Teatr dzisiejszy 03-TD-11WDL
Zakres tematyczny zajęć:
-Najważniejsi, współcześni twórcy teatralni i najnowsze spektakle oraz ośrodki i festiwale teatralne działające w Polsce (z uwzględnieniem teatralnego tła międzynarodowego).
-Istotne konteksty humanistyczne, kulturowe, społeczne i polityczne w najnowszych spektaklach teatralnych.
-Czasopisma i portale na temat bieżącego życia teatralnego oraz teatrologiczne serie wydawnicze.
-Elementy budujące dzieło teatralne: tekst, aktor, scenografia, muzyka itp. Współtwórcy spektaklu: dramaturg, choreograf, muzycy itp.
-Estetyczne formy kształtujące współczesny teatr (min. teatr postdramatyczny, taniec w teatrze, media, teatr w przestrzeni nieteatralnej).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
-właściwie stosować podstawową terminologię z zakresu teatrologii oraz pokrewnych dziedzin humanistycznych
-dokonać analizy i interpretacji dzieła teatralnego.
-Orientować się we współczesnym życiu kulturalnym, zwłaszcza w obszarze sztuk widowiskowych i performatywnych.
-formułować i wyrażać własne poglądy i idee w ważnych sprawach dotyczących kultury, życia społecznego, problemów zawodowych i kwestii światopoglądowych.
-Poprawnie dobierać argumenty i wyciągać wnioski, wykorzystując poglądy innych autorów i wiedzę zdobytą na zajęciach i dzięki lekturze zadanych tekstów.
-W różnych formach realizować potrzebę aktywnego uczestnictwa w kulturze, a zwłaszcza w życiu teatralnym zarówno lokalnym jak i ogólnopolskim.
-Rozpoznać różne rodzaje tekstów i widowisk oraz dokonać ich podstawowej analizy i interpretacji w mowie i piśmie z zastosowaniem adekwatnych środków wyrazu
-Wykonać samodzielne zadanie badawcze, dotyczące wybranego, szczegółowego zakresu tematycznego (dot. twórcy bądź danego spektaklu, dramatu i jego różnych inscenizacji itp.), oraz zaprezentować uporządkowaną wiedzę.
Kryteria oceniania
- aktywność w trakcie zajęć (zabieranie głosu w dyskusji, posługiwanie się informacjami i pojęciami z zadanych lektur, powoływanie się na fragmenty oglądanych spektakli oraz recenzji teatralnych)
- sporządzenie raportu z dyskusji studentów na temat konkretnego spektaklu/twórcy oraz uzupełnienie go o własne komentarze i indywidualną interpretację oraz konteksty z literatury uzupełniającej – praca pisemna.
- zaliczenie 3 kolokwiów z zakresu aktualności teatralnych, publicystyki i premier teatralnych oraz festiwali.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
a) Patrice Pavis, Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy., Warszawa 2011.
b) 20-lecie. Teatr polski po 1989, pod red. Igi Gańczarczyk, Kraków 2010.
c) wybrane numery czasopism teatralnych: „Didaskalia”, „Dialog”, „Teatr”, „Notatnik teatralny”.
d) Hans-Thies Lehmann, Teatr postdramatyczny, Kraków 2011.
e) Wojciech Klimczyk, Wizjonerzy Ciała. Panorama Współczesnego teatru tańca, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: