Toposy antyczne w literaturze i sztuce 03-TAL-32KDL
I. Informacje ogólne
1. Nazwa modułu kształcenia: Toposy antyczne w literaturze i sztuce
2. Kod modułu kształcenia: 03-TAL-32KDL
3. Rodzaj modułu kształcenia: obowiązkowy
4. Kierunek studiów: Filologia klasyczna
5. Poziom studiów: I stopień
6. Rok studiów: 3
7. Semestr: letni
8. Rodzaje zajęć i liczba godzin: 30 konwersatorium
9. Liczba punktów ECTS: 2
10. Imię, nazwisko, tytuł/stopień naukowy, adres e-mail wykładowcy (wykładowców) prof. dr hab. Piotr Urbański urbanski@amu.edu.pl / dr Radosław Piętka platon@amu.edu.pl
11. Język wykładowy: polski
II. Informacje szczegółowe
1. Cel (cele) modułu kształcenia
- pozyskanie wiedzy na temat problematyki związanej z toposami antycznymi i ich obecnością w literaturze i sztuce,
- kształtowanie umiejętności analizowania tekstów kultury przy użyciu metod i pojęć omawianych na zajęciach
- zapoznanie się z wybranymi tekstami, które stanowią źródło toposów funkcjonujących w literaturze i sztuce różnych epok;
- rozwinięcie umiejętności analizy i interpretacji wybranych fragmentów tekstów czytanych na zajęciach oraz zastosowania wiadomości teoretycznych przy analizie tekstów;
4. Treści kształcenia
Nazwa modułu kształcenia:
Symbol treści kształcenia* Opis treści kształcenia Odniesienie do efektów kształcenia modułu#
TK_01 Analiza przykładowych toposów i motywów w kulturze (ikonografia, literatura, opera, film) – podstawy teoretyczne TALS_01
TK_02 Orfeusz i Eurydyka (Monteverdi, L’Orfeo, Gluck, Orfeusz) TALS_04–TALS_05
TK_03 Neron i Poppea
TK_04 Eneasz jako bohater stoicki (Purcell; Berlioz, Trojanie) TALS_04–TALS_05
TK_05 Calisto TALS_04–TALS_05
TK_06 TALS_04–TALS_05
TK_07 Admet i Alcesta – „nie, to nie było poświęcenie” TALS_04–TALS_05
TK_08 Ifigenia i jej recepcja (Gluck, Ifigenia w Aulidzie oraz Ifigenia w Taurydzie, Goethe, Ifigenia) TALS_04–TALS_05
TK_09 Apollo i Hiacynt (Mozart) TALS_04–TALS_05
TK_10 Topos łaskawego władcy (clementia): W. Mozart, La clemenza di Tito
TALS_04–TALS_05
TK_11 Elektra TALS_04–TALS_05
TK_12 Ariadna i jej warianty (Strauss, Ariadna na Naxos) TALS_04–TALS_05
TK_13 Lukrecja schrystianizowana (Britten) TALS_04–TALS_05
TK_14 Komedia w tragedię przemieniona? Ptaki Arystofanesa i Braunfelsa TALS_04–TALS_05
TK_15 Spór chrześcijaństwa z antykiem: K. Szymanowski, Król Roger
TALS_04–TALS_05
III. Informacje dodatkowe
1. Odniesienie efektów kształcenia i treści kształcenia do sposobów prowadzenia zajęć i metod oceniania
Nazwa modułu (przedmiotu):
Symbol efektu kształcenia dla modułu * Symbol treści kształcenia realizowanych w trakcie zajęć# Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia&
TK_01 do TK_05 wykład Praca pisemna
* np. KHT_01 – kod modułu kształcenia wg tabeli w pkt. II 3 i w pkt. II 4
# np. TK_01 – symbol treści kształcenia wg tabeli w pkt. II 4
& Proszę uwzględnić zarówno oceny formujące (F) jak i podsumowujące (P)
Zaleca się podanie przykładowych zadań (pytań) służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Warunki zaliczenia:
Po każdych zajęciach praca pisemna: notatka z zajęć (ok. 2 tys. znaków), zawierająca główne problemy i zagadnienia poruszone na zajęciach. Termin oddania: do tygodnia po zajęciach. Za każdą pracę od 0 do 5 punktów. Przekroczenie terminu oddania pracy: minus jeden punkt za każdy rozpoczęty tydzień zwłoki.
Nieobecność na zajęciach: praca o objętości ok. 10 tys. znaków dotycząca tematu zajęć. Objętość: 10-12 tys. znaków. Wartość punktowa i konsekwencje zwłoki jak w p. 1.
2. Obciążenie pracą studenta (punkty ECTS) w semestrze
Nazwa modułu (przedmiotu):
Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności *
Godziny zajęć wg planu studiów z nauczycielem 30 h
Praca własna studenta – czytanie wskazanej literatury 30 h
Praca własna studenta – przygotowanie prac pisemnych 15 h
SUMA GODZIN 75 h
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 3
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Symbol
efektów
kształcenia* Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów#
TALS_01 definiować pojęcia związane z tematyką zajęć K_W03
TALS_02 powiązać zjawiska występujące we współczesnej kulturze z ich odpowiednikami w antycznej kulturze śródziemnomorskiej; K_W07, K_W08
TALS_03 odpowiednio dobrać zaczerpnięte z konkretnych dzieł przykłady, które w przekonujący sposób zilustrują omawiane zagadnienia; K_U08, K_U09, K_U10
TALS_04 wyjaśnić, na czym polega funkcjonowanie toposów zaczerpniętych z tradycji śródziemnomorskiej w współczesnej kulturze; K_K06, K_K08
TALS_05 interpretować zjawiska literackie i artystyczne w oparciu o metody używane na zajęciach. K_U06
Kryteria oceniania
- ocena na podstawie prac pisemnych
5,0 – znakomita znajomość treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu
4.5 – bardzo dobra treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu
4.0 – dobra znajomość treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu
3.5 – treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu
3.0 – treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu
2.0 – niezadowalająca znajomość treści kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu
Literatura
K. Kerenyi, Mitologia Greków, Warszawa 2000.
P. Grimal Mitologia, wyd. dowolne.
Mit – człowiek – literatura, praca zbiorowa, wstęp S. Stabryła, Kraków 1992.
M. Głowiński, Mity przebrane, Kraków 1990.
H. David Brumble, Classical Myths and Legends in Middle Ages and Renaissance, Greenwood Press 1998 (wybrane hasła)
Piotr Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t. 1-2. Kraków 2008.
Bibliografia uzupełniająca:
P. Urbański, „David musicus” i inne studia z pogranicza tradycji antycznej i historii opery, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: