dorin – wybrane dramaty tych autorów
26. Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana, reż. J. Sobczyk, data premiery: 13.10.2012
27. W teatrze dziecka [rozmowa z Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewicze] [w:] J. Borowiec, Szare światło, Wrocław 2009.
28. Z. Jaremowa, Widz w teatrze lalek, "Teatr lalek" 9/1952, s. 16-23.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: